Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:24:08 GMT

اختتامیه اولین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۵۴۳۱

اختتامیه اولین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان برگزار شد

ایسنا/قم آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان به میزبانی استان قم و ریاست حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در مسجد مقدس جمکران به صورت برخط برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس دانشگاه قم بیان کرد: به برکت ظهور انقلاب اسلامی، معنویت در جوامع بشری، امت اسلامی و ایران گسترش زیادی پیدا کرد که این موضوع در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مراسم اعتکاف از بعد از انقلاب اسلامی به عنوان برنامه‌ای تثبیت شده هر سال برگزار می‌شود، درست است که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده اما ‌ان‌شاءالله در آینده با رونق بیشتری در پیش گرفته می‌شود.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها، اظهار کرد: خدا را شاکریم علی‌رغم اینکه افراد بسیاری اصرار دارند که دانشگاه‌ها را مکان‌هایی جدا از دین نشان دهند، امروزه در دانشگاه‌ها شاهد بزرگترین محافل دینی هستیم.
وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا بسیاری از اجتماعات را تحت تاثیر قرار داد و نعماتی مانند نماز جمعه، نماز جماعت، هیئات مذهبی و همچنین اعتکاف را که ما غرق در آن‌ها بودیم اما قدر نمی‌دانستیم به ما یادآوری کرد.
رستمی اضافه کرد: خدا را شاکریم که به واسطه حضور در فضای مجازی توانستیم تا حدودی شور اینگونه مراسمات را زنده نگه داشته و همچنین از شرکت مخاطبین بیشتر و اقشار متفاوت‌ به خصوص در این جشنواره بهره‌مند شویم.
دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در این برنامه عنوان کرد:اعتکاف سنت دیرینه‌ای بوده و تاریخ بلند و بالایی دارد که پس از ظهور اسلام شاهد رونق این واقعه و در سال‌های اخیر شاهد بروز این اتفاق به صورت مشخص‌تر به ویژه در مراکز دانشگاهی هستیم.
وی اضافه کرد: اعتکاف نوعی احیاء و تازگی در افراد و جامعه به همراه دارد زیرا این عمل فرصتی است که افراد به بازکاوی و محاسبه نفس خود بپردازند و طبیعتا وقتی چنین رخدادی در بین جمعیت جوان و دانشگاهیان نیز اتفاق می‌افتد ارزشش مضاعف می‌شود.
غفاری تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه دانشجویی از ظرفیت‌های متنوع و گوناگونی بهره‌مند است با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها این فرصت فراهم می‌شود که جدای از نگاه عمومی به مراسم اعتکاف، هر کدام از افراد از دریچه مهارت و دانش خود به این موضوع ورود پیدا کنند؛ این حرکت عظیم سبب تأمل و بازاندیشی در این سنت می‌شود.
دکتر جهان‌بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مردم معدن‌های گران‌بهایی هستند و وظیفه ما به عنوان مسئولین شناسایی این ظرفیت‌ها، توانمندسازی آن‌ها و در آخر شبکه‌سازی و حفظ ارتباط با آن‌ها است که به عنوان مثال در این جشنواره نیز این کارها باید در ادامه انجام گیرد تا برگزاری آن مؤثر واقع شود.
وی افزود: نکته مهم دیگر تولید محتوا است که باید هدف اولیه ما باشد یعنی آثاری که از طریق این جشنواره رسیده است باید بازنشر داده شده و فعالین آن شناسایی شوند. امیدواریم با تدبیر مسئولین این امور و تأکیدی که مقام معظم رهبری در مدیریت فضای مجازی دارند در این کار موفق باشیم.
 قسمتی از این برنامه نیز به شعرخوانی احمد علوی، شاعر آیینی و داور این جشنواره اختصاص یافت.
گفتنی است این جشنواره در چهار بخش پژوهشی، ادبی، هنری و چند رسانه‌ای با ۱۳ رشته از ۷ اسفند ماه ۱۳۹۹ مصادف با سیزدهم ماه رجب تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ با شرکت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های سراسرکشور برگزار شد.
در اختتامیه این جشنواره اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف اعلام شد که به شرح زیر می‌باشد:
در رشته تصویرسازی بخش هنری، مقام سوم به زهره چهکندی از نیشابور و مقام شایسته تقدیر به امین اصغری از بجنورد تعلق گرفت.
در رشته طراحی پوستر بخش هنری مهتاب پیله‌ور از دانشگاه قوه قضائیه علمی و کابردی مقام اول و امین اصغری از بجنورد مقام دوم را کسب کردند و عارفه سادات قطبی از اصفهان و رضا شاه‌محمدی در مقام شایسته تقدیر قرار گرفتند.
در رشته تایپو گرافی در بخش هنری نیز اثر امیرمحمد کریمیان از تبریز شایسته تقدیر قرار گرفت.
در رشته عکاسی از بخش هنری حمید عابدی از قم، امیر قادی از اراک و هادی دهقان پور از سبزوار به ترتیب موفق به کسب مقام‎‌های اول تا سوم شدند.
در بخش چند رسانه‌ای، رشته پادکست رتبه به اول به لیلا عسکری از تهران، رتبه دوم به عارفه مهدیه از اصفهان و رتبه سوم به سید محمد مرتضی ملکی از سیستان و بلوچستان تعلق گرفت.
در رشته نماهنگ از بخش چند رسانه‌ای نیز آثار جابر اسماعیل زاده از قم، فرهاد اصغری از مشهد و آزاده مظاهری از گرگان به مقام شایسته تقدیر دست یافتند.
در بخش ادبی، رشته شعر علی سلیمانیان از اصفهان نفر اول، محمدرضا پورمرادی از بابل نفر دوم، و سویل فضلی از خوی نفر سوم شدند.
در رشته خاطره نویسی از بخش ادبی آثار نیوشا کاتبی کرد از بیجار، مریم ابراهیمی از شیراز و زهراسادات مشکانی از اصفهان شایسته تقدیر قرار گرفتند.
در رشته داستان نویسی رتبه دوم به روح‌الله صالحی از همدان و رتبه سوم به مائده عظیمی‌فر تعلق گرفت و زهرا محمدی از کرج، زهرا قاسمی از شیراز و فاطمه بادکوبه‌هزاوه در مقام شایسته تقدیر قرار گرفتند.
در رشته دلنوشته بخش ادبی حمید عبداللهی ناصح آباد از کرمان مقام اول، زینب شجاع از تهران مقام  دوم و شهلا ظاهری عبده‌وند از مسجد سلیمان مقام سوم را کسب کردند و الهه مؤمنیان از اصفهان و حدیثه حامدی از قم در مقام شایسته تقدیر قرار گرفتند.
در بخش پژوهشی نیز که بیش از هزار اثر در قالب پایان‌نامه، مقاله و کتاب به جشنواره ارسال شد معصومه خاوند، شیرین پوروقار از گرگان، ستاره موسوی از اصفهان و محمدرضا آرانی به عنوان برگزیدگان معرافی شدند.
شایان ذکر است در خلال این برنامه مسابقه پیامکی انجام شد که به ۳۱ نفر از برندگان این مسابقه به قید قرعه جوایز نقدی از طرف ریاست دانشگاه قم، ریاست نهاد اعتکاف کشور و شهرداری قم اعطا می‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اعتكاف مقام شایسته تقدیر دانشگاه ها بخش هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

