Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-23@15:27:36 GMT

گزارش معاملات مربوط به عملیات بازار باز

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۵۶۳۶

گزارش معاملات مربوط به عملیات بازار باز

امتداد - بانک مرکزی با تزریق 21.1 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.9 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، پیرو اطلاعیه روز چهار‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه 1400 مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، هفت بانک در مهلت تعیین‌شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ريپو) را در مجموع به ارزش 99.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بين‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.


با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق محدود نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق 21.1 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.9 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دو‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه انجام شد.

به علاوه، در هفته منتهی به 20 اردیبهشت، چهار بانک در دوازده نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 118.7 هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 68.2 هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگيري قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزي) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند. همچنین در هفته منتهی به 20 اردیبهشت 3.7 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مديريت نقدينگی مورد نياز بازار بين‌بانکی ريالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بين‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعيه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غيربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بين‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بين‌بانکی اقدام کنند.

 

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: قالب توافق بازخرید هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی بازار بین بانکی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان معاملات امروز (۲ اردیبهشت) شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی ۲۷ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار واحد رسید.

همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۸۵۰۰ واحدی به ارتفاع ۷۵۳ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خُرد در بازار امروز (۲ اردیبهشت)، مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۳۲۰ میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

در بازار امروز ۲۸۸ نماد در محدوده مثبت و ۱۷۱ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۲۴۲ نماد در محدوده مثبت و ۱۱۱ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

براساس معاملات امروز، سه نماد «فولاد»، «فملی» و «نوری» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «فصبا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌، همچنین سه نماد «فولاد»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «کرمان» و «فن افزار» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

کد خبر 6084346 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی