Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:13:50 GMT

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۶۰۶۶

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!

گروهی از خلافکاران سایبری که مسئول حمله باج افزاری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا هستند، اعلام کردند تنها می خواهند پول به دست بیاورند و دنبال مختل کردن جامعه نیستند.

به گزارش ایسنا، شرکت کلونیال پایپ لاین در چهارمین روز تعطیلی سیستم خط لوله خود اعلام کرد یک برنامه ازسرگیری فعالیت مرحله ای دارد و امیدوار است تا پایان هفته خدماتش را به میزان قابل توجهی ازسربگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله سایبری به شرکت کلونیال که منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی آمریکاست، یکی از جدی ترین حملات باج افزاری علیه زیرساختهای حیاتی در این کشور به شمار می رود.

این هک نگرانیهایی را نسبت به افزایش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان به وجود آورده و آسیب پذیریهای زیرساخت انرژی آمریکا در برابر حملات هکرها را بارز کرده است.

اف بی آی روز دوشنبه گروه سایبری دارک ساید را عامل این حمله معرفی کرد. در بیانیه ای که با نام این گروه منتشر شده، آمده است: هدف ما پول درآوردن بوده نه ایجاد مشکل برای جامعه. اما در این بیانیه از کلونیال پایپ لاین ذکری به میان نیامده است.

به گفته کارشناسان، دارک ساید ممکن است در روسیه یا اروپای شرقی مستقر باشد زیرا باج افزار این گروه برای اجتناب از رایانه های رمزنگاری، از کی بوردهای زبان روسی، اوکراینی، قزاق یا سایر زبانهای مربوط به جمهوریهای شوروی سابق استفاده کرده است.

باج افزار نوعی بدافزار است که برای قفل کردن سیستمها از طریق رمزنگاری اطلاعات و درخواست پول برای دسترسی مجدد به آنها طراحی شده است. معلوم نیست هکرها چه میزان پول از شرکت کلونیال درخواست کرده اند و این شرکت درباره پرداخت پول توضیحی نداده است.

از زمان این واقعه، قانونگذاران آمریکایی خواستار حفاظتهای قویتر برای زیرساخت انرژی حیاتی شده اند. کاخ سفید هم ازسرگیری فعالیت این شبکه خط لوله سوخت را به عنوان یک اولویت اصلی مشخص کرده و نیروی ویژه فدرال را برای ارزیابی پیامد این اختلال و جلوگیری از اختلالات شدیدتر گسیل کرده است.

کلونیال روز یکشنبه اعلام کرد خطوط کوچکتر بین پایانه های سوخت و نقاط تحویل سوخت مشتری را فعال کرده است اما خطوط اصلی بین هیوستون و شمال شرقی آمریکا بسته مانده اند. هیچ تاریخی برای ازسرگیری کامل این سیستم خط لوله به طول ۸۸۵۰ کیلومتر مشخص نشده است.

تقاضا برای سوخت در جنوب شرقی آمریکا اوج گرفته است. به گفته پاتریک دی هان، مدیر شرکت تحلیل نفت گازبادی، جایگاههای سوخت در ایالتهایی مانند جورجیا، کارولینای شمالی و تنسی شاهد خرید غیرمعمول بوده اند که ناشی از نگرانی نسبت به کمبود احتمالی سوخت است.

این منطقه نخستین جایی خواهد بود که با افزایش قیمتهای سوخت روبرو می شود زیرا بیشترین اتکا را به خط لوله کلونیال دارد و منابع جایگزین کمتری نسبت به ایالتهای دیگر در نقاط شمالی دارد.

انجمن اتوموبیل آمریکا اعلام کرد میانگین ملی قیمت بنزین شش سنت افزایش یافته و به دو دلار و ۹۶ سنت در هر گالن رسیده که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۸ است.

وزارت حمل و نقل آمریکا تدابیر اضطراری را برای تسهیل حمل سوخت اعلام کرده و محدودیتهای رانندگان تانکرهای سوخت در ۱۷ ایالتی که تحت تاثیر تعطیلی شبکه خطوط لوله سوخت قرار گرفته اند را برداشته است. در صورت ادامه تعطیلی خطوط لوله، ممکن است اقدامات بیشتری انجام شود. شرکتهای بازرگانی سوخت پس از این حمله در تمهیدی دستکم شش نفتکش برای حمل بنزین از اروپا به مقصد آمریکا را رزرو کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم خط لوله کلونیال بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز بنزین، دیزل و سوخت جت را منتقل و نیاز خودروسواران و فرودگاههای بزرگ را تامین می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله باج افزاری حمله سایبری شبکه خط لوله بنزین آمریکا خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند

به گزارش خبرنگار مهر قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان یا همان خط لوله صلح در سال ۲۰۰۹ منعقد شد قراردادی ۲۵ ساله برای برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نواب شاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است و هنوز در خاک پاکستان یک کیلومتر هم کشیده نشده است.

پاکستان با وجود نیاز به گاز طبیعی به علت کمبود انرژی از زمان شروع این پروژه، مشکلات متعددی داشته است که تکمیل آن را به تعویق انداخته است. اما ایران سهم خود از ساخت این خط لوله را تکمیل کرده است.

پاکستان باید تا ۲۰۲۴ بخشی را که از قلمروی آن می‌گذرد، تکمیل کند و اگر موفق به این کار نشود، ۱۸ میلیارد دلار غرامت به ایران بپردازد.

سال گذشته وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد این مشکلات را با شرکای مربوط به این پروژه یعنی ایران و آمریکا مطرح کرده است. این اظهارات باعث عکس‌العمل رئیس کمیته حساب‌های عمومی در پاکستان شد

نور اعلم خان، رئیس این کمیته گفته بود: «اگر آمریکا اجرای این پروژه خط لوله گاز توسط ایران و پاکستان را تأیید نمی‌کند، باید جریمه آن را بپردازد. آمریکا باید استانداردهای دوگانه را کنار بگذارد. آمریکا با هند برای تأمین نیازهای انرژی آن مماشات می‌کند اما پاکستان را به‌همین دلیل مجازات می کند»

سال گذشته به دنبال عدم پیشرفت این پروژه ۲۵ ساله تهران به اسلام آباد هشدار داد که اگر بخشی از پروژه خود را تا مارس ۲۰۲۴ به پایان نرساند، موضوع را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به یک دادگاه بین المللی خواهد برد. ایران اعلام کرده که به دلیل عدم تمایل اسلام‌آباد در تکمیل بخشی از این پروژه که در خاک پاکستان قرار دارد، ۱۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.

اکنون با سفر رئیس جمهور به اسلام آباد جواد اوجی وزیر نفت از اشتیاق پاکستانی‌ها به تزریق گاز به خط لوله آی‌پی خبر داد و گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

به گفته وزیر نفت با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

بر اساس این گزارش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این خط لوله اعلام شده‌است. گازی که قرار است پاکستان از طریق این خط لوله از ایران وارد کند، برای امنیت انرژی این کشور ضروری است اکنون با سفر وزیر نفت به این کشور و تلاش پاکستانی‌ها برای جلوگیری از جریمه باید منتظر ماند و دید که آیا پاکستانی‌ها می‌توانند برای جلوگیری از پرداخت جریمه هنگفت پیشگیری کند و حتی انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تأمین کند یا باید در انتظار بد عهدی جدید و پیشرفتی محدود برای ممانعت از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری از سوی این کشور باشیم.

کد خبر 6087389 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب کشف شد
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب
  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند
  • جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد