Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- شورای تقریبی اهل سنت خراسان شمالی در بیانیه ای اعلام کرد: با صراحت تمام اعلام می‌‌کنیم که بیش از پیش رهنمودهای رهبری عزیز را اجرایی کرده و هر روزی را که حضرت آقا عید سعید فطر را اعلام کنند، آن روز را عید فطر می‌دانیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ علمای اهل سنت استان خراسان شمالی در بیانیه‌ای درباره زمان اعلام عید سعید فطر در خراسان شمالی این موضوع را منوط به نظر نهایی ولی‌فقیه دانسته و اظهار داشتند: ما ائمه جمعه، جماعت مساجد، مدیران و مدرسین حوزه‌های علمیه اهل سنت خراسان شمالی همچون سال‌های گذشته، ثبوت رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر را منوط به اعلان ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز عید سعید فطر در بقاع متبرکه فاقد آرامستان کاشان اقامه می‌شود«نماز عید فطر» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کردستان برگزار می‌شودقاطعانه با گردشگران عید فطر در استان کهگیلویه و بویراحمد برخورد می‌شود

متن این بیانیه به این شرح است.

عید سعید فطر جشن بندگی و هنگامه‌ای متعالی برای مومنانی است که با درک حقیقت ماه ضیافت به فطرت الهی خویش بازگشتند؛ بندگانی شایسته که در نبرد با هواهای نفسانی، پیروز و در عید طهارت به دور از هر گونه گناه و پلیدی در پیشگاه خالق خویش حاضر شدند و زنگار گناه را از قلب‌هایشان زدودند.

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مسلمانان جهان بالاخص ملت عزیز ایران و تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر بر محضر مبارک رهبر معظم انقلاب؛ به خدمت جامعه اهل تسنن استان خراسان شمالی می‌رسانیم ما ائمه جمعه، جماعت مساجد، مدیران و مدرسین حوزه‌های علمیه اهل سنت خراسان شمالی همچون سال‌های گذشته، ثبوت رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر را منوط به اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می‌دانیم.

بحث استهلال یک بحث کاملا شرعی است، اختلاف نظر هم در بین فقها موجود است. یکی از دلیل‌های اصلی اثبات ماه٬ حکم حاکم است که همه آن را قبول داریم. نتیجه‌ای که ما علمای اهل سنت با بررسی منابع معتبر اهل سنت به ویژه فقه احناف گرفته‌ایم این است که الحق والانصاف در عصر ما حاکم مسلمینی همانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که به جهت اثبات اول ماه، طبق مبانی فقهی اهمیت دهد نداریم.

جهت اثبات ماه حرف و حدیث زیاد و یکی از راه‌هایش حکم حاکم است که رفع اختلاف می‌کند. حکم مقام معظم رهبری که از طرف دفتر ایشان اطلاعیه و اهمیت داده می‌شود برای ایجاد وحدت بهترین راه است. بنابراین این که که کشورهای دیگر چه می‌گویند و چه دیده شده و اطاعت از آنان احتیاج نیست. 

نمازگزاران عزیز باید توجه داشته باشند در اکثر کتب اهل سنت احناف، رؤیت با چشم غیرمسلح را شرط دانسته و بر اختلاف مطالع اعتبار داده‌اند. لذا امروز به جهت آن که هر گونه خبر در آن واحد در سراسر جهان منتشر می‌شود و اینکه فلان کشور در شرقی‌ترین نقطه جهان، عید ندارد و فلان کشور در غربی‌ترین نقطه عید فطر اعلام کرده و یا روزه گرفته است، این مسئله‌ساز شده و هر ساله مباحثی را پیش می‌آورد٬ همین مسئله باعث شده تا دشمنان اسلام به هر دستاویزی متوسل شوند و با استفاده از این امر، به اتحاد دنیای اسلام ضربه بزنند.

خوشبختانه از آنجایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفتر حضرت آقا، تشکیلات خاص و امکانات مجهز جهت پیگیری و رصد رؤیت هلال ماه فراهم کرده است و برای اقامه نماز عید فطر، جایگاه خاصی قائل است٬ بسیار مهم است.

اما نکته مهمی که باید اشاره کنیم این است که مباحث مربوط به رؤیت هلال ماه در میان عامه مردم به زمانی برمی‌گردد که حاکم اسلامی در رأس حکومت نبوده، یا اگر حاکم اسلامی در رأس حکومت بود، حکمی صادر نمی‌کرد. حال اگر حاکم اسلامی حکم صادر کند و حکم به رؤیت هلال ماه بدهد به هر طریقی که برایش ثابت شده باشد، حکم او لازم‌الاجرا است که با این کار اختلاف از میان امت برداشته می‌شود.

در نتیجه ما بر اساس احساسات قومی و مذهبی نباید حرفی که مورد قبول نظام اسلامی نیست بیان کنیم. لذا جامعه اهل سنت خراسان شمالی به اطاعت از فرامین صادره از دفتر مقام معظم رهبری که مسئولیت را برعهده گرفته و با ظرافت و دقت تمام و پشتوانه علمی موضوع را رصد و ابلاغ می‌فرمایند با صراحت تمام اعلام می‌‌کنیم که بیش از پیش رهنمودهای رهبری عزیز را اجرایی کرده و هر روزی را که حضرت آقا عید سعید فطر را اعلام کنند، آن روز را عید فطر می‌دانیم.

من الله توفیق
شورای تقریبی اهل سنت خراسان شمالی

انتهای پیام/311/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل سنت اهل سنت ایران اهل سنت اهل سنت ایران اهل سنت خراسان شمالی مقام معظم رهبری عید سعید فطر رؤیت هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها