Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:53:26 GMT

فاضلاب شهر بلداجی و دغدغه مردم

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۹۳۹۲

فاضلاب شهر بلداجی و دغدغه مردم

برخی از شهروندان بلداجی تاکید دارند که پساب فاضلاب شهر بلداجی از طریق یک لوله به رودخانه روستای آقبلاغ وارد می‌شود، اما به‌علت پهنای زیاد رودخانه، این پساب به‌درستی جاری نمی‌شود و ضمن تشکیل لجن‌زاری سیاه و بدبو در منطقه، باتلاق‌هایی را در محل تشکیل داده است.

برخی افراد محلی، کشاورزان و گله‌داران موجود در محل، ضمن ناخشنودی از بوی بد ناشی از رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستای آقبلاغ، خواستار بررسی این موضع از سوی مسوولان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهاسازی پساب فاضلاب در رودخانه، سلامتی ساکنان آقبلاغ را تهدید می‌کند

یکی از اهالی روستای آقبلاغ بخش بلداجی شهرستان بروجن گفت: رهاسازی پساب فاضلاب در رودخانه، سلامتی ساکنان روستاهای پایین‌دست این رودخانه مانند آقبلاغ و همچنین سلامت پرندگان و جانوران را تهدید می‌کند.

خدامراد کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هنگام عبور گله‌های دام از مقابل رودحانه آقبلاغ، دام‌ها به‌علت تشنگی شدید ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آب، به سمت رودخانه هجوم می‌آورد و از همین پساب سیراب می‌شوند.

وی افزود: در زمان بارندگی و هنگام پایین آمدن دمای هوا، بوی بد ناشی از این پساب به سمت روستا بیشتر و باعث آزار اهالی می‌شود.

کارگر تصریح کرد: گاهی اوقات جلوی عبور پساب در رودخانه را سد می‌کنند که این اقدام باعث تجمیع پساب و افزایش بوی بد ناشی از آن می‌شود.

به خواسته اهالی لطفا توجه شود

یکی اهالی روستای آقبلاغ نیز گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی به خواسته‌های اهالی روستای آقبلاغ در خصوص جلوگیری از رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه توجه کنند.

حاجی‌بابا طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بنا بر درخواست‌های مستمر مردم و گلایه از رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستای آقبلاغ، دهیار و اعضای شورای اسلامی این روستا چند مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در شهرستان بروجن و بخشداری بلداجی انجام داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده و پاسخی منطقی از سوی مسوولان مرتبط ارائه نشده است.

وی یادآور شد: پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستای آقبلاغ دپو می‌شود و مشکلات متعددی را برای مردم روستا ایجاد کرده است.

طهماسبی تصریح کرد: مردم روستای آقبلاغ به‌علت بوی بد ناشی از این پساب، نمی‌توانند در طبیعت حضور پیدا کنند.

مردم و دامداران روستای آقبلاغ از سال ۱۳۹۷ نسبت به رهاسازی پساب در رودخانه مطالبه دارند

یکی از فعالان اجتماعی روستای آقبلاغ نیز گفت: از سال ۱۳۹۷ اعتراض مردم و دامداران روستای آقبلاغ نسبت به رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستا به مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند شرکت آب و فاضلاب اعلام شد.

امین مردانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: تا سال گذشته این پساب در رودخانه دپو می‌شد و در تابستان‌ها بوی شدیدتری وارد روستا می‌شد اما از سال گذشته جلوی حرکت آن باز و به سمت تالاب بین‌المللی گندمان هدایت شده است.

وی افزود: برخی اهالی روستای آقبلاغ از مسوولان درخواست کرده تا بخشی از این پساب را برای زراعت چوب اختصاص دهند تا بتوان نسبت به ایجاد کمربند سبز در دور تا دور روستا اقدام کرد.

مردانی تصریح کرد: رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستای آقبلاغ، اهالی این روستا را خانه‌نشین و با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

ورود پساب فاضلاب به رودخانه چهره گردشگری را نابود می‌کند

یکی از فعالان حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ورود پساب فاضلاب شهر بلداجی به رودخانه روستای آقبلاغ چهره گردشگری منطقه را مخدوش و نابود می‌کند.

مجید علیخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: نباید اجازه داد با توسعه زندگی شهری و ماشینی، طبیعت با ناملایمات و نامهربانی انسان‌ها مواجه شود.

وی افزود: در صورت کوتاهی و سهل‌انگاری در برخورد با این موضوع، امکان آسیب به طبیعت و نابودی گردشگری منطقه دور از انتظار نیست.

علیخانی تصریح کرد: سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از تالاب بین‌المللی گندمان و حاشیه آن وارد چهارمحال و بختیاری می‌شوند که این موضوع در دوران پساکورنا با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: در صورت ادامه رهاسازی پساب فاضلاب شهر بلداجی در رودخانه روستای آقبلاغ و سکوت مردم و مسوولان در برابر این خطر زیست‌محیطی، اکوسیستم طبیعی منطقه با مشکل و بحران جدی مواجه می‌شود.

علیخانی با اشاره به حضور پرندگان فراوان در تالاب بین‌المللی گندمان و حاشیه آن در طول سال اظهار داشت: اگر چاره‌ای برای مدیریت ورود پساب فاضلاب بلداجی به رودخانه آقبلاغ اندیشیده نشود، جان و نسل پرندگان مهاجر و گونه‌های جانوری اهلی و وحشی این منطقه در خطر قرار می‌گیرد.

اکوسیستم‌های تالابی جزو مهم‌ترین اکوسیستم‌ها است

یکی از فعالان زیست‌محیطی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اکوسیستم‌های تالابی جزو مهمترین اکوسیستم‌ها به‌شمار می‌رود.

هومان خاکپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اکوسیستم‌های تالابی جزو مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند که خدمات اکوسیستمی مطلوبی به طبیعت ارائه می‌دهند.

وی افزود: اکوسیستم‌های تالابی جزو مناطق کم‌نظیر جوامع طبیعی در زمین است که نقش مستقیم در تعدیل آب و هوا و کاردهای آبزیان دارد.

خاکپور تصریح کرد: جلوگیری از ورود و بروز آسیب به سکونتگاه‌های اطراف محیط‌های تالابی باید به‌طور خاص مورد توجه مسوولان، مردم، فعالان زیست‌محیطی، اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و گروه‌های مختلف دوست‌دار طبیعت باشد.

وی یادآور شد: پساب‌های فاضلاب شهری یکی از مهم‌ترین علت‌ها و عامل‌های آسیب به تالاب‌ها به‌شمار می‌رود.

متولی پساب فاضلاب بلداجی، شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری است

بخشدار بلداجی نیز گفت: شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری متولی تصفیه‌خانه و پساب شهر بلداجی است.

احمد میر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بخشداری بلداجی پیگیری‌هایی در خصوص پساب فاضلاب مرکز این بخش انجام داده که اداره‌کل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری و شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرده‌اند این پساب هیچ آلودگی، خطر و عوارضی ندارد.

وی افزود: حتی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اعلام کرده است آبیاری برخی محصولات کشاورزی با پساب تصفیه شده فاضلاب بلداجی مشکلی ندارد.

میر تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار بروجن و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی قرار شده تا شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اعتباراتی از منابع ملی برای طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب بلداجی اختصاص دهد که به انتخاب پیمانکار شده است.

وی یادآور شد: کمربند سبز ضلع جنوبی بلداجی که به‌علت خشکسالی‌های اخیر و پس از احداث سد چغاخور و توقف آب دائمی در این محل، خشک شده است، باید به کمک شهرداری و مردم احیاء شود.

بخشدار بلداجی اظهار داشت: شهرداری بلداجی باید بخشی از پساب فاضلاب شهر بلداجی را خریداری و برای توسعه فضای سبز در این شهر استفاده کند.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب فاضلاب شهر بلداجی در صنایع می‌تواند از لحاظ اقتصادی بهره‌مندی بیشتری داشته باشد.

میر تاکید کرد: با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش شدید منابع آب، پساب فاضلاب در آینده با تقاضاهای زیادی در حوزه صنعت و زراعت مواجه خواهد شد.

ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب بلداجی و گندمان متناسب با نیاز شهرها نیست

فرماندار بروجن نیز گفت: طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب بلداجی و گندمان در این شهرستان باید به صورت کامل اجرایی می‌شد چرا که به اندازه ظرفیت و نیاز این شهرها نیست.

مسعود ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای بلداجی و گندمان با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

وی افزود: به‌همین منظور شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری باید هر چه سریع‌تر وضعیت تکمیل و استفاده کامل از ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

ملکی تصریح کرد: رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بلداجی در رودخانه  آقبلاغ باید به‌صورت تصفیه شده باشد و در این راستا تذکرهایی به مدیران عامل کنونی و قبلی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری داده شده است.

وی یادآور شد: قبل از اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب، مردم این شهرها از طریق حفر چاه‌های جذبی مشکل فاضلاب را رفع کرده بودند و مشکلات کنونی را نداشتند.

فرماندار بروجن اظهار داشت: تکمیل و بهره‌برداری کامل از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاصلاب شهری می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمدی پایدار و مطمئن حاصل از فروش پساب داشته باشد.

وی گفت: فرمانداری شهرستان بروجن از شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری می‌خواهد تا با ورود سریع‌تر به موضوع، بحث تکمیل ظرفیت بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب و مسئله رهاسازی پساب در رودخانه آقبلاغ را بررسی و مشکلات ناشی از آن را رفع کند.

ملکی تاکید کرد: همچنین از دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌شود تا با ورود به موضوع نسبت به جلوگیری از مشکلات بیشتر در این حوزه اقدام شود.

پساب فاضلاب بلداجی گندزدایی و از تصفیه‌خانه خارج می‌شود

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پساب تصفیه‌خانه فاضلاب (پکیج فاضلاب) شهر بلداجی پس از تصفیه، براساس دستورالعمل اعلامی از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گندزدایی و سپس از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

فرج‌الله گودرزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به‌صورت دائم و به‌طور اتفاقی از تصفیه‌خانه نمونه‌گیری می‌کند که این نمونه‌گیری‌ها در راهبری تصفیه‌خانه بلداجی همانند نقاط دیگر، نقش‌آفرین است.

وی افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب (پکیج فاضلاب) کنونی شهر بلداجی ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت دارد.

گودرزیان به آغاز عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بلداجی اشاره و تصریح کرد: این طرح با ظرفیت سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و با افزون‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی (مبلغ پیمان+تعدیل تقریبی) از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ در دست اجرا است.

وی یادآور شد: این طرح تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با اجرای آن علاوه بر جمع‌آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در شهر بلداجی، کمک شایانی به حفاظت محیط‌زیست منطقه می‌کند.

گودرزیان اظهار داشت: همچنین یک دستگاه ژنراتور در تصفیه‌خانه فاضلاب (پکیج فاضلاب) کنونی شهر بلداجی به‌منظور پوشش سیستم‌های در هنگام قطعی برق وجود دارد.

گزارشی از آلودگی پساب فاضلاب بلداجی دریافت نشده است

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن نیز گفت: تاکنون گزارشی از آلودگی مرتبط با پساب فاضلاب بلداجی اعلام و دریافت نشده است.

محمدحسن کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: گاهی در بین مردم محلی، شائبه آلودگی‌های ناشی از پساب فاضلاب ایجاد می‌شود.

وی افزود: البته سنجش میزان آلایندگی یا آلودگی مربوط به پساب فاضلاب برعهده اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست است.

کرمی تصریح کرد: در صورت دریافت هرگونه گزارش احتمالی درخصوص آلودگی ناشی از ورود پساب فاضلاب بلداجی به رودخانه آقبلاغ، شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی کارشناسی و علمی موضوع ورود و در صورت هرگونه خطر برای سلامت عموم، نتیجه را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری می‌کند.

میزان Cod و Bod۵  پساب فاضلاب بلداجی از استاندارد بالاتر است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون میزان ورود Cod و Bod۵  پساب فاضلاب بلداجی به رودخانه آقبلاغ از استاندارد بالاتر است.

شهرام احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری در چهارمحال و بختیاری برای شهر بلداجی از سیستم پکیج در تصفیه فاضلاب استفاده کرده است و این سیستم دارای ظرفیت محدود است.

وی افزود: برای تصفیه فاضلاب شهر بلداجی باید براساس ظرفیت و جمعیت، از سیستم تصفیه‌خانه مرکزی بهره‌گیری شود.

احمدی تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری پس از اطلاع نسبت به استاندارد نبودن وضعیت رهاسازی پساب فاضلاب بلداجی در رودخانه آقبلاغ، اخطاریه‌های را برای شرکت آب و فاضلاب استان صادر کرد.

وی یادآور شد: خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری پس از ادغام؛ اصلاح سیستم تصفیه‌خانه مرکزی برای شهر بلداجی با ظرفیت کافی برای مشترکان در این شهر را جزو برنامه‌های خود قرار داده است.

احمدی اظهار داشت: پیگیری‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری باعث شد تا شرکت آب و فاضلاب استان قبول کند که پکیج برای تصفیه فاضلاب شهر بلداجی پاسخ‌گو نیست و این شهر باید به سیستم تصفیه‌خانه مرکزی متصل شود.

وی گفت: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قول داده که با نظارت بیشتر بر سیستم فعلی تا زمان احداث و بهره‌برداری از سیستم تصفیه‌خانه مرکزی، از ورود پساب خارج از استانداردهای زیست‌محیطی به محیط جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، مشاهده‌ها و مصاحبه‌های مردمی ناشی از حضور میدانی خبرنگار ایرنا در محل نشان می‌دهد که تمامی پارامترهای زیست‌محیطی در رهاسازی پساب فاضلاب بلداجی به رودخانه روستای آقبلاغ رعایت نمی‌شود و شنیده‌های حاکی است برخی اوقات، به‌دنبال قطعی برق و وارد نشدن ژنراتور به مدار، فاضلاب به‌صورت خام در رودخانه رهاسازی می‌شود.

تصفیه‌خانه‌ فاضلاب (پکیج فاضلاب) شهر بلداجی ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۸ با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بلداجی افزون‌بر ۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه و یک‌هزار فقره انشعاب فاضلاب نصب شد.

طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب این طرح ۷۱.۴ کیلومتر و طول خط انتقال آن ۱.۸ کیلومتر است.

شهر بلداجی با سه هزار و ۶۱۳ خانوار در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

سالانه ۲۷ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در چهارمحال و بختیاری تولید و از این میزان سه میلیون مترمکعب در صنایع استان استفاده می‌شود.

برچسب‌ها عملکرد زیست محیطی تصفیه خانه بلداجی چهارمحال وبختیاری آب و فاضلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عملکرد زیست محیطی تصفیه خانه بلداجی عملکرد زیست محیطی تصفیه خانه بلداجی چهارمحال وبختیاری آب و فاضلاب اخبار کنکور کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری نیز گفت اداره کل حفاظت محیط زیست سیستم تصفیه خانه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان ورود پساب فاضلاب پساب در رودخانه پساب فاضلاب بوی بد ناشی شهرستان بروجن یادآور شد اکوسیستم ها پکیج فاضلاب بهره برداری زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

به گزارش خبرنگار مهر، مارال محبوب ظهر سه شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها در خصوص طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر انزلی اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۷۲ با هدف ارتقا بهداشت عمومی، سلامت شهروندان، حفظ محیط زیست، جلوگیری از آلودگی سواحل دریا و تالاب بین المللی انزلی و حفظ منابع آبی آغاز شد.

وی به اقدامات و اعتبارات تخصیص داده شده در طرح فاضلاب بندر انزلی اشاره کرد و افزود: تا کنون احداث تصفیه خانه فاضلاب منطقه ایلیاران بندر انزلی به ظرفیت تصفیه ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز از جمله اقدامات مهمی بوده که به مرحله بهره برداری رسیده است و برای اینکه این نیاز تأمین شود، بالغ بر ۲۰۵ کیلومتر لوله گذاری در سطح شهر اجرا شده است.

محبوب به احداث ۲ ایستگاه پمپاژ فاضلاب اصلی و ۲ باب بالا آورنده اشاره کرد و افزود: برای احداث ۵ ایستگاه پمپاژ دیگر زمین خریداری شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت جلوگیری از ورود فاضلاب به دریای خزر و تالاب بین المللی بندرانزلی و حفظ سلامت شناگاه ها در مناطق ساحلی، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در سریع‌ترین زمان ممکن، با اجرای طرح‌های فوری و کوتاه مدت شامل احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب منطقه انصارالحسین، ایستگاه پمپاژ فاضلاب پارک بادی منطقه پاسداران و ایستگاه پمپاژ فاضلاب منطقه اختر کاویان و خطوط انتقال مربوطه اقدامات مؤثری در راستای جلوگیری از ورود آلودگی به دریای خزر و تالاب بین المللی انزلی به انجام رسانیده است.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان گیلان همچنین بیان داشت: در حال حاضر تصفیه خانه شرقی بندر انزلی با ظرفیت ۱۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز، با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد، به همراه ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال ورودی و خروجی در دست اجرا است.

محبوب با اشاره به اینکه این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گیلان و از پروژه‌های ویژه وزارت نیرو بوده است، تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و تکمیل پروژه‌ها پسابی با استاندارد تخلیه به آب‌های سطحی، تولید و وارد تالاب بین المللی بندر انزلی و دریای خزر می‌شود.

کد خبر 6086448

دیگر خبرها

  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • بازدید دانشجویان دانشکده بهداشت از تصفیه خانه آب ارومیه
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند در حال بهره‌برداری است