Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یادمان شهدای گمنام شهرستان پلدختر حدود ۱۰ سال است در سایه وعده‌های مسئولان، عدم اختصاص اعتبار و…، مظلوم واقع شده و تکمیل این یادمان چندین سال است به مطالبه جدی عموم مردم تبدیل شده است.

مظلومیت یادمان شهدای پلدختر

اعظم کاییدی شهروند پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهدا به خاطر دین، آب و خاک و ناموس این مملکت از پر بها ترین عنصر زندگی خود گذشتند و دلاورانه جنگیدند، مظلومانه نیز به شهادت رسیدند و قبور مطهر این دو شهید گمنام در شهر ما خود بهترین گواه بر این امر و یادآور رشادت‌ها، جانفشانی، ایثار و از خودگذشتگی شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یادمان شهدای گمنام پلدختر شاید در هر شهر دیگری بود این گونه مظلوم واقع نمی‌شد، شهدا شمع محفل بشریت هستند و این دو شهید نه تنها امانت پدران و مادرانی مظلوم و داغدار در نزد ما هستند، بلکه این مکان مقدس محلی برای تفکر و زمینه‌ای برای الگوگیری نسل‌ها از اندیشه ایثار و شهادت در منطقه ما است.

این شهروند پلدختری یادآور شد: شهرستان شهید پرور پلدختر و مردم مؤمن و ولایتمدار این دیار در هشت سال دفاع مقدس، بیش از ۳۲۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند و در آن زمان جوانان با غیرت پلدختر برای دفاع از دین و ناموس راهی جبهه‌ها می‌شدند، حماسه آفریدند و دلاور مردی‌ها از خود به یادگار گذاشتند.

کاییدی اضافه کرد: پلدختر به واسطه ۸۰ بار بمباران، به هویزه ثانی نام گرفته، اما با این قدمت و پیشینه حیف است یادمان شهدای گمنام آن در بین چنین مردمانی همچنان مظلوم واقع شود.

تکمیل یادمان شهدا مطالبه مردم پلدختر

حسن میرزایی یکی دیگر از شهروندان پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهدا، رزمندگان و ایثارگران نماد عزت، آبرو و اقتدار ما هستند که با نثار جان خود بهشت را خریداری و به بالاترین درجه از کمال و انسانیت نزد خداوند متعال رسیدند و این ما هستیم که به قبور مبارک، مطهر و مقدس آنها برای تسکین دل‌های مان نیاز داریم.

وی افزود: بنابراین از همه مسئولان می‌خواهیم تکمیل یادمان شهدای گمنام پلدختر را به عنوان مطالبه جدی مردم با یک یا علی، همخوانی و هماهنگی در دستور کار قرار دهند و با زدودن غبار مظلومیت از قبور این شهدای عزیز، موجب رضایت مردم شوند.

جلسات بی‌ثمر برای تکمیل یادمان شهدای پلدختر

غلامرضا مهرابی پیشکسوت حوزه رسانه و پژوهشگر شهرستان پلدختر گفت: این دو شهید گرانقدر و گمنام مهرماه سال ۱۳۹۰ در مرتفع‌ترین نقطه شهر پلدختر به خاک سپرده شدند و قبور مطهر آنها به یک نماد مذهبی برای مردم مؤمن و ولایتمدار این شهرستان تبدیل شده است.

وی افزود: ۱۰ سال است جلسه‌های مختلفی با حضور مسئولان و با هدف برنامه ریزی و هماهنگی برای احداث و تکمیل یادمان شهدای گمنام پلدختر در این شهرستان برگزار می‌شود، از جمله جلسه‌ای با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با مسئولان شهرستان اما مصوبات و وعده‌های داده شده در این نشست‌ها هیچ گاه محقق نشد.

این فعال رسانه‌ای پلدختر گفت: مردم شهرستان برای زیارت و آرامش روح بر مزار این شهدا رجوع می‌کنند و دوست دارند این مکان به گونه‌ای مناسب برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی تبدیل و مطالبه به حقی است.

مهرابی افزود: علی رغم اینکه شهدا به گردن همه ما حق زیادی دارند اما یادمان این دو شهید مظلوم در پلدختر هر سال که می‌گذرد مظلوم تر می‌شود و متأسفانه این مکان فاقد آب آشامیدنی، لوله کشی، سرویس بهداشتی، محوطه سازی، دیوار چینی و فضاهای مذهبی مانند حسینیه و نمازخانه است.

وعده‌های مسئولان عملی نشد

علی محمد گنجی دبیر شورای هماهنگی دفاع مقدس پل‌دختر در این رابطه گفت: یادمان شهدای گمنام پلدختر از سال ۱۳۹۰ علی رغم وعده‌های مسئولان تکمیل نشده و به واسطه این بی‌توجهی‌ها، این شهدا در پل‌دختر مظلوم واقع شده‌اند.

وی افزود: ساخت یادمان شهدای گمنام پل‌دختر با متولی‌گری اداره میراث فرهنگی ردیف بودجه گرفت، که به علت قطره چکانی بودن اعتبارات، پیشرفت بسیار کندی داشت و نیمه کاره باقی ماند.

دبیر شورای هماهنگی دفاع مقدس پل‌دختر یادآور شد: ابتدای هر سال پس از کلی پیگیری، معاونان سابق استانداری لرستان، با بازدید از یادمان شهدای گمنام پلدختر، وعده تکمیل آن را در هفته دولت می‌دادند، اما با گذشت چندین هفته دولت، دفاع مقدس و دهه فجر، این پروژه هم‌چنان نیمه تمام مانده است.

گنجی گفت: سال گذشته تکمیل یادمان شهدای گمنام پل‌دختر توسط سپاه سید شهدا (ع) استان تهران با اختصاص مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بودجه مشروط بر عمل به تعهدات دستگاه‌های اجرایی شهرستان آغاز شد.

وی افزود: این اعتبار به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح مورد نیاز، کفاف نداد و پس از جابجایی فرمانده سپاه سید الشهدا (ع) استان تهران، پیمانکار پروژه با توجیه اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان به تعهدات خود عمل نکردند، تجهیزات و کارگاه را از محل جمع آوری کرد.

انتقاد امام جمعه از میراث فرهنگی

حجت الاسلام سید محسن موسوی امام جمعه پلدختر نیز در این رابطه، کمک به تکمیل یادمان شهدای گمنام این شهرستان را باقیات الصالحات دانست و گفت: مسئولان ادارات می‌توانند با دلسوزی، بخشی از اعتبارات را به منظور کمک به تکمیل یادمان شهدای گمنام اختصاص دهند.

وی عنوان کرد: ورود شهرداری در تکمیل پروژه شهدای گمنام مطلوب بود و اقدامات اداره‌هایی مانند آب و برق نیز قابل تقدیر است، اما برای تحویل این پروژه به شهرداری باید آن را تکمیل کرد.

امام جمعه پلدختر از اداره کل میراث فرهنگی لرستان انتقاد کرد و گفت: مبلغ ۳۲ میلیون تومان از اعتبارات یادمان شهدای گمنام نزد این اداره است که انتظار می‌رود وصول این مبلغ با پیگیری مسئول شهرستانی این اداره تحقق پیدا کند.

کد خبر 5209161

منبع: مهر

کلیدواژه: پلدختر یادمان شهدا پروژه نیمه تمام ویروس کرونا روز قدس بوشهر روز جهانی قدس کرمانشاه آمار کرونا عکس استانها شیوع کرونا واکسن کرونا گرگان اردبیل فلسطین شب قدر ماه مبارك رمضان یادمان شهدای گمنام پلدختر تکمیل یادمان شهدای گمنام تکمیل یادمان شهدا دو شهید مظلوم واقع دفاع مقدس پل دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصف مظلومیت کریم اهل بیت(ع)

ایسنا/آذربایجان شرقی حسن بن علی بن ابی‌طالب (ع) دومین امام شیعه و بزرگترین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سبط اکبر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بنابر قول مشهور در پانزهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه متولد شد.

امام دوم، زکی، سبط اول، سید، طیب، مصلح، تقی، کریم اهل بیت و ولی از القاب حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و همچنین ابن شهر آشوب به القاب آن بزرگوار، امین، اثیر، امیر، بر، حجت، زاهد، قائم، مجتبی، وزیر، سبط اول، امام ثانی، مقتدی ثالث، ذکر رابع و مباهل خامس افزوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن نستوهی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا به شخصیت والای امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: شخصیت آن حضرت به گونه‌ای است که دشمنانش زبان به مدح و ستایش او گشوده‌اند، همچنین رابطه امام حسن(ع)با خداوند متعال، شجاعت، کرامت و انفاق آن بزرگوار، مردم داری و سیاست ایشان در مواجه امت اسلامی با مشکلات را می توان از برجسته ترین زوایا این شخصیت والامقام برشمرد.

وی گفت: یک عامل عدم درک و شناخت مردم از امام زمان خودشان باعث مظلومیت این شخصیت عظیم شد، عامل بعدی تاثیری بود که خواص جامعه بر عموم مردم گذاشتند و خواص جامعه با اینکه می‌دانستند امام، حق است و از روی عقلانیت امورات را پیش می‌برد ولی به خاطر مال دنیا، زر و زیور مقابل ایشان قرار گرفتند و در این راستا نیز امام حسن مجتبی(ع) با گذشت چند قرن باز با توجه به این دلایل، در میان امت اسلامی مظلوم هستند.

نستوهی به لقب کریم اهل بیت امام حسن(ع) اشاره کرد و افزود: آن حضرت ملجا و پناهگاه مستضعفان و پناهگاه دل‌های نیازمندان بود و هیچ فقیری از در خانه او دست خالی باز نمی‌گشت، حتی اگر نزد امام چیزی نبود که به نیازمند بپردازد ولی آن حضرت با رفتاری کریمانه، خشنودی فرد نیازمند را محقق می‌ساخت. 

وی تصریح کرد: باید رفتار کریم اهل بیت (ع) الگویی برای ما باشد، آن حضرت علاوه بر اصل انفاق و حمایت از فقرا، حقیقت کمک مومنانه را برای مردم روشن ساخته که همان حفظ عزت، کرامت و شخصیت فرد نیازمند می‌باشد.

کارشناس مذهبی به فضایل ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و افزود: ماه مبارک رمضان ماهی پر برکت برای تمام امت اسلامی است که از گرداب هوا و نفس آزاد شوند و به سمت معشوق واقعی خود یعنی خداوند متعال بشتابند، در این ماه کتاب های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است که به فضیلت این ماه مهربانی می افزاید، در این ماه فقیر و غنی یکی می‌شوند و فضائل اخلاقی در سطح جامعه به بالاترین درجه خود می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی، کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا به زندگی پربرکت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن(ع) سبط اکبر رسول الله(ص) و فرزند اول حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است، این بزرگوار در طول تاریخ مورد مظلومیت واقع شده است.

وی به ترور شخصیتی امام حسن(ع) در طول تاریخ تاکید کرد و گفت: حکومت بنی‌امیه بعد از اینکه امام حسن مجتبی(ع) را مجبور به پذیرش صلح با معاویه کردند، شخصیت، جایگاه ‌و منزلت ایشان را در سطح جامعه و اذهان عمومی خدشه دار کردند، حتی بعضی از تاریخ‌نگاران بی‌سواد شیعی به شخصیت والای آن حضرت اهانت کردند که می‌توان به شایعه ازدواج امام حسن(ع) با ۳۰۰ زن اشاره کرد که کذب محض است.

وی به شهرت و لقب خاص امام حسن(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن مجتبی(ع) با توجه به اینکه در طول زندگی پرفضیلتش سه بار تمام اموال و دارایی خودش را میان مردم بخشش کرده است، کریم اهل‌بیت نامیده می‌شود.

هادی ادامه داد: در این راستا روزی مروان بن حکم که دشمن اهل‌بیت(ع) بود مرکب امام حسن(ع) را دید و گفت(که مرکب زیبایی است) آن حضرت از مرکب پیاده شد و عنان مرکب را به دست مروان بن حکم سپرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گشایش سالن ورزشی شهدای روستای انارمرز جویبار
  • برگزاری ضیافت افطاری ویژه ایتام در هویزه
  • قزوین میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • قزوین میزبان ۲ شهید گمنام می شود
  • جزئیات تشییع و خاک‌سپاری ۲ شهید گمنام در استان قزوین
  • بازدید بیش از ۷۰ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری سرپل‌ذهاب
  • بازدید ۵۰ هزار زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام
  • فیلم/ یادمان شهدای عملیات طوفان‌الاقصی در ورزشگاه آزادی
  • یادمان شهدای عملیات طوفان‌الاقصی در ورزشگاه آزادی
  • وصف مظلومیت کریم اهل بیت(ع)