آیین پایانی نخستین جشنواره سراسری فیلم رفسنجان(شهرنما) با معرفی و تجلیل از برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جشنواره، در آئین پایانی جشنواره که شامگاه _پنج‌شنبه سی‌ام فروردین _ با حضور شهردار رفسنجان و جمعی از اعضای شورای شهر و اعضای هیئت انتخاب و هیئت داوران برگزار شد، نامزدهای دریافت جایزه معرفی و از برگزیدگان در بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر شد.

این رویداد فرهنگی هنری به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان رفسنجان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و مؤسسه هزاردستان برگزار شد که طی آن ۴۲۰ اثر به داوری رسید پس از نظر اعضای هیئت انتخاب، ۹۷ اثر به داوری راه پیدا کرد و در نهایت ۱۳ اثر در گسترده سراسری و رفسنجان نامزد دریافت جایزه شدند.

براساس آرای هیئت داوران، در بخش انیمیشن گستره سراسری فیلم «پدر و پسر» از داوود وحیدی از شهرستان بجنورد برگزیده و موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی شد و فیلم «بالانس» از برزان رستمی از شهرستان سنندج شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش داستانی گستره سراسری فیلم «همه به جز یک نفر» از مهدی شاهسواری از تهران برگزیده و موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی شد و در بخش مستند گستره سراسری فیلم «لیلی فراموش شده» از محسن بیات از تهران برگزیده و موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی و فیلم «شانه به شانه» از عطیه سادات حجتی از تهران شایسته تقدیر شناخته شد.

در ادامه در بخش داستانی گستره رفسنجان فیلم «ننه ماهی» از مریم رسولی برگزیده و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی را دریافت کرد و در بخش مستند گستره رفسنجان نیز فیلم «بنزین و بارون» از مجتبی علی‌یزدی برگزیده و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی را دریافت کرد و فیلم «کویرم تشنه‌ام» از فاطمه ابریشمی شایسته تقدیر شناخته شد.

هم چنین با اعلام نتایج آرای مردمی پس از اکران فیلم‌های راه یافته به داوری، فیلم‌های «سه شنبه‌های پاک» کاری از محمد عابدیان از رفسنجان و «طله» کاری از ابوالفضل پورحیدری از رفسنجان با کسب آرای مساوی به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران معرفی شدند و هر کدام تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی دریافت کردند.

در این مراسم هم چنین از رضا فهیمی و مهرداد حسنی دو فیلمساز پرافتخار رفسنجان که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شده‌اند، تقدیر شد و پوستر دومین جشنواره سراسری فیلم شهرنما رونمایی و به امضای مسئولین و هنرمندان رسید.

کد خبر 745955

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین
  • اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود
  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • مسابقات کوراش بانوان در سطح خوب و با میزبانی شایسته برگزار شد
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • جشنواره بازی های بومی محلی بهزیستی شاهین دژ
  • اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان
  • اختتامیه مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی روستایی رضوی در دشتستان بوشهر
  • اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره فیلم  آلمان