Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@13:53:18 GMT

سرنوشت بازار سهام در دست کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۶۹۳۳

سرنوشت بازار سهام در دست کیست؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران از تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و غیراقتصادی بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ سخن می‌گویند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، با رشد شاخص کل بورس در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ و رکوردشکنی روزانه آن، بازار سرمایه صدرنشین بازدهی در بین بازارهای دیگر شد. این صدرنشینی در حالی رخ داد که با دعوت مسوولان از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس طی ۵ ماه اول سال ۹۹، هجوم نقدینگی و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور باعث جهش شاخص و ورود به کانال ۲ میلیون واحدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال این رشد ادامه‌دار نبود و روند نزولی بازار از مرداد آغاز شد و این ریزش با وجود تصمیم‌ها و مصوبات متعدد سیاست‌گذاران بورسی بعد از گذشت بیش از ۱۰ ماه همچنان ادامه دارد و حتی مصوبه جدید سران قوا که تصویب بسته پیشنهادی ۳+۷ سازمان بورس و اوراق بهادار بود هم تا به امروز نتوانسته است لباس قرمز از تن شاخص بورس بیرون بکشد و آن را سبزپوش کند.

بیشتر بخوانید:

خیز بورس با نسیم آزادی

در این شرایط بسیاری از سرمایه‌گذاران از تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و غیراقتصادی بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ سخن می‌گویند؛ عواملی چون انتخابات ریاست‌جمهوری، سرنوشت برجام و تحریم‌های اقتصادی، تصمیمات سیاست‌گذار، متغیرهای کلان اقتصادی، قیمت‌های جهانی، نرخ تورم و نرخ ارز. پیش‌تر طی یک نظرسنجی این عوامل را به رای ۷۰ کارشناس بورسی و ۲۵۰ سهامدار گذاشته است که در این بین نرخ ارز و انتخابات ریاست‌جمهوری از دیدگاه کارشناسان و مسائل غیراقتصادی (سیاسی) از دیدگاه سهامداران بیشترین اثر را بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ خواهند داشت.  بسیاری از کارشناسان معتقدند اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای بازار سهام در سال پیش‌رو داشت چرا که دولت در حال تغییر است و باید منتظر سیاست‌های اقتصادی دولت جدید بود. آنان یکی از عوامل تاثیرگذار بر آینده بورس را انتخابات ریاست‌جمهوری دور سیزدهم می‌دانند و معتقدند بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات تکلیف بازار هم معلوم می‌شود.

انتخابات مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بورس در سال ۱۴۰۰

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه: اکنون بورس عوامل درون‌زای بسیار خوبی دارد و پتانسیل بسیار خوبی برای رشد بازار فراهم است از جمله این موارد، عوامل بنیادی مثل نرخ ارز، نرخ کامودیتی‌ها، فروش شرکت‌ها و گشایش‌هایی است که از رفع تحریم‌ها حاصل شده و در آینده بهتر هم خواهد شد. اما آنچه اکنون مانع رشد و صعود بازار شده یک برون‌زاست که همان انتخابات ریاست‌جمهوری دور سیزدهم است. آنچه از شواهد و قرائن پیداست احتمالا تصمیم بر این است که انتخابات به عنوان یک نقطه عطف برای گشایش‌های اقتصادی کشور شناخته شود و برای همین است که اکنون با همه اتفاقات خوبی که برای بازار افتاده است، بورس رمق چندانی ندارد و سرمایه‌گذاری بسیار کمی در آن انجام می‌شود.

اکنون سرمایه‌گذاران اعتماد چندانی به بازار سرمایه ندارند و این را می‌شود از صف‌های سنگین فروش که هر روز در بازار وجود دارد، فهمید. به عقیده من شتاب‌دهنده بازار سهام انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود و تا نزدیک انتخابات اتفاق خاصی در بازار نمی‌افتد. اگر دنبال صعود بورس هستیم باید ببینیم در زمان انتخابات چه اتفاقی می‌افتد و چه کسی با چه تیم و برنامه‌های اقتصادی سکان‌دار دولت سیزدهم می‌شود. اکنون به جز انتخابات، سایر عوامل اثرگذار بر بورس در یک سطح اثر دارند و الان در بهترین شرایط خود هستند و ما تا پایان سال اثر آنها را می‌بینیم اما اکنون به خاطر ابهاماتی مانند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری با عدم اقبال سرمایه‌گذاران در بازار مواجه هستیم.

متاسفانه با سیاست‌هایی که در پیش گرفته شد مردم اعتماد خود را نسبت به بازار سرمایه از دست دادند. اکنون اعتماد سرمایه‌گذاران خرد که مهم‌ترین بازیگران بازار سرمایه هستند خدشه‌دار شده است و این اعتماد به راحتی هم بازنمی‌گردد. بازگشت این اعتماد به زمان نیاز دارد. معقتدم این زمان تا دو ماه آینده طول بکشد و سرمایه‌گذاران آهسته به سمت بازار گرایش پیدا کنند. متاسفانه با خدشه‌دار شدن اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه الان شاهد این هستیم که سرمایه‌های خرد در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود که اصلا به نفع سرمایه‌گذار نیست. امیدوارم با سیاست‌هایی که در آینده مسوولان در پیش خواهند گرفت سریع‌تر این اعتماد از دست‌رفته به بازار بازگردد و تمهیداتی اندیشیده شود که بورس جذابیت لازم را به دست آورد تا شاهد خروج ارز بیش از این از کشور نباشیم. ما قبلا اگر نگران خروج پول از بازار سرمایه بودیم الان نگران خروج پول از کشور هستیم که می‌بینیم از طریق رمزارزها یا خرید ملک در کشورهای دیگر از کشور ما خارج می‌شود. بنابراین باید تمهیداتی اندیشید که هرچه سریع‌تر اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه برگردد.

نیمه اول سال انتخابات و نیمه دوم سال عوامل اقتصادی

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه: مطمئنا عوامل سیاسی و غیراقتصادی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ اثر پررنگی بر بازار سرمایه خواهند داشت. اما در نیمه دوم سال وضعیت تغییر می‌کند و این بار عوامل اقتصادی و سیاست‌هایی که دولت جدید برای بازار سرمایه در پیش‌ می‌گیرد (از جمله افزایش تقاضا و نقدینگی در بازار) اثر مهم‌تری بر بازار خواهند گذاشت. بنابراین سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه دو قسمت دارد و باید امسال را برای این بازار به دو نیمه تقسیم کرد و هر دو نیمه را در جایگاه خود مورد بحث و تحلیل قرار داد. در نیمه اول عواملی مثل انتخابات ریاست‌جمهوری و سرنوشت برجام اثر مهم‌تر و پررنگ‌تری خواهند داشت و در نیمه دوم سال سیاست‌های اقتصادی و عملکرد دولت جدید نسبت به بازار سرمایه بر بازار اثر بیشتری خواهند داشت.

آنچه مسلم است با مشخص شدن کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام مواضع اقتصادی آنان برای بازارها از جمله بازار سرمایه، همه چیز شفاف‌تر می‌شود. از سوی دیگر سرنوشت برجام و رفع احتمالی تحریم‌ها هم اثرش را بر بازار می‌گذارد. خرداد برای بازار سرمایه زمان تعیین‌کننده و مهمی است و در خرداد خیلی از عوامل تعیین‌کننده خواهند بود. گرچه اجرای این سیاست‌ها در نیمه دوم سال که دولت مستقر می‌شود اثر خود را خواهد داشت. در این شرایط آنچه به سهامداران توصیه می‌شود صبر و پرهیز از شتاب‌زدگی و رفتارهای هیجانی در بازار است.

سهامداران باید در این شرایط صبور و منتظر باشند که هم عوامل سیاسی و هم عوامل اقتصادی کمی روشن‌تر شود و بعد تصمیم بگیرند که در بازار بمانند یا نه. متاسفانه فروشی که از سمت سهامداران الان در بازار اتفاق می‌افتد به نظر می‌رسد با تحلیل‌های غیراقتصادی است و از ترس نشات می‌گیرد. در حالی که سهامداران باید کمی صبورتر باشند. بازار سرمایه همان‌طور که از روز اول گفتیم دارای ریسک است و بازار کوتاه‌مدت نیست و بلندمدت است بنابراین کسی که وارد این بازار می‌شود باید این مسائل را در نظر داشته باشد و بداند نباید در کوتاه‌مدت از بازار انتظار رشد داشته باشد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین بورس بازار بورس شاخص بورس بورس تهران فرابورس اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه بازار سرمایه بر بازار سرمایه سرمایه گذاران نیمه دوم سال سال ۱۴۰۰ برای بازار سیاست ها مهم تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس در راه تصرف تاج و تخت؟

رشد خزنده نرخ دلار در سامانه نیما آغاز شده و با وجود انتقاداتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فرزین شد، افزایش رسمی این نرخ نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

به گزارش دنیای اقتصاد، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش نرخ دلار نیما، روند بازار سهام تا انتهای سال صعودی خواهد بود. بورس که بعد از فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی روند روبه‌رشدی دارد و اردیبهشت سبزی را می‌گذراند در سومین روز معاملاتی دومین ماه سال نیز صعودی بود.

در روزی که لیدر‌های بازار در حال استراحت بودند تقاضا برای سهام کوچک بهتر بود، به‌طوری‌که در بازار روز گذشته شاهد ورود ۷۹‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی حقیقی به نماد‌هایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰‌هزار میلیارد‌تومان و خروج ۲۴‌ میلیارد‌ تومان از نماد‌های با ارزش بازار بیش از ۴۰‌ هزار میلیارد‌ تومان بودیم. از طرفی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح بند‌مالیاتی بودجه به‌نظر می‌رسد تمامی احتمالات مثبت برای بورس ۱۴۰۳ در جریان باشد.

بانک‌مرکزی در تقابل با صادرکننده

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بعد از اتفاقات سیاسی شاهد تغییر کامل شرایط بازار بودیم و یک جو صعودی بر بورس حاکم شد، اما روز گذشته و روز قبل‌تر از آن شاهد عرضه‌های گسترده‌ای بودیم که مقداری ترس را به بازار تزریق کرد، اما بازار سرمایه پارامتر‌های اقتصادی و بنیادی خوبی از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ فروش دارد، ولی سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که دیدگاه دولت نسبت به بازار مثبت است، موضوعی که در سال‌های اخیر آن را ندیده‌اند.

وی ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر بزرگ‌ترین محرک بازار بحث نرخ نیما است. اینکه این نرخ چقدر افزایش پیدا می‌کند در روند بازار اثرگذار است. علاوه‌بر آن تعیین‌تکلیف ریسک‌های تحمیل‌شده مانند ریسک مالیات اخیر و ریسک قیمت‌گذاری دستوری و تامین مالی دولت از بازار سرمایه نیز بسیار برای بورس مهم است و چنانچه این سه ریسک حل شود، در کنار افزایش نرخ ارزی که انتظار می‌رود رخ دهد، تداوم روند صعودی تا پایان سال را در بازار ایجاد می‌کند.

تاجبر ادامه داد: در حال‌حاضر اختلاف نرخ دلار نیما و نرخ دلار در بازار آزاد به حدی است که واقعا در حق تولیدکننده و صادرکننده اجحاف می‌شود. سیاست بانک‌مرکزی به‌جای اینکه از تولید و صادرات حمایت کند از واردکننده‌ها حمایت می‌کند، بنابراین به‌نظر من این روال به طول نمی‌انجامد و بانک‌مرکزی یا به آرامی و یا در یک وعده نرخ نیما را اصلاح خواهد کرد.

این تحلیلگر افزود: از طرف دیگر خیلی از عرضه‌کنندگان در بورس‌کالا در عرضه‌های یک ماه اخیر خود به نرخ بازار آزاد نزدیک شده‌اند و این هم سیگنال مثبتی برای بازار است، بنابراین پیش‌بینی من این است که نرخ نیما به‌زودی تغییر کند و بانک‌مرکزی به این موضوع تن دهد. شاخص بورس همواره همبستگی زیادی با دلار داشته و امسال هم دوباره می‌توانیم شاهد این همبستگی باشیم.

رشد دلار نیما، به‌زودی

ابراهیم سماوی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازارسرمایه به‌رغم اینکه در فروردین روز‌های سخت و خاصی را به‌دلیل ریسک‌های ناشی از مسائل سیاسی تحمل کرده، پس از اینکه سایه این ریسک‌ها از سر بازار کم شد اردیبهشت خوب و پرتقاضایی را شروع کرد، گفت: بعد از مدت‌ها شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها به صندوق‌های سهامی و سهام در بورس و فرابورس بودیم که نشان می‌دهد اقبال وجود دارد. در ادامه ما شاهد حرف‌هایی در چند مورد هستیم که احتمال محقق‌شدن آن‌ها بسیار بالاست. یکی از آن‌ها بحث مالیاتی است که بر اساس آنچه در بودجه آورده‌شده، قرار است از سود تقسیمی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگیرند، اما قرار است این بند اصلاح شود. رئیس مجلس شورای‌اسلامی در مورد تخفیف مالیاتی برای شرکت‌های بورسی نیز صحبت کرده و باید منتظر باشیم این موارد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود و احتمال اینکه تصویب شود، وجود دارد که در این‌صورت محرک خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با فاصله بیش از ۵۰‌درصدی بین نرخ دلار نیما و نرخ دلار در بازار آزاد نرخ نیما رشد‌های بسیار کوچکی را به‌صورت خزنده آغاز کرده‌است، البته که این رشد‌ها کافی نیست و به‌نظر می‌رسد با توجه به انتقاداتی که در صحن علنی مجلس در مورد عملکرد بانک‌مرکزی مطرح شد، اصلاح نرخ نیما به‌زودی رخ دهد که احتمالا این نرخ تا ۴۸‌هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند و اثر اهرمی بر سود خالص شرکت‌ها خواهد داشت.

سماوی ادامه داد: همچنین اواخر اردیبهشت موعد ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها است و بسیاری از شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را در سایت کدال ارائه می‌کنند. برآورد می‌شود P/E بازار بین یک تا ۱.۵ واحد کاهش پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار سرمایه در این مدت از بازار‌های موازی جا مانده می‌تواند این جاماندگی را جبران کند. همچنین انتظار داریم همان‌طور که بسیاری از خودرویی‌ها مجوز افزایش نرخ خود را گرفتند، سایر صنایع‌ریالی هم مانند سنوات گذشته مجوز خود را بگیرند که این مورد هم محرک خوبی خواهد بود. به‌طور کلی در صورت تحقق این موارد و عدم‌تحمیل ریسک سیستماتیک مجدد، اردیبهشت سبزی را برای بورس متصور هستم.

بورس نیازمند تداوم رشد ارزش معاملات

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار سهام در هفته آخر فروردین ماه با توجه به اتفاقات سیاسی که بیرون از مرز‌های ایران رخ‌داد شرایط خاصی به خود گرفت، گفت: با کاهش دامنه‌نوسان به یک‌درصد توانستیم فشار فروش‌هایی که حاصل ترس از احتمال افزایش تنش‌های نظامی بود را کنترل کنیم. با فروکش کردن شرایط خاص سیاسی شنبه این هفته بازار مجددا با تقاضا همراه شد و صندوق تثبیت که هفته گذشته مبالغ زیادی را صرف خرید سهام در بازار سرمایه کردند، روز‌های شنبه و یکشنبه با توجه به تقاضایی که به بازار تزریق شد، شاهد رشد قیمت‌ها بودیم و این صندوق در طرف فروش نقش پررنگ‌تری را ایفا کرد.

این تحلیلگر گفت: شیب بازار از ابتدای سال‌۱۴۰۳ به سمت بالا بوده و با هر فراز و فرودی توانسته اعداد بالاتری را ببیند.

مشخص است رشد شاخص الزاما منجر به رشد قیمت سهام پرتفوی سهامداران نشده و این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از فعالان بازار شده؛ چرا که تقاضایی که ایجاد می‌شود تنها بر روی چند نماد شاخص‌ساز است که باعث رشد چند ۱۰ هزار‌ واحدی شاخص‌کل در یک روز می‌شود و در طرف مقابل سایر نماد‌ها رشد زیادی را تجربه نکردند و هنوز برخی از آن‌ها فاصله بسیار زیادی با سقف اردیبهشت سال‌گذشته و حتی مرداد ۹۹ دارند.

ساسانی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده شاهد ثبات بخشی به شرایط شاخص‌کل باشیم و این به سایر نماد‌ها و گروه‌های کوچک‌تر فرصت می‌دهد که بتوانند بخشی از عقب‌ماندگی خود را با رشدی که انجام می‌دهند، جبران کنند و این می‌تواند باعث جذب نقدینگی در بازار سرمایه و حفظ ارزش معاملات در محدوده‌های فعلی شود. یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند بازار سرمایه را صعودی نگه دارد ارزش معاملات است، در دو روز گذشته ما شاهد معاملات بالای ۶ و ۷ همت بودیم و این نشان می‌دهد اگر بتوانیم ارزش معاملات را در این محدوده‌ها نگه داریم، می‌توانیم اعتماد را بار دیگر به سهامداران برگردانیم.

دیگر خبرها

  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟
  • تغییر زمین بورس بازان
  • صعود بورس از منطقه امن