Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- توجه به حوزه بهداشت و درمان در هر کشوری از مهم‌ترین اهداف است؛ چراکه این حوزه یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه کشورهای جهان به شمار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، یک تفاوت بزرگ میان ملل توسعه یافته و ملل درحال‌توسعه از لحاظ دستیابی به نوآوری‌های بهداشت عمومی و مراقبت از سلامت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جهان درحال‌توسعه، زیرساخت‌های بهداشت عمومی هنوز در حال شکل‌گیری بوده و ممکن است نیروی کار سلامت تربیت‌شده و منابع پولی کافی در ارائه مراقبت‌های پزشکی و پیشگیری از بیماری حتی در سطح اولیه وجود نداشته باشد.

در این میان، جدای از اهمیت تأمین تجهیزات و مواد دارویی و واکسن‌ها در حوزه نظام سلامت کشورها، وجود نیروی انسانی کافی و متخصص با توجه به استانداردهای بین‌المللی یکی از موضوعاتی است که نقشی اساسی در توانمندی هر کشور در حوزه بهداشت و درمان دارد. موضوعی که اپیدمی کرونا به خوبی اهمیت آن را نشان داد و کشوری مانند ایران که تحریم‌های فلج کننده و ظالمانه آمریکا مانع از ورود تجهیزات و داروهای مورد نیاز در زمینه مداوای بیماران مبتلا به کووید 19 شد؛ این جان‌فشانی‌های کادر بهداشت و درمان بود که از بروز فاجعه‌هایی مانند هند و برزیل جلوگیری کرده و ایران اسلامی با کشورهای اروپایی در تعداد تلفات ناشی از کرونا مقایسه شود؛ بلکه وضعیت کشورمان از این کشورها نیز بهتر است.

اما این جان‌فشانی‌ها و از خودگذشتگی‌ها نباید مسئولان را از اهمیت توجه به تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان غافل کند. امروز گویا کمبود پرستار به چالشی اساسی برای نظام بهداشت و درمان کشور بدل شده و آمارهایی از کمبود 100 هزار پرستار در کشور نیز به گوش می‌رسد. در کنار آن کمبود پزشکان متخصص و فوق تخصص در برخی نقاط کشور، لزوم آسیب‌شناسی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان در جای‌جای کشور را بیشتر نمایان می‌کند.

سمنان به عنوان ششمین استان پهناور کشور با پراکندگی بسیار بالای جمعیت و فاصله گاه بیش از 100 کیلومتری روستاهای آن با شهرها یکی از استان‌هایی است که با کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان روبروست. موضوعی که بارها و بارها از زبان رؤسای وقت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان شد.

نیروی انسانی چالش مهم مرکز و غرب استان سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان معتقد است که نیروی انسانی همواره چالش مهم حوزه بهداشت و درمان در مرکز و غرب استان سمنان بوده است.

نوید دانائی با اشاره به کمبود نیروی انسانی پرستار موجود در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که همواره برای نظام سلامت در استان سمنان مشکل ایجاد کرده است؛ موضوع مهاجرت نیروی انسانی فعال در این حوزه به شهرهای زادگاه خود پس از استخدام در وزارت بهداشت بوده است و همواره شاهد این موضوع بوده‌ایم که نیروی انسانی که برای خدمت در حوزه بهداشت و درمان استان سمنان به استخدام نظام سلامت کشور در آمده است؛ پس از چند سال از طرق مختلف برای انتقال به استان زادگاه خود اقدام می‌کند که بیشتر این اقدام‌ها منجر به نتیجه برای آنان می‌شود.

وی با اشاره به اقدام دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برای حل این مشکل عنوان کرد: در چند سال اخیر اقدام ابتکاری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مبنی بر بومی‌گزینی در حوزه پرستاری سبب شد تا مشکلاتمان در این حوزه کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه موضوع بومی‌گزینی به ویژه برای به‌کارگیری پرستاران در شهرستان‌های دامغان و گرمسار در چند سال اخیر مورد توجه جدی این دانشگاه قرار گرفته است افزود: این سیاست کمک می‌کند تا در سال‌های آینده بخشی از کمبود نیروی انسانی ما جبران شود.

دانائی از تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در نظام بهداشت و درمانی به عنوان یکی از عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان موجود در این حوزه یاد کرد و تصریح کرد: در سال‌های اخیر تبدیل وضعیت این نیروها یکی از سیاست‌ها و اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بوده است.

وی با اشاره به اقدام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان در راستای جذب نیروهای جدید برای رفع کمبود نیروی انسانی در نظام بهداشت و درمان 6 شهرستان زیر پوشش این دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان توانسته است در استخدام سنواتی که وزارت بهداشت برگزار می‌کند؛ سهم خوبی را به خود اختصاص دهد و بر این اساس تعداد سهمیه اختصاص یافته به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از استخدام‌های جدید، بیش از 1.5 برابر پیش‌بینی‌های قبلی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از تعداد پزشکان عمومی بیشتر است خاطرنشان کرد: البته این به معنای اینکه در زمینه پزشکان متخصص و فوق تخصص هیچ کمبودی در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان وجود ندارد نیست؛ چراکه ممکن است در زمینه برخی تخصص‌ها نسبت به نیاز، کمبودهایی نیز وجود داشته باشد که رفع این کمبودها از اقدامات و برنامه‌های همیشگی ماست.

دانائی اضافه کرد: البته مردم می‌توانند در حوزه پزشکی عمومی و تخصصی از پزشکان متخصص و فوق تخصص استفاده کنند.

بیش از 65 درصد تخت‌های بیمارستانی کرونا در استان کرمان اشغال شده است/ احتمال کمبود نیروی انسانی در کادر درماننماینده مردم فردوس در مجلس: کمبود نیروی انسانی و تکمیل تجهیزات درمانگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیردتجهیز آمبولانس‌‌ها به سامانه GPS در گیلان؛ اورژانس استان با کمبود نیروی انسانی مواجه است

بدون شک بهداشت و درمان یکی از بخش‌های مهمی است که می‌تواند بر میزان رضایت و نارضایتی مردم از نحوه اداره کشور توسط دولت‌ها تأثیر بگذارد و از این رو طبیعی است که دولت‌ها باید بخشی از اولویت‌های مهم خود در تأمین بودجه و اعتبار را به نظام سلامت اختصاص دهند.

رفع کمبود پرستار و نیروی انسانی متخصص با توجه به آمایش سرزمینی در حوزه نظام سلامت می‌تواند بر میزان رضایت مردم از این حوزه افزوده و یکی از پایه‌های توسعه در قلب ایران را محکم کند.

انتهای پیام/363/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پزشکان متخصص و فوق تخصص حوزه بهداشت و درمان کمبود نیروی انسانی بهداشت و درمان نظام سلامت زیر پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۸۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، «عباسی» ، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا با اعلام این خبر گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان در هفته سلامت برنامه های مختلفی برای شهروندان پیشوایی تدارک دیده است .
در تقویم مناسبت‌ها از یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اعلام برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور وزیر بهداشت
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت