Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:57:09 GMT

حق آبه تالاب بین المللی آلاگل گنبدکاووس محفوظ است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۹۴۵۰

حق آبه تالاب بین المللی آلاگل گنبدکاووس محفوظ است

شعبان رسولی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها در رسانه‌های ارتباط جمعی گلستان مبنی بر تهدید اکوسیستم تالاب آلاگل و خشک شدن آن به سبب رهاسازی آب این پهنه آبی برای مزارع پرورش ماهی و اراضی کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۴ سد بزرگ از جمله تالاب سد "آلماگل و آلاگل" در این استان وجود دارد که امسال وضعیت آبگیری این دو تالاب‌ واقع در نواحی شمال گنبدکاووس بهتر از سایر سدها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آبگیری حدود ۵۸ درصد از حجم کل مخزن تالاب آلاگل معادل ۳۲ میلیون مترمکعب و ۷۶ درصد از مخزن تالاب آلماگل معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب خبر داد و خاطرنشان کرد: حق آبه زیست محیطی تالاب آلاگل ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب و تالاب آلماگل نیز ۲ میلیون متر مکعب است که محفوظ می‌باشد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین با اشاره به وجود حدود ۴۰۰ هکتار مزارع پرورش ماهی و ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در پایین دست تالاب آلاگل گفت: هرساله در وضعیت پرآبی، رهاسازی قسمتی از آب این تالاب برای مصارف مزارع آبزی پروری و کشاورزی از فروردین تا اواخر خرداد و در شرایط کم آبی نیز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۵ درصد مزارع پرورش ماهی محدوده پایین دست تالاب آلاگل آبگیری شدند و ۱۵ درصد باقی مانده نیز با رهاسازی یک تا ۲ میلیون مترمکعب آب تالاب، تا آخر هفته جاری آبگیری خواهند شد.

رسولی، حجم مخزن تالاب سد آلاگل را در سال‌های پرآبی ۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: باوجود رهاسازی آب این تالاب برای مصارف کشاورزی و آبزی پروری که تا آخر هفته جاری ادامه دارد، همچنان ۳۰ میلیون متر مکعب آب در آن باقی می‌ماند که چند برابر حق آبه زیست محیطی تالاب است.

وی تصریح کرد: بحث مقدار رهاسازی آب از تالاب آلاگل و یا سایر منابع آبی برای مصارف کشاورزی و آبزی پروری در جلسات متعدد کارگروه توزیع آب سدهای استان گلستان و با هماهنگی ادارات جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، تعاون روستایی و شیلات و بخشداری‌ها انجام می‌شود. 

این مقام مسوول همچنین حجم فعلی آب کل سدهای گلستان را ۷۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته در همین مقطع زمانی ۱۹۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم با این حال، نظر به شرایط خشکسالی امسال، رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی در اولویت قرار دارد.

 تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، آلماگل حدود ۳۰۰ و آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

برچسب‌ها گنبدکاووس تالاب ها شرکت آب منطقه ای گلستان وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس تالاب ها شرکت آب منطقه ای گنبدکاووس تالاب ها شرکت آب منطقه ای گلستان وزارت نیرو اخبار کنکور میلیون مترمکعب ۲ میلیون متر تالاب آلاگل برای مصارف رهاسازی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک و هفته سلامت کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت این شهرستان با حضور کارشناسان و محیط بانان اداره از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان بازدید کردند.

فاروق سلیمانی گفت: در حاشیه این بازدید ، محوطه تالاب از وجود هرگونه زباله پاکسازی شد.

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد