Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام به‌ویژه کنه‌ها و در نتیجه بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست.

محمدعلی بخشی، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت افزود: مبارزه با زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد و در بیشتر کشورهای جهان تلفات و خسارات سنگین ناشی از این بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، وی گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی آن کنه هیالوما است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرر: CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات انسان آلوده یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد که با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام بخصوص کنه‌ها دور از انتظار نیست.

بخشی گفت: از طرفی در دام‌ها که به عنوان میزبان واسط هستند، بیماری هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد؛ همچنین با وجود اینکه پرندگان غیر از شترمرغ به این بیماری مقاومند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده در انتقال بیماری تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: از راه‌های پیشگیری از بیماری می‌توان آفت‌کشی و سم‌پاشی جایگاه نگهداری و حمام دادن دام‌ها برای از بین بردن کنه‌ها، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، پرهیز از کشتار در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (ماسک، عینک و دستکش) حین کشتار دام و شست و شو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ها در کشتارگاه‌ها را نام برد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: از آنجایی که این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد (پیش سرد کشتارگاه) قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه‌بندی و مصرف شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تب کریمه کنگو دامپزشكي منطقه خراسان جنوبی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان از امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت تا پایان هفته جاری با فعالیت سامانه بارشی شاهد ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و وزش تندبادهای لحظه‌ای در استان کرمان خواهیم بود که عمده فعالیت این سامانه روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه در نیمه شمالی، غرب و برخی از مناطق جنوبی این استان خواهد بود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی با توجه به نوع و شدت بارش‌های این فصل، آب گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مذکور محتمل است.

در این اطلاعیه منطقه اثر سامانه بارشی نیمه شمالی، غرب، مرکز و ارتفاعات جنوب استان شامل شهرستان‌های کرمان، انار، بافت، بردسیر، رابر، راور، راین، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، کوهبنان، گلباف، لاله‌زار و ماهان عنوان شده است.

بارش رگباری باران، احتمال آب گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌های فصلی در برخی مناطق استان، وزش تندباد لحظه‌ای، احتمال کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و احتمال اصابت صاعقه از مخاطرات این سامانه بارشی پیش‌بینی شده است.

اداره کل هواشناسی استان کرمان خواستار پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، عدم تردد، توقف و چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده است.

کد خبر 6086054

دیگر خبرها

  • اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه در خصوص خطر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
  • هشدار وقوع سیل دراستان کرمان