Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@16:54:08 GMT

ایران چقدر دلار بلوکه شده دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۶۹۱۶

ایران چقدر دلار بلوکه شده دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

احسان خاندوزی در مصاحبه با صداوسیما افزود: تلاش‌های زیادی برای رصد این ارز‌ها و بازگشت آن‌ها صورت گرفته، اما به دلیل روابط بلند مدت کشور با شرکای بزرگ خارجی و تجاری و بیرون رفتن از تور شناسایی بانک مرکزی آمریکا، متاسفانه منافع آن، به کشور باز نگشته است.

وی گفت: برای فعالان اقتصادی کشور، مهم است که قیمت ارز با ثبات و پیش بینی پذیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در ابتدای سال گذشته، قیمت دلار را با نرخ ۱۴ و ۱۵ هزار تومان شروع کردیم و در ۶ ماه نخست ۱۳۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم، اما در ۶ ماه دوم سال، قدری بازار ارز کنترل شد.

خاندوزی اضافه کرد: نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان ارقامی است که با بنیان‌های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ سازگاری نداشت.

وی گفت: اگر بخواهیم بازار ارز را با ثبات نگهداریم اول باید مطمئن باشیم که سیاست گذار اصلی کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد.

خاندوزی افزود: نرخ ارز اگر پایین آید و البته پایدار هم باشد، مناسب است و اگر قرار باشد که نرخ‌ها برای یک یا دو ماه سطوح پایین را لمس کنند و بعد جهش یابد، این بزرگترین آفت برای سال تولید و همچنین فعالان اقتصادی است.

وی گفت: در حال حاضر کمیسون اقتصادی مجلس به نامشخص بودن سیاست ارزی و روند پایین آمدن قیمت ارز در ماه‌های نخست سال نگران است و در این رابطه درخواست برخی اطلاعات هم شده که متاسفانه تا الان از طرف بانک مرکزی اطلاعات لازم ارسال نشده است.

خاندوزی افزود: امیدواریم با سابقه خوبی که از مدیریت آقای همتی و همکارانش در بانک مرکزی وجود دارد از این خطر احتمالی و سو استفاده در امان بمانیم تا منفعت آن برای مردم و بخش تولید کشور محقق شود. البته بخشی از کاهش فعلی بازار به انتظارات ربط دارد نه لزوما تغییر تزریق ارز در بازار.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در سال ۹۸ بخش‌هایی از ارز منابع صندوق توسعه ملی در حدود ۷ میلیارد دلار تبدیل به ریال شده و در اختیار دولت برای هزینه‌های بودجه‌ای قرار گرفته است، اما حساب و کتاب سال ۹۹ تا امروز اعلام نشده و مهم بخش‌هایی است که برای حواله‌های بازار‌های وارداتی و صادراتی و نیاز‌های نقدی است که باید ادامه داشته یاشد که امیدواریم با مدیریت درست دولت مشکل خاصی پیش نیاید و بتوانیم بازار را بدون مشکل کنترل کنیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم دلار احسان خاندوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند

بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در ارتباط با عملکرد دولت سیزدهم در سال گذشته اظهار کرد: عده‌ای در جامعه ما نسبت به هر جریان سیاسی بدبین هستند و هر کار خوبی هم که انجام می‌شود را بدبینانه می‌بینند. عده‌ای نیز برعکس آن‌ها خوشبین هستند و هر کاری که دولت در آن ضعیف است را آن را هم قوی می بینند.

وی ادامه داد: باید درست تحلیل کرد تا مردم بتوانند به درستی در ارتباط با زمام دار اجرایی کشور قضاوت کنند. دولت سیزدهم با توجه به تحریم‌ها و همبستگی که میان کشور‌های عربی در ارتباط با مشکلات ما به وجود آمده و وهابیت و عربستان و داعش و سایر موضوعاتی که با کشور ما تنش‌هایی دارند با وجود همه این مسائل فعالیت وزارت امور خارجه ما خیلی خوب بود و و عملکرد خوبی داشتند.

وی افزود: در موضوعاتی مانند سازمان همکاری شانگهای و موضوعات چندجابه که در این شرایط با کشور‌های مختلف به وجود آوردند دولت موفق بوده است.

بوربور تاکید کرد: اما دولت در موضوعات اقتصادی متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده است. دلیل هم آن است که تیم اقتصادی دولت بی تجربه و ضعیف بودند و نتیجه هم این شده است که قیمت‌های اقلام در بازار به شکل عجیبی با افزایش مواجه شده است به عنوان مثال بعضی از افراد و مسئولین اقتصادی کنونی که حتی از قیمت بازار هم مطلع نیستند در تلویزیون صحبت می‌کنند و باعث می‌شوند که حتی قیمت‌ها افزایش پیدا کند. مثلا می‌گویند فلان میوه را پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنیم، در شرایطی که در خیابان‌ها تولید کننده با قیمتی کمتر و کیفیتی بالاتر هم عرضه می‌کنند. این واقعیت بازار است و این بی اطلاعی توهین به مردم است. در موضوع اقتصادی تیم دولت سیزدهم مشکل داشت و ضعیف بود. تعزیرات حکومتی هم تنها به جریمه کردن اکتفا کرده است.

وی افزود: البته در این امر در کشور ما قانون هم مشکلاتی دارد، برخی از قوانین ما مربوط به قبل از انقلاب است و بعضی از جریمه‌ها هیچ اثری ندارد، مجلس در این سال‌ها قانونی را تصویب نکرده که جریمه‌ها به نرخ روز باشد .

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تصریح کرد:معتقد هستم که تیم اقتصادی دولت کار را رها کرده، قیمت‌ها اجناس مشابه در کارخانه‌های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد،‌ این نشان می دهد که نظم و ثباتی در بحث اقتصادی کشور وجود ندارد .

وی افزود: از آقای رئیسی و تیمش می‌خواهیم که آن‌هایی که کارآیی ندارند کنار بروند، پس از گذشت ۲ سال از دولت می‌توان ارزیابی کرد که عملکرد مدیران در بخش اقتصادی به چه شکل بوده است. دولت سیزدهم باید بداند که مردم در فشار اقتصادی هستند و همین باعث می‌شود که مردم ما به نظام ما بد بین شوند.

بوربور ادامه داد: رهبری بار‌ها درباره بحث اقتصادی تذکر دادند و دولت‌ها توجه‌ای نکردند. دولت قبل متاسفانه با مقروض کردن دولت بعدی و همفکری با خارجی‌ها مملکت را به مسیری رساند که این مسیر شرایط را برای دولت فعلی غیر قابل کنترل و اداره می‌کند.

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: دولت در بی برنامگی دولت قبلی گرفتار شده، اما تیم فعلی دولت سیزدهم نیز متاسفانه تیم هماهنگی نیست و نتیجه اش هم تورم و قیمت ارز فعلی ما است.

بوبور ادامه داد:خیلی از کشور‌های اطراف ما که مشکلات بیشتر از ما هم دارند شرایط ارزی شان مثل ما این شکل بد نیست. ما تولید داخل را به قیمت ارز خارجی وابسته کردیم و این جوابگو نیست و باعث مشکل می‌شود. تیم اقتصادی دولت آن قدر ضعیف است که فکر‌ می کند با موضوع دلار مسافرتی قیمت ارز را کنترل کند، در صورتی که عده‌ای به دلیل همین موضوع خلاف می‌کنند این اشتباه همان اشتباه دولت‌های قبلی است؛ و اگر شرایط تغییر پیدا نکند با مشلات بدتری مواجه خواهیم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ بوربور: تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • تلخ و شیرین اقتصاد در ۱۴۰۲