Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بخشی از اعتبار مورد نیاز ایستگاه‌های جدید هواشناسی به صورت استانی تأمین شود و از سوی دیگر انتظار می‌رود بقیه اعتبار به وسیله هواشناسی تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  افزود: در چند سال گذشته حدود پنج تا ۶ شهرستان جدید به تقسیمات کشوری استان الحاق شد که باید سعی کرد در توزیع خدمات بویژه خدمات هواشناسی در این شهرستان‌ها اقدام فوری کرد همچنان که تأسیس چهار شهرستان جدید در استان در برنامه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: تعداد ایستگاه های پایش گرد و غبار استان نیز پاسخگوی نیاز نیست چراکه سیستان و بلوچستان جزو پرگردوغبارترین استان‌های کشور است و ۲ ایستگاه فعلی برای پایش غلظت ذرات معلق در هوا ناکافی است.

وی ادامه داد: در شهرستان های دشتیاری، دلگان، ایرانشهر، بمپور، اطراف جازموریان و بسیاری از نقاط دیگر استان پدیده گردوغبار جزو پرتکرارترین پدیده های این مناطق بادخیز است که ایستگاه پایش گردوغبار نداریم.

بیجار خاطرنشان کرد: توسعه شبکه پایش گردوغبار نیز باید در اولویت های اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان باشد به طوریکه این شبکه از شمال تا جنوب استان را پوشش دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به کمبود اعتبارات و تخصیص کم آن ها گفت: موافقت‌نامه تاسیس پنج ایستگاه خودکار جدید هواشناسی که عمده آن ها برای مراکز شهرستان‌های تازه تأسیس است ۲ سال پیش دریافت شده اما هیچ اعتباری برای آن ها تخصیص نیافته است.

محسن حیدری ادامه داد: علاوه بر این ایستگاه ها، هواشناسی استان آماده است در صورت تأمین اعتبار بر اساس طرح جامع توسعه شبکه پایش در شهرستان های تازه تأسیس جدید نیز ایستگاه هواشناسی راه اندازی کند.

وی به وضعیت جوی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود:پارسال میزان بارش های استان ۳۵.۹ درصد کاهش یافته که عمده بارش ها در نیمه اول سال دریافت شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته تنها پنج میلی متر باران در استان بارید که کمترین بارش این بازه زمانی در ۵۰ سال اخیر بشمار می رود.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی سبب ادامه خشکسالی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان شده به طوریکه بر اساس شاخص ۱۰ ساله خشکسالی هواشناسی SPEI ۹۵.۲ از مساحت این استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است که بیش از ۶۰ درصد این مساحت دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

حیدری خاطرنشان کرد: اگرچه خشکسالی بر تمام نقاط استان غالب است اما ۱۰۰ درصد مساحت پنج شهرستان زابل، قصرقند، فنوج، نیکشهر و دلگان درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

او  به میزان تبخیر آب های سطحی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته میزان تبخیر در برخی شهرهای استان نظیر زابل و زهک به بیش از ۴۰۰۰ میلی متر رسید.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کاهش بارندگی و افزایش تبخیر ۲ چالش بزرگ اقلیمی استان است که تأمین آب را با دشواری همراه می کند، افزود: شرایط کم بارش و تبخیر بالای منابع آب، سیستان و بلوچستان را به استانی خشک و کم آب تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان هواشناسی سیستان و بلوچستان هواشناسی سیستان و بلوچستان شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی استاندار سیستان و بلوچستان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ساخت شبکه بزرگراهی

استاندار سیستان و بلوچستان با اهدای لوحی از تلاش‌ها و همکاری‌های ارزشمند مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان به‌منظور ساخت و تکمیل شبکه بزرگراهی استان سیستان و بلوچستان تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، محمد کرمی همچنین از مهدی سلیمی، معاون فنی و عملیاتی و حسین حاجی‌آبادی، رئیس تأمین و توزیع این منطقه با اهدای لوح‌های جداگانه قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند
  • هشدار نارنجی هواشناسی با پیش‌بینی سیل در سیستان و بلوچستان
  • صدور هشدار نارنجی ‌هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • تداوم رگبارهای بهاری در سیستان و بلوچستان
  • قدردانی استاندار سیستان و بلوچستان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ساخت شبکه بزرگراهی