Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر کریمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش، با انتقاد از به کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در صندوق ذخیره فرهنگیان در دوره دولت، گفت طرح این مسائل و مشکلات نافی زحمات آن دسته از مدیران و کارکنان شریف صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم در سال ۷۴ تاسیس شد و مطابق اساسنامه این صندوق همه فرهنگیان می‌توانند معادل ۵ درصد از حقوق خود را به صندوق بریزند و دولت نیز موظف است معادل همین میزان را به صندوق واریز کند تا سهم آن در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی به فرهنگیان تعلق گیرد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۹۰۰ هزار عضو داشت و در حال حاضر نیز حدود یک میلیون و ۷۵۴ هزار نفر عضو دارد، این صندوق دارای ۴ شرکت هلدینگ بزرگ بوده که در زمینه‌های پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه گذاری، ساختمانی و خدماتی با حدود ۶۷ شرکت وابسته فعالیت می‌کنند و نکته مهم این است که فرهنگیان در کل فعالیت‌های مالی صندوق شریک هستند.

کریمی یادآور شد: وجوه واریزی فرهنگیان در صندوق در طرح‌های مختلف سرمایه گذاری می‌شود و در زمان بازنشستگی باید این ارقام به فرهنگیان پرداخت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در واقع فرهنگیان در ارزش افزوده صندوق شریک هستند و سهم آنان باید در این سود محاسبه شود، کل مانده حساب و سود انباشته سال‌های قبل صندوق از بدو تاسیس آن ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و در شرایط کنونی تسویه حساب با فرهنگیان باید براساس این مبلغ صورت گیرد.

وی ارزش دارایی‌های صندوق در حال حاضر را نیز بیش از یکصد میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ارزش افزوده دارایی صندوق در هر مقطع زمانی باید مبنای محاسبه تسویه حساب فرهنگیان صورت گیرد. اگر این مبنا اعمال شود هر فرهنگی در زمان تسویه حساب با صندوق به جای دریافت ۳۰ الی ۴۰ میلیون باید چند صد میلیون تن دریافت کند که این مبلغ می‌تواند گره‌های بزرگی را از فرهنگیان که کمترین سطح دریافتی در میان کارکنان دولت را دارند باز کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: از سال ۹۲ تا سال ۹۷ که دولت تدبیر و امید در کشور مستقر شد هیچ اقدامی برای احقاق حقوق فرهنگیان صورت نگرفت و نهایتا در سال ۹۷ به جای حق تضییع شده فرهنگیان اساسنامه جدیدی برای صندوق به تصویب رسید، این اقدام بزرگ‌ترین خیانت و جنایت در حق یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی عضو صندوق است.

کریمی افزود: همین اقدامات موجب کاهش انگیزه برای ادامه عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان شد. قرار بوده است که ۸۵ درصد از دارایی‌های صندوق وارد بورس شود و سهام به فرهنگیان اختصاص یابد، ولی این مهم نیز اتفاق نیفتاد.

کریمی در بخش دوم اظهارات خود با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان امانت بزرگی در دست مسئولان است، تصریح کرد: متاسفانه اولین انتصاب دولت تدبیر و امید در صندوق ذخیره فرهنگیان پس از ۳ سال به واسطه وجود یک پرونده مفاسد اقتصادی بازداشت شد و هنوز هم افرادی که در تیم آن فرد بودند در صندوق مشغول به کارند که یکی از پرونده‌هایی که در آن مقطع مطرح شد فساد بزرگ در بانک سرمایه بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی مدیریت فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان را فرد محترمی دانست، ولی در عین حال گفت: این فرد و همکارانش عمدتا افرادی هستند که در صنعت خودرو فعالیت داشتند و هیچ قرابتی با اداره یک بنگاه اقتصادی بزرگ مثل صندوق ذخیره فرهنگیان را ندارند، اگرچه این افراد عمدتا منتسب به باند بهزاد نبوی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هستند.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به مدرسه پیرمرد‌ها و بازنشسته‌ها تبدیل شده است، تصریح کرد: در ستاد صندوق مدیرعامل، قائم مقام و جمع کثیری از مدیران صندوق همگی بازنشسته هستند. همچنین از ۴ هلدینگ زیرمجموعه صندوق مدیرعامل سه هلدینگ بازنشسته بوده؛ چه توجیحی دارد این امانت بزرگ به دست این افراد بازنشسته سپرده شود.

