Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:56:53 GMT

رییس مرکز بهداشت: خاش ۱۵۶ بیمار تالاسمی دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۶۸۶۵

رییس مرکز بهداشت: خاش ۱۵۶ بیمار تالاسمی دارد

علی نقی زاده روز سه‌شنبه در حاشیه کمیته برنامه‌ریزی هفته تالاسمی، روز جهانی فشار خون و پویش ملی آسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این بیماران نتیجه ازدواج‌های فامیلی و نا آگاهی از عواقب این گونه ازدواج‌ها و اهمیت ندادن به مباحث پیشگیری است.
وی افزود: در صورتی که زوجین متقاضی ازدواج ضمن انجام آزمایشات قبل از ازدواج به توصیه‌های کارشناسان مرکز مشاوره اقدام کنند قطعا شاهد کاهش موارد ابتلا و بروز بیماری تالاسمی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس مرکز بهداشت خاش ادامه داد: به جوانان توصیه می‌شود قبل از ازدواج و جاری شدن صیغه عقد وضعیت خود را از نظر بیماری تالاسمی با مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج بررسی کنند.
وی اظهارداشت: خوشبختانه با اقدامات و پیگیری‌های مستمر همکارانم به شاخص خوبی در زمینه شناسایی و ثبت افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا دست یافتیم به گونه‌ای که درصد شناسایی این بیماری در جمعیت بالای ۳۰سال شهرستان از  ۵.۵ درصد در سال ۹۷ به ۷.۵ درصد تا پایان سال ۹۹ ارتقا یافته است. 
نقی زاده گفت: شاخص خطرسنجی سکته‌های قلبی_مغزی در شهرستان نیز با رشدی نزدیک به سه برابر طی مدت سه سال به۶۹.۱ درصد ارتقاء پیدا کرده است.
وی افزود: انتظار می‌رود ضمن ادامه این روند با انجام به موقع مراقبت‌ها و همکاری بیش‌از پیش این گروه از بیماران، از بروز عوارض مختلف بیماری فشارخون بالا پیشگیری به عمل آید.

رییس مرکز بهداشت خاش تاکید کرد: علما، بزرگان، معتمدان و خانواده‌ها باید جوانان را ازعواقب و خطرات ازدواج‌های فامیلی آگاه کنند.
وی ادامه داد: بیماران تالاسمی به شدت به نیازهای خونی و مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند و خانواده‌ها نیز از این موضوع رنج می‌برند.
نقی زاده تصریح کرد: تجربه نشان داده بسیاری از چالش‌های بهداشتی و درمانی با مشارکت و ورود علما، معتمدان، روحانیون و ائمه جمعه برطرف شده است.
وی بیان کرد: زوجین می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده و مشاوره قبل از ازدواج از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری کنند.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان خاش تالاسمی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان خاش تالاسمی سیستان و بلوچستان خاش تالاسمی بهداشت و سلامت اخبار کنکور قبل از ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه زالو فقط از داروخانه / خطر زالوهای صید شده از تالاب‌ها و مرداب‌ها

دکتر مریم مشهود اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا دیگر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند. این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر داروها و کالاهای سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار کند، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

وی همچنین در رابطه با خطرات تهیه زالو از مسیرهای غیر قانونی و بی‌ضابطه نیز اظهار کرد: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود ممکن است که از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده و یا زالویی باشد که پس از مصرف بر روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد، چنانچه بیمار قبلی که زالو درمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا دیگر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالوهای صید شده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنها دو روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم سازی زالوی مصرف شده قابل قبول است.

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در پایان گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال کننده تصور می کند که زالو از بین رفته در حالیکه اینطور نیست و در صورتی که معدوم نشود در طبیعت دوباره به چرخه باز می گردد و می تواند عامل انتقال بیماری ها باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • وزارت بهداشت به دنبال افراد سالم است که بیمار نشوند
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • تهیه زالو فقط از داروخانه / خطر زالوهای صید شده از تالاب‌ها و مرداب‌ها
  • آیین نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می‌شود