Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@08:01:47 GMT

با هم حلش می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۳۱۷۳

بعضی از این تغییرات، البته خوبند و بعضی دیگر شاید خیلی مطلوب ما نباشد اما به هر حال شکل سنتی «خانواده» و تعریف آن تغییر زیادی کرده‌است. با همه این تغییرات، خانواده‌ سالم و شاد ویژگی‌هایی دارد که سراغ بررسی این ویژگی‌ها رفته‌ایم.

ما زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که اطرافیان و عزیزان ما هم شرایط خوبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه رابطه نزدیک‌تر باشد، این حس پررنگ‌تر است.

یکی از ویژگی‌های خانواده سالم و شاد، تلاش همه اعضای خانواده برای «ارتقای کیفی و کمی شرایط زندگی» یکدیگر است.

این تلاش را می‌توان در امور آموزشی، شغلی، روانی و... یکدیگر دید. درواقع علاوه بر والدین، خواهر و برادرها نیز در این امور حضور و فعالیت دارند.

داستان‌ها را مبادله کنید

معمولا اگر به حرف کسی هم گوش کنیم؛ درحال آماده‌کردن پاسخ حرف‌های او هستیم! به همین دلیل معمولا حرف‌های هم را به‌درستی نمی‌شنویم. جرو بحث می‌کنیم یا نیمه‌کاره گفت‌وگو را رها کرده و به اتاقی پناه می‌بریم. اما اصل همدلی بر پایه شنیدن حرف‌ها و داستان‌های یکدیگر است.

بنابراین لازم است بعد از بازگشت بچه‌ها از مدرسه یا دانشگاه و بازگشت زن و شوهر از محل کار، فرصتی را صرف صحبت و شنیدن ماجراهای بیرون از منزل کنیم. این به‌معنی دخالت در کار یکدیگر نیست بلکه به‌معنی همدلی، همراهی و درصورت نیاز کمک‌ کردن به یکدیگر در حل مسائل است. هرچقدر «شنیدن» و «گفت‌وگو» درست‌تر و فعالانه‌تر باشد، به‌همان میزان نزدیکی افراد خانواده به هم بیشتر است.

با هم ببینید و بشنوید

طبیعی است که سلیقه موسیقیایی، فیلم، کتاب و... فرزندان متفاوت از والدین باشد. اما می‌شود گاهی به نقطه اشتراکی رسید و فرصتی را برای با هم بودن پیدا کرد. درواقع تماشای فیلم همراه هم، گپ‌و‌گفت درباره کتاب و موسیقی یا حتی انجام بازی‌های گروهی به نزدیک‌تر شدن اعضای خانواده به هم کمک می‌کند. هر چه کودکان کوچک‌تر باشند، امکان این دورهمی‌ها بیشتر است. اما مهم این است که در سن نوجوانی و جوانی نیز این برنامه‌ها هر‌از‌گاهی وجود داشته باشد.

قدم‌ های با هم

تفریح از بهترین راهکارهای نزدیک شدن اعضای خانواده به هم است. همدلی و همراهی اعضای خانواده در سفر و تفریح همیشه بیشتر است. بنابراین برای پایان هفته، برنامه گروهی تدارک ببینید. برای این‌که بچه‌ها به‌ویژه نوجوانان با والدین همراه شود، آنها را جریان برنامه پایان هفته بگذارید. از آنها نظر بخواهید و به انتخاب‌های آنها برای تفریح و سفر احترام بگذارید و به پیشنهاد آنها هم توجه کنید. در مواردی بد نیست دوست صمیمی آنها هم همراه شما به تفریح یکروزه بیاید. این کار هم باعث آشنایی شما با دوست فرزندتان شده و هم این‌که قطعا به فرزند شما بیشتر خوش خواهد گذشت.

جدال لازم است

از این‌که با فرزندتان ـ به‌ویژه در دوره جوانی یا نوجوانی ـ دچار تفاوت دیدگاه و حتی گاهی جدال و جر و بحث شوید، نگران نباشید. اما سعی کنید به عنوان والدین، مهارت گفت‌وگو با نوجوانان و جوانان یا حتی بچه‌ها را یاد بگیرید و بتوانید موضوع پیش‌آمده و روند بحث را به مسیر درست هدایت کنید. تفاوت دیدگاه طبیعی است، اما مهم نتیجه حاصل از بحث است. با رفتار و گفتار خود به او اطمینان دهید مسائل را با هم و بدون مقصر جلوه‌دادن او حل می‌کنید.

آزادی خوب است

بچه‌ها تا زمانی که در منزل والدین هستند، باید احساس آزادی کنند و بتوانند خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و باید بتوانند در محدوده منزل، آرامش و آسایش را حس کنند. درغیر این صورت خانه به محل ناامنی برای آنها تبدیل شده و به‌دنبال امنیت و آرامش، بیرون از خانه خواهند گشت. بنابراین در چارچوب قوانین خانواده ـ شاید گاهی لازم است چارچوب‌ها کمی جابه‌جا شوند ـ به بچه‌ها و به‌ویژه نوجوانان و جوانان آزادی دهید.

همراه شما بیایند

لازم است بچه‌ها با خرید، معاشرت، تعمیر خودرو و هرچه مربوط به زندگی است، عملا و از نزدیک آشنا شوند. بنابراین در زمان خرید، رفتن به تعمیرگاه خودرو، معاشرت با دوستان و... بچه‌ها را هم همراه خود ببرید. به این ترتیب آنها به افرادی جدا از جامعه و به دور از آگاهی تبدیل نمی‌شوند. حتی لازم است درباره قیمت‌ها، نحوه خرید، زمانی که صرف می‌شود و... بدانند. آنها را در انجام امور منزل نیز سهیم کنید.

ازدواج مهم است اما اصل نیست

یکی از دغدغه‌های والدین ـ به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه یا توسعه نیافته ـ مسأله ازدواج فرزندان به‌ویژه دختران است بنابراین والدین معمولا با رفتار و گفتار خود باعث رنجش فرزندان می‌شوند. اما اصل، نباید صرفا ازدواج باشد بلکه والدین باید شرایط را برای تحصیل و سپس یافتن شغل مناسب و درآمد شخصی آنها ـ به‌ویژه در مورد دختران ـ تسهیل کنند. مشاوران روان‌شناس معمولا می‌گویند افرادی که پس از تحصیل و یافتن شغل مناسب ازدواج می‌کنند، ازدواج‌های به مراتب موفق‌تر و پایدارتری دارند.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شغل مناسب والدین اعضای خانواده بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ ثبت نام بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در پنجمین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی/ تخصیص جایزه یک میلیون تومانی به تمام حافظان سوره واقعه

سرپرست اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ثبت نام بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در پنجمین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی ویژه خانواده بزرگ شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، میثم حسینقلی زاده سرپرست اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در جلسه با معاونین اداره کل رفاه افزود: ثبت نام پنجمین دوره جشنواره قرآنی آیه های مهربانی ویژه کارکنان شهرداری تهران و خانواده آنان در راستای اشاعه ارزش ها و بصائر قرآنی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شد و 10400 نفر در این رویداد بزرگ معنوی شرکت کردند.

وی از قرائت، حفظ، اذان و آشنایی با مفاهیم قرآنی به عنوان محورهای این جشنواره یادکرد و گفت: با توجه به عناوین اعلام شده، شرکت کنندگان در دو رده سنی بزرگسال و کمتر از ۱۶ سال و در دو بخش کتبی و شفاهی بایکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که انشاالله در پایان به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

سرپرست اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: برای نخستین بار و با هدف انس و آشنایی هرچه بیشتر کودکان با قرآن، حفظ سوره های کوتاه ویژه خردسالان به عنوان یکی دیگر از محورهای جشنواره مورد توجه قرار گرفت و انشاالله تمام حافظان این محور به طور ویژه تقدیر خواهند شد.


حسینقلی زاده در ادامه حضور بیش از ۵۵۰۰ نفر از خانواده بزرگ شهرداری تهران را در چهارمین دوره از این جشنواره یادآور شد و اظهارداشت: ثبت نام امسال بیش از ده هزار نفر بوده است که این استقبال بسیار چشمگیر بیانگر رغبت و علاقه کارکنان شهرداری تهران به شرکت در برنامه های قرآنی است.

وی همچنین از حفظ سوره واقعه ویژه خانواده بزرگ شهرداری تهران و اهدا هدیه یک میلیون تومانی به تمام حافظان این سوره خبر داد و گفت: به تعداد هریک از حافظان سوره واقعه در خانواده، جایزه یک میلیون تومانی اهدا خواهد شد.

سرپرست اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مسابقات ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود افزود: انشاالله در اختتامیه این جشنواره که با حضور شهردار تهران خواهد بود از نفرات برگزیده به طور ویژه تجلیل می شود.

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان
  • حساسیت فصلی کودکان
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • «شهید کوچه ما، روشنایی شهر» در منطقه ۱۳ اصفهان
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • ‍ ثبت نام بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در پنجمین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی/ تخصیص جایزه یک میلیون تومانی به تمام حافظان سوره واقعه