Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر مسائل افغانستان با تشریح تحولات داخلی این کشور، می‌گوید که فروپاشی ائتلاف های سیاسی که نظام را ساخته بود در داخل افغانستان در حال شکل گیری است‌.

حمید عزیزی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تحولات داخلی این کشور اظهار داشت: آمریکا استراتژی که برای قضایای افغانستان آزموده شده و شکست خورده را دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع رویکرد آمریکا در مسئله پروسه صلح با طالبان، تنها گذاشتن دولت افغانستان و همچنین اعلام آتش بس میان طالبان و آمریکا بدون اینکه با دولت هماهنگی هایی را انجام داده باشند، همان اقداماتی است که شوروی سابق هم آن را دنبال کرد که در نتیجه آن مقاومت در داخل کشور از هم پاشید.

وی تصریح کرد: با همه این شرایط بعد از اینکه آمریکا با طالبان موافقت نامه صلح را امضا کرد شاهد بودیم که بسیاری از سیاسیون نظام چه در داخل دولت و یا خارج از آن با طالبان ملاقات هایی را انجام دادند و رفت و آمدهایی با کسانی که احتمال می رفت کاندیدای حکومت وقت باشند، صورت گرفت.

این پژوهشگر مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: طی روزهای اخیر هم شاهد بودیم که رئیس امنیت ملی افغانستان به برخی از صاحبنظران اخطار داده که بعضی از حرف های آنها بوی توافقاتی با طالبان را می دهد که نهایتا منجر به فروپاشی داخلی نظام خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها آنچه که تجربه شده را مجددا به مرحله اجرا گذاشته اند خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آمریکا زمینه را برای جنگ داخلی در افغانستان فراهم می کند بدون اینکه با طالبان زمینه های لجستیکی قطع شود و کشورهای کمک کننده به طالبان تحت فشار قرار گیرند تا بازوی آنها ضعیف شود و یا مانع گسترش عملیات ها شوند.

عزیزی تصریح کرد: از سوی دیگر با پراکندگی که در داخل نظام افغانستان وجود دارد آمریکایی ها با قدرتی که دارند و مسئولیتی که در اشغال به دست آوردند، برای اجماع داخلی اقدامات لازم را انجام ندادند و هم اکنون هم در حال رقابت با برخی از قدرت ها در منطقه هستند و تلاش هایشان این گمانه زنی ها را به وجود آورده که ممکن است شرایط سال 1371 تکرار شود.

این پژوهشگر مسائل افغانستان با بیان اینکه برخی از حرف ها نشان از آمادگی جنگی دارد گفت: آمریکایی ها دقیقا کاری را آغاز کرده‌اند که شوروی با افغانستان کرد. خشونت ها در افغانستان در حال افزایش است و تلفات غیر نظامی ها هم افزایش پیدا کرده است و ممکن است در کنار این مسئله جنگ جدیدی چه بسا قوی تر و فراتر از جنگ سال 1371 اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیاست داخلی و خارجی افغانستان چه از سال 2014 که حکومت وحدت ملی و چه طی دوره اخیر که دولت جدید روی کار است در هر دو قدرت به صورت مشارکتی و 50/50 تقسیم شده است و اشرف غنی در تلاش است از موضع رئیس جمهور مسائل را در انحصار خود داشته باشد و از طرف دیگر عبدالله عبدالله هم با اینکه بخشی از قدرت که سهمش بوده را گرفته اما مسئولیتی را نمی پذیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که اشرف غنی و عبدالله عبدالله در رقابت با یکدیگر قرار دارند، گفت: با وجود این که یکسال و نیم از عمر دولت جدید می گذرد به نظر می رسد عبدالله عبدالله با کنار زدن غنی بخواهد در قدرت زنده بماند زیرا از اولین کسانی بود که در اردوگاه جمعیت اسلامی اعلام کرد که دشمنی با طالبان باید فصلش بسته شود و در نتیجه جمعیت اسلامی یعنی همفکران عبدالله در همان لحظات اول چراغ سبز را به طالبان نشان دادند.

این پژوهشگر مسائل افغانستان در پایان اظهار کرد: امروز با عملکرد پسر احمدشاه مسعود عملا پرچم و سرود ملی کنار زده می شود و موجودیتش به عنوان بخشی از مردم به چشم آمد در واقع فروپاشی اتحاد و ائتلاف های سیاسی که نظام را ساخته بود شکل گرفته است و علاوه بر کنار زدن پرچم ملی شاهد تعدیل یا تغییر قانون اساسی نیز هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان مذاکرات صلح افغانستان خروج آمریکا از افغانستان طالبان اشرف غنی عبدالله عبدالله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ چهارشنبه بیست و نهم فروردین _ در همایش ستاد ملی صبر استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، اظهار کرد: یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند تا مردم زندگی بهتری را تجربه کنند.

وی ترویج فرهنگ صبر، خویشتنداری و مدارا را از دیگر عوامل ایجاد فضای صلح و سازش در جامعه دانست و افزود: در این زمینه فعالان مردمی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فعالان مردمی که برای ترویج فرهنگ صبر و صلح در جامعه تلاش می‌کنند، باید در دو حوزه از جمله پیشگیری از اختلاف در بین مردم و حل اختلافات به وجود آمده تلاش داشته باشند.

صحرایی با بیان اینکه قرآن کریم و روایات دینی نیز بارها مردم را به صبور بودن دعوت کرده است، ادامه داد: زمانی که میزان آستانه تحمل و صبر مردم بالا برود، اگر فردی دچار حادثه ناگوار و ناخوشایندی شود، راحت‌تر با آن موضوع کنار می‌آید.

وی تاکید کرد: امروزه در بسیاری از مسائل مانند فرهنگ ترافیک، فرهنگ همسایگی، آپارتمان نشینی، مسائل مربوط به ارث، مالکیت زمین‌های کشاورزی در روستاها رفتارهایی را می‌بینیم که منجر به بروز اختلافات و گاهی تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود که در این زمینه اگر فرهنگ خویشتنداری و مدارا را ترویج دهیم، بسیاری از اختلافات و پرونده‌ها شکل نمی‌گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: در استانی همچون کرمانشاه با وجود تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی زیادی که وجود دارد، مقدمات فکری، فرهنگی و اخلاقی خوبی برای زندگی برادرانه فراهم شده است و مفتخر هستیم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که مردم آن به پهلوانی و صفات پسندیده دیگر معروف هستند.

صحرایی ادامه داد: باید این خصلت‌ها را حفظ کنیم، آن‌ها را پرورش دهیم و به نحوی رفتار کنیم که زندگی فرزندان ما با این ویژگی‌ها مأنوس شود.

کد خبر 745621

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای فرزندان بی سرپرست فراهم شود
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • دهقانی فیروزآبادی: دولت زمینه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را فراهم کرده است
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری