Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:50:50 GMT

مهم‌ترین وسیله برای نزدیک شدن به خدا کدام است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۷۳۴۲

مهم‌ترین وسیله برای نزدیک شدن به خدا کدام است؟

پیامبر اکرم (ص) در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لایشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ. خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان راه‌ها، راهم را به سویت نزدیک گردان، ای که پافشاری مردمان مشغولش نسازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام علی‌رضا شاه‌فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در اولین فراز از دعای روز بیست و هشتم از خدا می خواهیم بهره ما را از نمازهای مستحبی زیاد کند و به ما توفیق دهد بتوانیم این نمازها را بیشتر بخوانیم. خداوند متعال در طول شبانه روز ۱۷ رکعت نماز واجب و دو برابر آن یعنی ۳۴ رکعت نماز مستحبی برای مسلمانان مقرر داشته است که به نماز های مستحبی نوافل نیز گفته می شود.

وی افزود: این نمازها به منظور کسب ثواب و جبران ضعف های نمازهای واجب معرفی شده است. انس گرفتن با نمازهای مستحبی آثار و برکات زیادی دارد و نماز شب از میان نمازهای مستحبی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته و آثار فراوانی برای آن ذکر شده است. از جمله آثار نمازهای نافله می توان به بخشش گناهان، افزایش روزی و طول عمر اشاره کرد.

در دعای امروز از خدا می خواهیم به ما توفیق دهد این نمازها را بیشتر بخوانیم و از آثار آن بیشتر بهره ببریم. ماه رمضان فرصت مناسبی برای خواندن این نمازها به ویژه نماز شب است. چون انسان در سحر برای صرف سحری بیدار است و می تواند بخشی از وقت سحر را به خواندن نماز شب اختصاص دهد. امید است انس با این نمازها در ماه رمضان مقدمه ای برای ادامه دادن نماز شب در بعد از ماه مبارک رمضان باشد.

وی اضافه کرد: در دومین فراز از خدا می خواهیم به ما عنایت فرموده و درخواست های ما را در این ماه اجابت کند. در اینکه خدا قادر است حاجت های انسان ها را بدهد، شکی نیست اما اینکه گاهی دعاهای ما مستجاب نمی شود، دلائل متعددی دارد. مثلا شاید آن درخواست به مصلحت ما نیست یا اینکه دعای ما به خاطر گناهانی که مرتکب شده ایم، مستجاب نمی شود.

شاه فضل افزود: در ماه مبارک رمضان شرایطی برای انسان فراهم می شود که خدا دعاهای او را به استجابت نزدیک می کند. اولا در این ماه مهمان خدا هستیم، ثانیا عبادت مهمی مانند روزه باعث نزدیکی انسان به خدا می شود و زمینه را برای استجابت دعا فراهم می کند، ثالثا تلاوت قرآن در این ماه ثواب فراوانی دارد و کسانی که در این ماه توفیق تلاوت قرآن دارند، خداوند بیشتر به آنها توجه می کند. رابعا وجود شب های قدر و ارزشمندی این شب ها باعث می شود انسان به استجابت دعا نزدیک شود. علاوه بر اینها ماه رمضان ماه استجابت دعاست و دعاهای انسان ها به استجابت نزدیک است. در این فراز دعا از خدا می خواهیم دعاهای ما را اجابت نموده و به این وسیله موجبات رحمت خود را بر ما فراوان گرداند.

 در سومین فراز این دعا از خدا می خواهیم هر آنچه را به ما کمک می کند تا به او نزدیک شویم، برای ما فراهم کند. در آیه ۳۵ سوره مائده خدا دستور می دهد «تقوی پیشه کنید و برای تقرب به من دنبال وسیله باشید». در روایات بسیاری آمده اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین وسایل نزدیک شدن به خدا هستند. علاوه بر وجود ذی‌جود اهل بیت، قرآن کریم، نماز، انفاق و دیگر کارهای خوب می توانند موجبات تقرب به خدا را برای ما فراهم کند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: آنچه در این دعا از خدا می خواهیم این است که این وسایل به ما نزدیک شود و ما بتوانیم آنها را انجام دهیم. اینکه شرایطی در زندگی ما پیش آید تا بتوانیم کارهای خیری را انجام دهیم که ما را به خدا نزدیک کند، اولین گام تقرب به خداست. کسانی که این فرصت ها را مغتنم شمرده و از آنها استفاده می کنند، گام‌های بعدی و وسیله های بعدی برایشان فراهم می شود و به همین شکل اگر گام های بعدی را بردارند، گام های دیگر نیز فراهم می شود و فرد می تواند پله های عروج را پی در پی طی نماید.
شاه فضل افزود: در پایان این دعا خدا به عنوان وجودی معرفی می شود که اصرار عده ای او را از توجه به دیگران باز نمی دارد. به همین دلیل بندگان خدا نباید نسبت به غفلت خدا از خود نگران باشند و باید بدانند که در آن واحد خدا می تواند ندای تمامی بندگان خود را بشنود و به درخواست آنها پاسخ دهد.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا پیامبر اکرم پرسش از خبر اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا پیامبر اکرم پرسش از خبر اختصاصی ایرنا پیامبر اکرم پرسش از خبر اخلاق اخبار کنکور نماز شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۷۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه

سرهنگ فارسی اظهار داشت: طرح برخورد با خودرو‌های شوتی ، آلودگی صوتی و دارای تخلفات حادثه‌ساز با هدف ارتقای امنیت اجتماعی، انتظام بخشی و جلوگیری از بروز تخلفات و هنجارشکنی و همچنین آلودگی صوتی در شهرستان مراغه با همکاری پلیس راهور و یگان‌های انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی اضافه کرد: در قالب اجرای این طرح ۲۳ دستگاه انواع خودرو و ۴ دستگاه موتورسیکلت که با نصب تجهیزات و دستکاری غیرمتعارف وسیله نقلیه خود اقدام به آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می کردند و همچنین رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز بودند در سطح شهرستان توقیف و روانه پارکینگ شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح علاوه بر توقیف ۲۷ دستگاه وسیله نقلیه، تعداد ۴۰۰ دستگاه وسیله نقلیه  دارای تخلف نیز اعمال قانون شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش
  • جابه جایی بیش از ۲۱ هزار مسافر در راه آهن زاگرس
  • تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود
  • ترخیص بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ وسیله نقلیه توقیفی
  • چرا به شاهد ۱۳۶، «کلاشنیکف دنیای پهپادها» می‌گویند؟
  • چرا به شاهد ۱۳۶، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟
  • طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه اجرا می شود
  • طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه اجرا می‌شود
  • محدودیت‌های ترافیکی برای برگزاری رژه روز ارتش در شهر کرمان
  • اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه