Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه پاکستان امروز( دوشنبه) در اظهاراتی با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع اخیرش درباره هند، تاکید کرد هیچ یک از مسائل مربوط به مناقشه جامو و کشمیر به عنوان مساله داخلی آنها مطرح نبوده و یک مناقشه بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در تاریخ پنجم اوت ۲۰۱۹ دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند بند ۳۷۰ قانون اساسی کشورش را لغو کرده و جامو و کشمیر را تبدیل به دو منطقه شامل منطقه جامو و کشمیر و لداخ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در توئیتر نوشت، جامو و کشمیر یک مناقشه به رسمیت شناخته شده در سطح بین المللی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل است.

قریشی در این توئیتش نوشت: بگذارید صریح باشم: جامو و کشمیر یک مناقشه به رسمیت شناخته شده در سطح بین المللی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل است. حل و فصل نهایی این مناقشه در گروی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار همه پرسی بی طرفانه و آزاد تحت حمایت سازمان ملل باشد است. هیچ چیز از مساله جامو و کشمیر را نمیتوان به عنوان مساله داخلی هند به حساب آورد.

قریشی اخیرا در یک مصاحبه گفته بود: از نظر من بند ۳۷۰ اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است بند ۳۵-A است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین تاکید کرد هند دارد از بند ۳۵-A با هدف اعمال تغییرات جمعیتی در کشمیر استفاده می کند.

وزیر خارجه پاکستان بند ۳۷۰ قانون اساسی هند را یک مساله داخلی هند دانسته بود.

بند ۳۵-A در سال ۱۹۵۴ با دستور رئیس جمهور وارد قانون اساسی هند شده و به پارلمان جامو و کشمیر اجازه تعریف ساکنان دائمی این ایالت، حقوق ویژه آنها و امتیازات آنها را داد. بند ۳۷۰  قانون اساسی هند نیز اجازه به وضعیت ویژه ایالت جامو و کشمیر برای حدود هفته دهه داد.  این بند این ایالت را از به کارگیری کامل قانون اساسی کشور معاف ساخه و اختیارات پارلمان مرکزی در قبال جامو و کشمیر را محدود به تنها امور خارجی، دفاعی و ارتباطات کرده است. اما از زمان لغو این وضعیت ویژه و دو تکه شدن جامو و کشمیر و لداخ این منطقه کاملا تحت اداره دولت فدرال قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشمیر شاه محمود قریشی هند پاكستان خارجه پاکستان جامو و کشمیر قانون اساسی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی به اسلام آباد

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، در این رایزنی تلفنی که در آستانه سفر «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به پاکستان انجام شد، «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان با استقبال و ابراز خرسندی از سفر دکتر رئیسی به اسلام آباد، این سفر را نقطه تحولی در روابط دو کشور همسایه و مسلمان توصیف کرد.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفتگو با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت جمهوری اسلامی پاکستان برای انجام سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به اسلام آباد، بر علقه و علاقه دیرینه و اشتراکات مختلف فرهنگی و اجتماعی و دینی بین دو کشور بعنوان سرمایه‌ای ارزشمند در روابط فی مابین تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد خوشبختانه هماهنگی‌ها و توافقات بسیار خوبی بین بخش‌های مختلف در دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان جهت ارتقای روابط تهران و اسلام آباد و در راستای خدمت به منافع دو کشور صورت گرفته است.

 

دیگر خبرها

  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب درباره حمایت از کشمیر
  • قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر
  • فیلم| قدرانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب برای حمایت از مردم کشمیر
  • فیلم| دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی به اسلام آباد
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان
  • اشتراکات مختلف ایران و پاکستان سرمایه ارزشمند در روابط دو کشور است
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی
  • آیت‌الله رئیسی فردا به پاکستان سفر می‌کند