Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:42:01 GMT

ارمنستان آماده برای برگزاری انتخابات زودهنگام

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۹۰۸۹

ارمنستان آماده برای برگزاری انتخابات زودهنگام

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مسکو ، آخرین اقدام نمایشی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان انجام شد. اگرچه مدت ها بود که رای گیری برای ۲۰ ژوئن (30 خرداد) برنامه ریزی و مبارزات انتخاباتی نیروهای اصلی سیاسی در جریان بود، اما تا همین دیروز - دوشنبه -  هیچ زمینه رسمی برای برگزاری آن وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها دلیل منحل شدن زودتر از موعد پارلمان ارمنستان، دو تلاش ناموفق برای انتخاب نخست وزیر این کشور است. این دقیقا همان چیزی است که باید اتفاق می افتاد. بر اساس فرایند برنامه ریزی شده در ۲۵ آوریل ( 5 اردیبهست)، نیکول پاشینیان استعفا داد. اولین رأی گیری  در ۳ می (۱۴ اردیبهشت) برگزار شد و سپس دومین اقدام در ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت)  انجام شد - با این حال، پاشینیان کنترل کامل بر دولت را همچنان حفظ کرد.  

در دومین اقدام، نتایج رای گیری بسیار غیرمعمول به نظر می رسید.   ابتدا یک نماینده به انتخاب مجدد نیکول پاشینیان به این پست رأی داد یک نماینده دیگر مخالف بود و ۷۶ نفر هم رای «ممتنع» دادند.




در همان زمان، فقط حرب حاکم «گام من» و چندین نماینده مستقل در رأی گیری شرکت کردند و دو جناح مخالف به سادگی رأی گیری را تحریم کردند. پس از اتمام مراحل، «آرارات میرزویان»، رئیس مجلس، انحلال پارلمان را طبق قانون اعلام کرد.

آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز  ۲۰ ماه ژوئن (۳۰ خرداد ماه) را به عنوان روز انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کرد.
 
انتخابات پارلمانی که ارمنستان برای آن آماده می شود، ممکن است در یک دور خاتمه نیابد. واقعیت این است که، با توجه به اهمیت مجلس برای سیستم سیاسی این کشور ، لزوماً باید «اکثریت پایدار»  داشته باشد - یعنی یک حزب یا ائتلاف که در مجموع حداقل 54 درصد از  آرا را به خود اختصاص دهد.

"اگر به دنبال نتایج انتخابات، هیچ حزب سیاسی نتواند حداقل 54 درصد را بدست آورد دور دوم انتخابات در ارمنستان برگزار می شود.

»در عین حال، در میان نیروهای اصلی سیاسی که طبق نظرسنجی های مختلف، فرصت ورود به پارلمان را دارند، عملا هیچ کسی حاضر به تشکیل ائتلاف با نیکول پاشینیان نیست و

آنها به صراحت این موضوع را اعلام کرده اند. حتی «ادمون ماروکیان» رئیس فراکسیون ارمنستان و طرفدار پاشینیان که اکنون رقیب او در انتخابات شده ، دیروز دوشنبه  اظهار عدم تمایل خود برای همکاری با نیکول پاشینیان را اعلام کرد.

در همین حال، با وجود تمام تشریفات رسمی، نیکول پاشینیان و تیمش در ۱۰ ماه می از تریبون مجلس استفاده کردند و حداکثر بهره را برای خود برداشتند. اگر یک هفته پیش، نخست وزیر به همین مناسبت در مجلس صحبت و د باره  ناکامی های مقامات قبلی در کشور صحبت کرد، این بار تصمیم گرفت تا دستاوردهای سه سال حکومت خود را برجسته کند.

طبق برآوردهای پاشینیان، در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، دولت وی موفق شد به معنای واقعی کل حوزه ها از اقتصاد گرفته تا عدالت اجتماعی و محیط زیست را اصلاح کند.

وی گفت: "هنگامی که ما در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسیدیم، بدهی دولت به بخش اقتصادی کشور ۲۷۴ میلیارد درام (بیش از ۵۰۰ میلیون دلار)   بود. اما در طول سه سال گذشته، دولت نه تنها بازگشت واقعی وجوه را تضمین کرده، بلکه مشکل را در سطح نهادی نیز حل کرده است. " اکنون، به گفته پاشینیان، دولت هیچ بدهی به بخش تجاری  ندارد و این را می توان «نوعی فرم سرمایه گذاری»  نامید.

پاشینیان سپس به انتقادات نسبت به جهش نسبتاً شدید بدهی خارجی کشور در دو سال گذشته که به ۸.۶۵ میلیارد دلار رسید، پاسخ داد. نخست وزیر اصرار داشت که از این مبلغ کسی مرعوب نشود، زیرا این «کمک به اقتصاد کشور، برای آینده»  است.

وی اصلاحات سیستم قضایی را که تیم پاشینیان اغلب از کیفیت آنها شکایت دارد، به طور غیر منتظره ای «انقلابی»  خواند. وی گفت: «سالهاست که سیستم قضایی مخالفان را تحت فشار قرار داده است.»

البته، پاشینیان  نتوانست از صحبت در مورد شکست در جنگ دوم قره باغ اجتناب کند  و این واقعیت را شکست اصلی خود می داند.

وی دستاورد اصلی را این واقعیت نامید که تیمش موفق شده «قدرت را به مردم برگرداند».
 

برچسب‌ها قانون انتخابات ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون انتخابات ارمنستان قانون انتخابات ارمنستان اخبار کنکور نیکول پاشینیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۲حوزه انتخابیه استان زنجان برای برگزاری دور دوم انتخابات

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل رفیعی با تاکید بر بازنگری در اعضای برخی شعب با توجه به نتیجه عملکرد دور اول و با هدف تضمین هرچه بیشتر اجرای مطلوب و سلامت انتخابات در دستور کار قرار گرفته است گفت: با توجه به تصمیم هیئت‌های اجرایی ذیربط، در تعداد و محل شعب اخذ رأی حوزه‌ای انتخابیه زنجان _ طارم و خدابنده در دور دوم تغییری داده نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همچون دور نخست، امکانات دولتی مشخص شده جهت بهره‌مندی از تبلیغات عادلانه می‌تواند در اختیار نامزدها باشد گفت: مطابق روز شمار انتخابات دور دوم، فهرست امکانات و نحوه استفاده از آن‌ها به کاندیداها اعلام می‌شود.

رفیعی افزود: تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در زمینه‌های فنی، اجرایی و پشتیبانی مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تدابیر لازم پیش بینی شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان تاکید کرد: یازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ اسامی و کد انتخاباتی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته اند در حوزه انتخابیه توسط فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مربوطه با انتشار آگهی اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

رفیعی گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از ثانیه نخست بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت تا ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

گفتنی است، انتخابات در حوزه‌های انتخابیه زنجان – طارم برای تعیین منتخب دوم و در حوزه انتخابیه خدابنده برای تعیین منتخب به دور دوم کشیده شده است.

کد خبر 6086547

دیگر خبرها

  • برگزاری انتخابات دور دوم در ۸ حوزه کشور به صورت الکترونیک
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی خانه ملت می‌شوند
  • آمادگی ۲حوزه انتخابیه استان زنجان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده می‌شود
  • برنامه ریزی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در ملایر
  • البرز آماده مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود