Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@06:36:50 GMT

پرونده حاشیه نشینی روی میز شورای ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۴۹۴۲

پرونده حاشیه نشینی روی میز شورای ۱۴۰۰

 

ارسطو قائدی برازجانی-کارشناس امور شهری 


امروزه یکی از چالش های پیش روی مدیران شهری افزون بر صدها مسئله کلان و خرد شهری که در حوزه های مختلف اجتماعی،عمرانی،پسماند در جغرافیای شهر قرار دارد پدیده حاشیه نشینی و مناطق مسکونی خارج از حریم است که هر روز بیشتر از گذشته شاهد آن هستیم .این مناطق در صورت عدم نظارت و ورود اورژانسی مدیریت شهری می تواند خطری بالقوه در همه ابعاد اجتماعی قلمداد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین لازم است تا تعیین و تکلیف مناطق حاشیه شهر در طرح تفصیلی 1400که در محدوده و حریم شهری نیست در دستور کار شوراها قرار گیرد.همانطوری که می دانیم در 14سال گذشته هیچ چیز به محدوده شهر اضافه نشده که استدلال مدیران شهری افزایش محدوده برابری خدمات جدید حجیم شدن شهر که بر بودجه و توان شهرداری خارج می شود.
از یک سو وجود این محلات را نمی توان انکار کرد‌ . از سوی دیگر می بایست سال ها قبل جلوی این پدیده شهری گرفته می شد که این مهم در سالیان اخیر مغفول مانده است و چاره اساسی برای آن اندیشیده نشده است . پس وظیفه شورای اسلامی 1400تعیین تکلیف و ساماندهی این مناطق است .


رها سازی این مناطق تبعات اجتماعی و فرهنگی دارد که اثرات آن را بر کل شهر می توان مشاهده نمود.ویک بافت ناهمگن و بدون خدمات رفاهی در این مناطق شکل گرفته است.عدم وجودزیر ساخت های لازم در این مناطق بسیاری از خدمات رفاهی مانند درمانگاه ،پاسگاه،،امنیت و... محروم مانده اند. این که چرا محلاتی از این دست در حال توسعه هستند و علل و عوامل آن چه می باشند موضوع این یادداشت نیست و در فرصت مناسب به آن می پردازم .


افزون بر این جمعیت بالایی در این مناطق زندگی می کنند که بایستی ساماندهی شوند و این امر محقق نخواهد شد جز با همت و سیاستگذاری شورا و اجرای شهرداری توانمند.


رها سازی و عدم تعیین وضعیت این مناطق بنا به هر دلایل غیر قابل توجیه است که بایستی مدیران شهری با همکاری ارگان های مرتبط این تهدید را به فرصت تبدیل نمایند. به اعتقاد نگارنده بایستی این پدیده در دستور کار شوراها قرار گیرد .ارتقا و حل این مشکلات است که شهر را روان و پویا می نماید.


دیگر ایرادات ضوابط طرح تفضیلی است در افزایش رشد حریم محدوده شهر برازجان محدودیت های آپارتمان سازی است .که از این رو شهروندان برازجان رو به خانه های ویلایی می برند.ماده 99قانون شهرداری‌ها پیرامون حریم شهر و محدوده قانونی بسیار موارد راتعین تکلیف نموده است،وفق ماده 99قانون شهرداری‌ها می توانند عمل نمایند.

حرف آخر این که بایستی این محلات تعیین تکلیف شوند و از راه قانون ساماندهی شوند.تا قبل از این که تبعات اجتماعی و فرهنگی آن گریبانگیر شهر شوند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بوشهر شهرداری برازجان مدیریت پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۴۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، طرح پاکسازی محدوده شهری از زباله‌های پلاستیکی با حضور دانش آموزان دختر مدرسه معصومه قم اجرا شد.

پویش پاکسازی محدوده شهری از زباله‌های پلاستیکی در ورودی جاده روستای کوه سفید قبل از میدان ۷۵ با حضور ۳۰ دانش آموز مقطع متوسطه اول مدرسه معصومیه، کارمندان و و ماشین آلات و دستگاهاای عمرانی پسماند انجام شد.

شریفی هدف از اجرای این پویش را آگاهسازی مردم از عواقب خطرناک رهاسازی زباله‌ها در محدوده شهری عنوان کرد و گفت: رهاسازی زباله‌ها خطر جدی برای حیات آب، خاک، پوشش گیاهی درختان و حیوانات است.

دوم تا ۸ اردیبهشت هفته زمین پاک نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!
  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • نظام مسائل نواحی شهری قزوین با حضور مدیران مناطق پیگیری می‌شود
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان