Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

***

دفاع آیت‌الله جنتی از شرط سنی برای ریاست جمهوری

آیت الله احمد جنتی در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: رئیس جمهور آینده باید باتقوا باشد و بدون سیاسی کاری به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کند.

جنتی با بیان اینکه ریاست جمهوری امانتی است که مردم به رئیس جمهور می‌دهند افزود: اگر رئیس جمهور همه شرایط رجال سیاسی، مدیر و مدبر و تقوا را داشته باشد مشکلات حل خواهد شد و می‌تواند مملکت را آباد کند.

وی مسئله احراز شرایط را از مسئولیت‌های سنگین شورای نگهبان دانست و گفت: با احراز شرایط ما شهادت می‌دهیم که فردی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده، فردی مذهبی و باتقوا است و این وظیفه سنگینی برای شورای نگهبان است.

جنتی گفت: شورای نگهبان هم باید شرح حال و سوابق داوطلبان را بداند و در جریان عملکرد آن‌ها در گذشته باشد.

وی تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و افزود: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.

دبیر شورای نگهبان توجه به تامین معاش مردم را از اولویت‌های اول رئیس جمهور دانست و تاکید کرد: اگر داوطلبی از خودش نمی‌بیند تا معاش مردم را تامین کند، از ابتدا ثبت نام نکند.

***

هر ۱۴ نامزد معرفی شده به جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند

به گزارش فارس، قرار بود از بین نامزدهایی که احزاب به جبهه اصلاحات ایران معرفی کرده‌اند، رای‌گیری صورت گرفته و نامزدهای حائز رای اکثریت به مرحله بعد راه یافته و برنامه‌های خود را معرفی کنند که این رای‌گیری به گونه‌ای دیگری تغییر یافت.

مجددا مقرر شد که 14 نامزدی که از سوی احزاب به جبهه اصلاحات معرفی شده‌اند، برنامه خود را به جبهه اصلاحات ایران معرفی کنند و سپس پس از استماع و بررسی برنامه‌ها  نامزدهای نهایی معرفی شود.

امروز یک عضو جبهه اصلاحات ایران به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه برخی از نامزدها برنامه انتخاباتی خود را به جبهه اصلاحات ایران ارائه نکرده‌اند بنابراین رای‌گیری به بعد از ثبت‌نام ها و بررسی صلاحیت ها موکول شده است.

بر اساس این خبر، هر چهارده نامزدی که به جبهه اصلاحات ایران و معرفی شده بودند با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام خواهند کرد البته هیچ منعی نیز برای دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای نام‌نویسی ایجاد نشده است.

***

نامزدی رئیسی قطعی شده است

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰گفت: رئیسی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده است و احتمالا به جهت سیادتشان در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می کنند و روز جمعه هم که روز بزرگی است برای ثبت نام به محل وزارت کشور تشریف می آورند. 

 او در ادامه در رابطه با اینکه یعنی او اذن رهبری را اخذ کرده است، گفت: وقتی که او اراده برای حضور در صحنه انتخابات را دارد به این معنا است که مقدماتش را فراهم کرده است. مقام معظم رهبری همیشه در گفتگو با داوطلبان فرمودند نفیا و اثباتا در زمینه ‌‌ورود داوطلبین به عرصه ‌ انتخابات اظهارنظری نمی کنند و همه چیز را به عهده خود فرد گذاشته اند، ولی چون او رییس قوه قضائیه است و منصوب مقام معظم رهبری حتما باید با هماهنگی پا به عرصه انتخابات بگذارند، حتما این هماهنگی صورت گرفته که عزم برای ورود فراهم شده است.

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست خبری، درباره حضور آقای رئیسی در انتخابات، اظهار کرد: سیاست ما در شورای ائتلاف این است که عجله نداریم، چراکه در هر مقطعی مضر است و به نفع رقیب می شود، بالاخره غذا را موقعی که پخته شد باید میل کرد. در زمان مشخص همه چیز معلوم می شود، تا این لحظه با توجه به شرایط روز جلو آمدیم و کارهای خودمان را جلو می بریم و برنامه هایی داریم. معرفی کاندیداها در برنامه های ماست. بعد از آن افرادی که در کنار کاندیداها هستند، مشخص می شوند، چند روز صبر کنید تا آخر هفته داوطلب نهایی کاندیداهای اصلی نیروهای ائتلاف مشخص می شوند.

سید محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت دهم، در گفت و گو با برنا در پاسخ به این سوال که آیا برخی کاندیداها به نفع رئیسی کنار خواهند رفت، گفت: برخی از افراد مانند رستم قاسمی، قاضی زاده، نیکزاد و محمد عباسی اعلام کرده اند که به نفع آقای رئیسی کنار خواهند رفت اما برخی هم مانند ضرغامی مستقل می آیند و کاری به شورای وحدت و ائتلاف ندارند. ممکن است سعید محمد در صورت تایید، در مناظره ها در کنار و یاور آقای رییسی باشد و بعد که مقبولیت فراگیر رئیسی را ببیند به نفع ایشان کنار رود، بهر حال تنها کسی که می تواند باعث اجماع بین نیروهای انقلاب شود آقای رئیسی است، حال این وفاق صددرصدی و یا حداکثری خواهد بود.

***

آخرین اظهارنظر ظریف درباره نامزدی در انتخابات

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با ایسنا با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر خارجه و به دنبال آن انتشار برخی مطالب درباره تأکید ظریف بر کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای ظریف پیش از این در جلسات کمیسیون امنیت ملی گفته بود که کاندیدا نمی شود و روز گذشته هم این را برای چندمین بار تکرار کرد.

وی افزود: آقای ظریف توضیح داد که برایش حجت نشده که کاندیدا شود. او گفت که نمی خواهد مذاکرات انتخاباتی باشد و نباید مذاکرات را به انتخابات گره زد و قصد و بنایی برای حضور در انتخابات ندارد.

رضایی همچنین اظهار کرد: آقای ظریف این را هم بیان داشت که هیچ گاه خطی و اصلاح طلب نبوده. حتی گفت به اصلاح طلبان بگویید دست از سرم بردارند. آن ها قبلا هم سراغ من آمده بودند. هشت سال پیش هم آمدند و به آن ها گفتم که یک نفر دیگر را پیدا کنید.

وی در پایان درباره انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه ظریف در کمیسیون امنیت ملی دست روی قرآن گذاشته و گفته که در انتخابات کاندیدا نمی شود، اظهار کرد: به هیچ‌وجه چنین چیزی نبوده است کاملا آن را تکذیب می کنم.

***

چرا عارف به جبهه اصلاحات برنامه نداده است؟

علیرضا خامسیان مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در گفت و گو با ایسنا درباره اینکه چرا عارف برنامه ای به جبهه اصلاحات ارائه نداده است، تصریح کرد: عارف ذاتا انسانی برنامه محور بوده و در تمام دوره هایی که مسئولیت داشته است، با برنامه حوزه تحت مدیریت خود را اداره کرده است. وی قائل به برنامه است و به تازگی هم در مقام ریاست بنیاد امید ایرانیان  از برنامه های این بنیاد  برای عبور از شرایط سخت کشور رونمایی کرده است. 

وی ادامه داد: برای بحث انتخابات برنامه باید وقتی اعلام شود که فرد اعلام کاندیداتوری کرده باشد. عارف تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نکرده است و هر زمان اعلام کند، مطمئنا برنامه هایش با رویکرد وحدت و همگرایی  برای افکار عمومی از جمله  اصلاح طلبان بازگو شده و ارائه داده می شود.

خامسیان درباره آخرین تصمیم محمدرضا عارف برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: عارف هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است و هر زمان  به نتیجه رسید اعلام می کند.

***

جلسه جهانگیری با جبهه اصلاحات

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص حضور اسحاق جهانگیری در جبهه اصلاحات ایران، اظهار کرد: آقای جهانگیری در جلسه مجمع عمومی حاضر شدند، اما به دلیل همزمانی جلسه دولت با جلسه مجمع فرصت نشد که برنامه خود را ارائه کنند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران افزود: البته آقای جهانگیری گفتند که هنوز تصمیمی در خصوص حضور در عرصه انتخابات نگرفته‌اند و تابع تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان هستند.

***

مخالفت روحانی با مصوبه شورای نگهبان

در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور؛ رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید.

در جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید شده است که «وزارت کشور مکلف است وظایف اجرایی خود در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به آنها انجام دهد.»

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور، طی نامه‌ای در 7 بند تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرد. این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل 71 قانون اساسی، صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

در پی اعلام این نظریه از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد طبق جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی عمل نماید. دکتر روحانی همچنین به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی گردد.

***

تاجزاده در قواره ریاست جمهوری نیست

حاتم قادری مدرس علوم سیاسی در دانشگاهها درباره نامزدی تاجزاده در انتخابات ریاست جمهوری به بهارنیوز گفت: «آقای تاج‌زاده بهتر از من می‌داند که تایید صلاحیت نمی‌شود. ولی می‌گوید انتخابات فرصتی است که بخشی از حرف‌ها را بگویم. به عقیدۀ من او بدون نامزدی در این انتخابات هم می‌تواند همین حرف‌ها را بزند.

اگر آقای تاج‌زاده واقعا در تلاش است که به ریاست جمهوری برسد، قطعا به این هدف نمی‌رسد. این دفعه به عقیدۀ من، حذف آدم‌ها از انتخابات ریاست جمهوری سنگین‌تر از دفعات قبل خواهد بود. طبیعتا به تیپی مثل تاج‌زاده اجازه نمی‌دهند رئیس جمهور شود.

یک نکته را هم باید بیفزایم که شاید آقای تاج‌زاده از من برنجد: من فکر می‌کنم قد و قوارۀ ریاست جمهوری باید بلندتر از این حرف‌ها باشد. یعنی آقای تاج‌زاده شاید بتواند مشاور خوبی باشد یا در جایی کار مثبت و مفیدی انجام دهد، ولی این همه معضلات و مشکلاتی که ما داریم و جامعه کاملا در تحولات و بحران‌ها و تلاطمات است، با افرادی با این قد و قامت حل نمی‌شود.»

***

ظریف یا جهانگیری نامزد نهایی اصلاح‌طلبان 

محمد سالاری عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با مهر، «ظریف» را علیرغم عدم تمایل او و ماجرای انتشار صوتش مهمترین شانس اصلاح‌طلبان برشمرد و تاکید کرد: ظریف در مرحله اول بیشترین رأی را به خود اختصاص داد و در بدنه اصلاحات اقبال بالایی از او وجود دارد. قطعاً جبهه اصلاحات همه تلاشش را خواهد کرد که او را برای شرکت در انتخابات قانع کند و اگر این اتفاق بیفتد سایر کاندیداها از او حمایت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات باید همه ظرفیت خود را به کار ببندد، بیان کرد: ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب به هر نحوی شده ظریف یا جهانگیری یا کاندیدایی که بتواند در این فضا مهره مناسبی باشد را وارد عرصه انتخابات می‌کنیم. اگر اجماع‌ساز این پیش‌بینی را داشته باشد که می‌تواند ظریف را برای شرکت در انتخابات مجاب کند حتماً پیش‌بینی‌های لازم این امر را انجام داده است.

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی در پاسخ به اینکه بین دو گزینه «جهانگیری و ظریف» کدام یک شانس بیشتری دارند؟، گفت: در فضای عمومی جامعه و در بدنه اصلاحات، کماکان جبهه اصلاحات تمایل دارد که ظریف را برای حضور در انتخابات متقاعد کند و سایر افراد مثل آقای جهانگیری را در این مسیر با ظریف همراه کند. البته این ترجیح، نفی توانمندی اسحاق جهانگیری نیست؛ اما بحثی که در مورد او مطرح است چسبندگی به دولت است که به نظر می‌رسد اگر در انتخابات حضور یابد، باید پاسخگوی دستاوردهای دولت فعلی باشد. با توجه به این موضوع نظر اصلاحات بیشتر روی حضور محمدجواد ظریف متمرکز است.

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: معاونت حقوقی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات ایران کمیسیون امنیت ملی حضور در انتخابات عرصه انتخابات وزارت کشور آقای تاج زاده شورای نگهبان برای حضور اصلاح طلبان رئیس جمهور برنامه ها ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع

دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع در دستورکار قرار گرفت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • بیگی، نماینده مجلس: اگر ایران پاسخی به اسرائیل نمی‌داد، نظام سلطه ما را رها نمی‌کرد/ من در راستای استیفای حقوق مردم اظهارنظر کردم، شورای نگهبان مرا رد کرد؛ گفتند اظهارات، توییت‌ها و مواضع شما مطلوب ما نبوده/ از نظر احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌تواند موثر باشد