Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@18:25:00 GMT

نه به سفیدی

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۵۲۵۳

این مسیر طبیعی زندگی است، این که موهایتان هم مانند دیگر اعضای بدن که شما نمی‌بینید، هر روز، هر ساعت و هر ثانیه عمرشان زیاد می‌شود و پیر می‌شوند؛ موها، پیری را زود به خودمان و بقیه نشان می‌دهند. البته با راهکارهایی می‌شود، مسیر پیر شدن موها را کندتر کنید.

درست است که وراثت، نقش مهمی در سفید شدن موها دارد، اما سبک زندگی تا حد زیادی می‌تواند در پیر شدن یا جوان ماندن موها نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قدیم‌ترها، جوانان این همه مو سفید نمی‌کردند. حالا زمانه تغییر کرده و موسپید کردن در ۲۰سالگی زیاد هم دور از انتظار نیست.

سفید شدن مو زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو رنگدانه خود را از دست می‌دهد. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد. دلایلی که با رفع آنها می‌توانید از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید.

مراقبت غذایی

ویتامین مصرف کنید: تغذیه نامناسب می‌تواند دلیلی باشد تا موهایتان رنگ ببازد و سفید شود. برخی از مواد غذایی هستند که ممکن است، کمبود آنها رابطه مستقیمی با سفید شدن مو داشته باشد. پس به اندازه کافی ویتامین استفاده کنید.

ویتامین‌های زیادی هستند که موهای شما را سالم نگه می‌دارند. ویتامین‌هایی مانند بیوتین، B- D-E-A و B۱۲. ویتامین‌های گروه B اما ویتامین‌های مو هستند؛ کمبود ویتامین‌های B می‌تواند به‌سرعت موهای شما را سفید کند. البته ویتامین‌ها، از هر نوعی رابطه مستقیمی در سفید شدن یا شادابی مو دارند. اگر می‌خواهید روند سفید شدن موهایتان را متوقف کنید، از همین حالا حبوبات، مرغ، لبنیات، مرکبات و سبزیجات برگدار مصرف کنید که منبع خوبی از ویتامین‌ها هستند.

مواد معدنی مصرف کنید: مواد معدنی، نقش مهمی در رشد و احیای تار موهای آسیب‌دیده دارد. کمبود مواد معدنی مانند روی (زینک)، آهن، منیزیم، سیلیسیوم و مس باعث سفید شدن موها می‌شود. سیب، گوشت قرمز، حبوبات، قارچ و غذاهای دریایی، منبع مناسبی برای تامین مواد معدنی شماست. اگر می‌خواهید از مکمل‌های دارویی برای تامین مواد معدنی استفاده کنید و قرص آهن یا زینک بخورید، بهتر است با تجویز پزشک این کار را انجام دهید.

مراقبت هورمونی

در بسیاری از موارد، بر هم خوردن تعادل هورمونی، مصرف برخی داروها یا حتی بعضی بیماری‌ها می‌تواند باعث خاکستری شدن موها شود.

مصرف دارویی: مصرف برخی داروهای بیماری رماتیسم و داروهایی مانند هالوپریدول، وراپامیل، مفنسین و تریپارانول باعث سفید شدن مو می‌شوند. بعد از توقف مصرف، اغلب روند سفید شدن موها کم می‌شود؛ اگر دارویی مصرف می‌کنید که موهایتان را سفید می‌کند، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و از او بخواهید دارو یا راهکاری برای متوقف شدن سفیدی موهایتان پیدا کنید.

بیماری: ابتلا به تیروئید و کم خونی، باعث سفید شدن موها می‌شود. در درصد بالایی از موارد، ابتلا به تیروئید، هورمون‌ها را برهم می‌زند و سفید شدن و ریزش مو را به دنبال دارد. ابتلا به کم‌خونی و کمبود آهن، هم موها را سفید می‌کند و هم باعث ریزش مو می‌شود. با درمان یا کنترل بیماری تا حد زیادی می‌توانید از سفید شدن و ریزش موهایتان جلوگیری کنید. برای این کار اما باید با پزشک مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

مراقبت آرامشی

آرامش می‌تواند به شما کمک کند تا موهایتان هم آرام شود و رنگ نبازند.

