Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله سایبری به بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا آسیب پذیری زیرساخت های مهم انرژی این کشور در برابر حملات هکری را بیش از پیش آشکار کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسانه های غربی روز یکشنبه به نقل از چندین منبع آگاه اعلام کردند هکرهایی که حمله سایبری به اپراتور بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا را صورت داده اند یک گروه تبهکار سایبری به نام "دارکساید" DarkSide هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حمله سایبری با هدف قراردادن شرکت "خط لوله کولونیال" که در جورجیا مستقر است، آن را مجبور به بستن یک شبکه سوخت رسانی حیاتی کرد که به ایالت های پرجمعیت در ساحل شرقی آمریکا خدمات ارائه می دهد.

شرکت "خط لوله کولونیال" اعلام کرد که این شبکه تقریبا 45 درصد از سوخت مصرفی در این ایالت ها را تأمین می کند.

به گفته این شرکت، حمله صورت گرفته از نوع باج افزار بوده است. در این حالت هکرها معمولاً با رمزگذاری داده ها، سیستم های رایانه ای را قفل می کنند و سپس برای رمزگشایی آنها باج زیادی می خواهند.

اعلام وضعیت فوق العاده در 17 ایالت آمریکا پس از حمله سایبری به خطوط لوله انتقال سوختحمله سایبری به خطوط انتقال سوخت شکاف‌های بزرگ در امنیت انرژی آمریکا را نمایان کرد

دارکساید چیست؟

گروه دارکساید به عنوان یکی از باندهای تبهکار معروف در زمینه باج افزار شناخته می شود. این گروه به صورت حرفه ای به فعالیت خود ادامه می دهد و طی سه سال گذشته با این قبیل حملات سایبری، ده ها میلیارد دلار هزینه به ملت های غربی وارد کرده است.

این گروه ادعا می کند که از موسسات پزشکی، آموزشی یا دولتی سرقت نمی کند، فقط شرکت های بزرگ را هدف قرار می دهد و بخشی از باج را به امور خیریه اهدا می کند.

به گفته کارشناسان امنیت سایبری، دارکساید متشکل از مجرمان سایبری باسابقه ای است که تمرکز آنها گرفتن هرچه بیشتر پول از اهدافشان است.

لیور دیو، مدیر اجرایی شرکت امنیتی سایبرسی Cybereason گفت: آنها جدید هستند اما بسیار سازماندهی شده اند. به نظر می رسد کسی که آنجا بوده این کار را انجام داده است.

دیو به آژانس خبری رویترز گفت این گروه برای اولین بار در آگوست سال گذشته اعلام حضور کردند و از همان زمان بلافاصله یک موج دیجیتالی تبهکاری را راه اندازی کردند.

چه چیزی در معرض خطر است؟

شرکت کلونیال روزانه بیش از 100 میلیون گالن (380 میلیون لیتر) بنزین و سایر سوخت ها را از تصفیه خانه های سواحل جنوبی آمریکا به مصرف کنندگان در ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس و جنوب شرق این کشور تحویل می دهد.

این شرکت شبکه ای را با بیش از 5500 مایل (8850 کیلومتر) خط لوله که از تگزاس تا نیوجرسی کشیده شده است، اداره می کند.

کلونیال به فرودگاه های بزرگ ایالات متحده، از جمله فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا که شلوغ ترین فرودگاه از لحاظ تعداد مسافر در جهان است، خدمات ارائه می دهد.

در اولین روز معاملات بورس بعد از این حمله سایبری، معاملات آتی بنزین ایالات متحده بیش از 3 درصد جهش کرد و به 2.217 دلار برای هر گالن رسید، که بالاترین رقم از ماه مه 2018 محسوب می شود.

ایالات متحده چگونه واکنش نشان داده است؟

کاخ سفید اعلام کرد که از نزدیک با کلونیال همکاری می کند چرا که خطوط اصلی سوخت آن برای سومین روز متوالی آفلاین است.

وزارت حمل و نقل آمریکا نیز روز یکشنبه یک اعلامیه اضطراری منطقه ای صادر کرد و مقررات خدمات دهی را برای رانندگان خودروهای حامل بنزین، گازوئیل، سوخت جت و سایر فرآورده های نفتی تصفیه شده در 17 ایالت و منطقه کلمبیا تسهیل کرد.

این اعلامیه به آنها اجازه می دهد به منظور جبران کمبود سوخت مربوط به قطع این خط لوله، ساعت های بیشتری یا طی ساعات کاری منعطف تری کار کنند.

دولت بایدن گفت که عملیات بازگرداندن اولویت اصلی واشنگتن است و تلاش همه جانبه برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تأمین سوخت در حال انجام است.

این حمله یکی از مخل ترین طرح های باجگیری دیجیتالی است که تاکنون گزارش شده و موجب درخواست از قانونگذاران آمریکایی برای حمایت از زیرساخت های مهم انرژی این کشور در برابر حملات هکری شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آمریکا آمریکا حمله سایبری انتقال سوخت خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: آمریکا بزرگترین منبع حملات سایبری در جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، «لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که کشورش از آمریکا می خواهد فوراً حملات سایبری خود علیه چین را متوقف کند و از تهمت زدن به چین دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری گفت «ولت تیفون» در واقع یک گروه مجرم سایبری باج افزار است و هیچ کشور یا منطقه ای از آن حمایت نمی کند.

لین افزود که بر کسی پوشیده نیست که آمریکا بزرگترین منبع حملات سایبری در جهان و بزرگترین تهدید برای امنیت سایبری است.

مرکز ملی واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای چین و گروه امنیت دیجیتال ۳۶۰ به طور مشترک در ۱۵ آوریل گزارشی را با عنوان «ولت تیفون: کارزار کلاهبرداری توطئه‌ای توسط آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای کنگره و مالیات دهندگان آمریکا» منتشر کردند.

کد خبر 6080114

دیگر خبرها

  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران
  • چین: آمریکا بزرگترین منبع حملات سایبری در جهان است
  • باند ۱۱ نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند
  • برداشت ۷۵۰ هزار بشکه نفت با تفکیک‌گر‌های سیار در نفت و گاز گچساران
  • برداشت ۷۵۰ هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران
  • اعضای باند ۱۱ نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند
  • انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی
  • انجام موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران
  • صدور کارت سوخت در حداقل زمان ممکن انجام می شود
  • اصلاح و توسعه هزار و ۶۷۰ متر خط انتقال در روستای دویدوخ