کریمی با استناد به نظر معاونت قوانین مجلس، گفت: معاونت قوانین صراحتا اعلام کرده است قوانین منع به کارگیری بازنشستگان به صندوق تسری دارد و بازنشستگان نباید در این صندوق مشغول به کار باشند، متاسفانه صندوق به بهانه خصوصی بودن فاقد حراست بوده و در جایی که هزاران میلیارد تومان اموال فرهنگیان در آن جا وجود دارد نظارتی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی صندوق ذخیره فرهنگیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس‌آنجلس تایمز، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالتی ایالت تنسی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن، برخی معلمان و کارکنان مدارس این ایالت می‌توانند در محیط آموزشی سلاح حمل کنند؛ اقدامی که با واکنش معترضان همراه شد!

مجلس نمایندگان ایالت تنسی این لایحه را با ۶۸ رای موافق تصویب و آن را برای بررسی نهایی به دفتر «بیل لی» فرمانده جمهوری‌خواه این ایالت ارسال کرد. در صورت تایید نهایی، این قانون بعد از تیراندازی مرگبار پارسال در مدرسه ابتدایی «نشویل»، بزرگ‌ترین اقدام در راستای گسترش دسترسی به سلاح در آمریکا خواهد بود.

چهار عضو این مجلس که همگی دموکرات هستند، با این لایحه مخالفت کردند؛ لایحه‌ای که پیشتر مجلس سنای ایالت تنسی نیز آن را تصویب کرده بود. مطابق لایحه جدید، تنها مدیران مدراس و پلیس اطلاع دارند که کدامیک از کارمندان سلاح حمل می‌کنند و افشای آن برای والدین دانش‌آموزان و حتی سایر آموزگاران ممنوع است.

براساس این لایحه، پیش از آنکه کارکنان یک مدرسه قادر به حمل سلاح باشند، مدیر مدرسه متبوع به‌علاوه نهادهای قضایی منطقه‌ای باید آن را تایید کنند. لایحه پیشنهادی جدید با آنچه فرماندار تنسی پارسال و در واکنش به تیراندازی نشویل مطرح کرده بود، تفاوت فاحشی دارد؛ در واقع، در آن برهه، قانونگذاران جمهوری‌خواه تلاش او برای ممنوع کردن دسترسی و حمل سلاح برای افرادی که برای خود یا دیگران خطرناک محسوب می‌شوند را بلافاصله وتو کردند!

البته این بار به نظر می‌رسد که وتوی لایحه غیرمحتمل باشد زیرا قانونگذاران تنها به اکثریت اندکی از هر دو مجلس برای تصویب لایحه مذکور نیاز دارند. رایان ویلیامز، حامی جمهوری‌خواه این لایحه گفت: کاری که می‌کنیم، ایجاد بازدارندگی است. در سراسر ایالت، در موضوع تیراندازی، چالش‌های زیادی داریم.

براساس گزارش کرگز حقوقی «گیفوردز» که یک گروه مدافع کنترل حمل سلاح است، حدود نیمی از ایالت‌های آمریکا به نحوی به آموزگاران یا سایر کارکنان مدارس اجازه حمل مخفیانه سلاح را در محیط کار می‌دهند. در جریان تیراندازی مارس ۲۰۲۳ در مدرسه ابتدایی مسیحی نشویل، سه دانش‌آموز و سه بزرگسال کشته شدند و مهاجم نیز به ضرب گلوله از پا درآمد.

کد خبر 6087280

دیگر خبرها

  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا
  • اختصاص ۱۳۲ صندوق سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • بدعت عجیب در جریان تصویب بودجه؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • دعوت جمعی از فرهنگیان بردسکن به مجلس شورای اسلامی
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