ریلکس کنید: همه اعضای بدن شما به استرس، نگرانی و فشار واکنش نشان می‌دهند. هر عضوی به شکلی این کار را انجام می‌دهد؛ معده، با ترشح زیاد اسید معده و بروز زخم معده، پوست با عرق کردن و جوش زدن و موها با از دست دادن رنگدانه‌ها و سفید شدن. اگر با بروز هر نگرانی و استرسی، یک تار موی سفید به موهای شما اضافه می‌شود، بهتر است، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و ذهنتان را آرام کنید. ورزش کردن و انجام حرکات یوگا باعث می‌شود فشاری که روی شماست، کمتر شود و البته موهایتان دیرتر رنگ ببازد. برای این که موهای یکدست سیاهی داشته باشید، بهتر است از همین حالا یاد بگیرید، استرس و نگرانی را مدیریت کنید چراکه شوک عصبی می‌تواند حتی باعث سفید شدن بخش زیادی از موهایتان شود.

سیگار را ترک کنید: مصرف دخانیات می‌تواند به همه اعضای بدنتان آسیب بزند، آسیب به مو هم یکی از آنهاست. مصرف سیگار می‌تواند باعث سفید شدن زودتر موهای شما بشود. اگر می‌خواهید قبل از ۳۰سالگی موهایتان سفید نشود، زودتر سیگار را ترک کنید.

مراقبت طبیعی

این آلودگی‌های غیرطبیعی: آلودگی هوا و تابش زیاد آفتاب می‌تواند باعث سفید شدن زودتر موهای شما شود. همان‌طور که آلودگی هوا و تشعشعات خورشید می‌تواند برای پوست شما خطرناک و بد باشد، موهای شما هم در معرض این موارد آسیب می‌بیند. برای این که از موهایتان مراقبت کنید، بهتر است آنها را تقویت کنید.

تقویت موها با ماسک‌های طبیعی، یعنی روغن نارگیل و روغن زیتون، روند سفید شدن موها را کند می‌کند. سوختن مو با سشوار، در زمان کراتین کردن یا فر کردن موها می‌تواند به موهایتان آسیب بزند و حتی در مواردی موهایتان را سفید کند.

این مواد غیرطبیعی: دکلره و برخی از رنگ موها می‌تواند به موهای شما آسیب بزند و آنها را سفید کند. بعضی از رنگ موهای خارجی که با آب و هوا و طبیعت شما تناسب ندارد، هم می‌تواند رنگ موهایتان را خاکستری کند.

شامپوها و حتی نرم‌کننده‌ها هم می‌توانند چنین نقشی داشته باشند. ممکن است شما به یکی از مواد شیمیایی که در شامپو استفاده شده، حساسیت داشته باشید. بهتر است قبل از استفاده از شامپو یا رنگ مو تحقیق کنید؛ گاهی استفاده از شامپوهای طبیعی یا رنگ موهای طبیعی می‌تواند گزینه بهتری برای موهای شما باشد.

لیلا شوقی - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پیری موها تغذیه نامناسب باعث سفید شدن سفید شدن موها سفید شدن مو ویتامین ها مواد معدنی موهای شما رنگ موها رنگ مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این خشکبار نه مویتان سفید می‌شود نه می‌ریزد!

بیشتر افراد کشمش قهوه‌ای یا زرد پُررنگ را می‌شناسند، اما کشمش سیاه یا مویز فواید بیشتری برای سلامتی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، مویز، انگور سیاه خشک شده است که آب‌دار و شیرین است و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد؛ از جمله اینکه گرفتگی‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد، به سلامت روان و بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند، ضدافسردگی است، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد و از اسیدیته‌ی بدن می‌کاهد. مویز مورد فرآوری قرار نمی‌گیرد و هیچ ماده شیمیایی یا نگهدارنده ندارد، اما به این دلیل که قند و کالری زیادی دارد باید در حد اعتدال مصرف شود. مویز می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای میان‌وعده‌های غذایی باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان

مویز یا کشمش سیاه سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده و برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

کاهش ریزش و سفید شدن مو

مویز نه تنها سرشار از آهن است بلکه ویتامین C فراوانی هم دارد. ویتامین C به جذب سریع‌تر املاح در بدن کمک کرده و مو‌ها را به خوبی تغذیه می‌کند.

کنترل فشارخون

فشار خون بالا عارضه‌ای است که به آمار مبتلایان آن در تمام دنیا اضافه می‌شود و ارتباط نزدیکی با سن و سبک زندگی دارد. مویز می‌تواند به کاهش این عارضه کمک کند، چون پتاسیم دارد و پتاسیم هم عاملی برای کاهش سدیم در خون است.

پیشگیری از کم‌خونی و افزایش انرژی

مویز سرشار از آهن و ویتامین B کمپلکس است که هر دو به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند. مصرف روزانه و منظم یک مشت مویز برای پیشگیری از کم‌خونی مفید است.

کاهش کلسترول بد خون

مویز می‌تواند کلسترول LDL خون را پایین بیاورد. کلسترول LDL به نام کلسترول بد معروف است و عملکرد‌های معمول قلب را سخت می‌کند. مصرف روزانه مویز برای سلامت قلب مفید است.

کمک به سلامت دهان و خوشبو شدن نفس

طبق مطالعه‌ای جدید، مویز می‌تواند برای سلامت دهان نیز مفید باشد. مصرف مویز به پیشگیری از پوسیدگی دندا کنمک می‌کند. کشمش سیاه یا مویز دارای پنج ماده فیتوشیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است که رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان را مهار می‌کنند.

کاهش یبوست

مویز سرشار از فیبر است و فیبر برای رفع یبوست بسیار سودمند است.

تقویت ایمنی بدن

مویز منبع عالی پروتئین است که به رشد و تقویت عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها کمک می‌کند. پروتئین برای حفظ سطح pH، تقویت سیستم ایمنی، انتقال و ذخیره مواد مغذی، حفظ تعادل مایعات بدن و واکنش‌های شیمیایی در بدن و خیلی موارد دیگر ضروریست.

اگر هر روز مویز بخورید، سفید شدن موهایتان را به تاخیر می‌اندازید. مویز یا کشمش سیاه حاوی آنتوسیانین است که آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کمک به جذب املاح، برای حفظ سلامت مو‌ها مفیدند؛ از این رو جلوی زود سفید شدن مو‌ها را می‌گیرند.

مفید برای سلامت چشم‌ها

مویز برای چشم‌هایتان هم مفید است. ویتامین C، ویتامین A و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز، مانند فیتونوترینت‌ها، پلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدها، از چشم‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و ریسک مشکلات چشمی ناشی از بالارفتن سن مانند آب مروارید و آب سیاه را کاهش می‌دهند. مصرف مویز خیس خورده به صورت ناشتا، بینایی را تقویت می‌کند، جلوی خشکی چشم‌ها را می‌گیرد و احتمال شب‌کوری را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از آکنه

آکنه یک عارضه‌ی پوستی بسیار شایع است که ناشی از تجمع سموم و آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی و مواد دیگر در داخل منافذ پوست می‌باشد. فیبری که در مویز وجود دارد کمک می‌کند بدن، سموم و آلودگی‌ها را پاکسازی کند و سموم کمتر در بدن نیز یعنی منافذ پوست کمتر مسدود شده و کمتر ممکن است دچار جوش و آکنه شوید.

تصفیه خون

داشتن پوستی بی‌عیب و درخشان آرزوی همه است. ما باید مراقبت آنچه می‌خوریم باشیم تا خونمان را آلوده نکنیم و درنتیجه پوست سالم‌تری هم داشته باشیم. اگر از جوش و آکنه و خشکی پوست و لکه‌ها خسته شده‌اید، مویز می‌تواند نجاتتان دهد. مویز به عنوان یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها به عملکرد کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد و مواد مضر از بدن پاکسازی شده و خونتان سم‌زدایی شود. خون تمیز و سالم هم همیشه خودش را به صورت پوستی سالم و درخشان نشان می‌دهد.

پیشگیری از زود سفید شدن مو‌ها

اگر هر روز مویز بخورید، سفید شدن موهایتان را به تاخیر می‌اندازید. مویز یا کشمش سیاه حاوی آنتوسیانین است که آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کمک به جذب املاح، برای حفظ سلامت مو‌ها مفیدند؛ از این رو جلوی زود سفید شدن مو‌ها را می‌گیرند. روزانه حداقل یکی دو قاشق مویز بخورید.

دیگر خبرها

  • پاک‌سازی جاده روستای کوه سفید به همت جمعی از دانش آموزان قمی
  • (ویدئو) شتر موهای سر یک زن را کند و خورد!
  • گلایه هواداران تنیس از ندیدن توپ زرد!
  • (تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • طرز تهیه بستنی مگنوم خانگی در ۳ طعم مختلف (فیلم)
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می‌شود نه می‌ریزد!
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می شود نه می‌ریزد!
  • علت ریزش موها چیست؟