Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:19:10 GMT

اندیشکده هندی: بازی بزرگ در آسیا؛ مخاطرات بالا می رود

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۰۰۲۳

اندیشکده هندی: بازی بزرگ در آسیا؛ مخاطرات بالا می رود

به گزارش  روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری "او آر اف" ، حتی یک نگاه اجمالی به رویدادهای جهانی شکی باقی نمی‌گذارد که آسیا جایگاه بالایی در دستور کار جهانی دارد. در پی امضای توافق‌نامه "مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای" (RCEP) ، اجلاس سطح بالای گروه چهارجانبه Quad و تعدادی دیگر از رویدادهای کوچکتر ، چین و ایران هم روز ۲۷ مارس در تهران توافق همکاری موسوم به مشارکت جامع راهبردی را امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این سند یک طرح ۲۵ ساله است که دورنمای همکاری بلندمدت در حوزه‌های سیاسی ، راهبردی ، اقتصادی ، علمی ، فنی ، فرهنگی و انسانی را با تاکید بر مشارکت فعال ایران در ابتکار "یک کمربند ، یک راه" را مشخص می‌کند. این توافق‌نامه یک تضمین برای چین در صورت افزیش جدی تنش با آمریکا در خلیج فارس ایجاد می‌کند. برای ایران ، این توافقنامه عمدتا تلاشی برای تضمین ثبات روابط تجاری در مواجهه با فشار خارجی و تضعیف تاثیر تحریم‌ها است.

در این تحلیل نوشته "یوری ام. یارمولینسکی" Yuri M Yarmolinsky تحلیلگر موسسه تحقیقات راهبردی بلاروس آمده است: پیش از سفر ماه مارس وزیر خارجه چین به ایران ،‌مدیر شرکت ملی نفت جنوب ایران گفت که ایران برای پیوستن مجدد به بازارهای جهانی آماده است. برآوردها حاکی است که در ماه مارس ۳.۷۵ میلیون تن معادل ۲۷ میلیون بشکه نفت از ایران به چین صادر شد. این رقم فراتر از رکورد قبلی ۳.۳۷ میلیون تن در ژانویه ۲۰۲۰ است. این توافقنامه بطور قابل ملاحظه‌ای تلاش‌های آمریکا برای استفاده از راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران را مخدوش می‌سازد. تحریم‌ها بجای محدود کردن آمال منطقه‌ای ،‌ به چین اجازه می‌دهند که حضور خود را در ایران و منطقه افزایش دهد.

آمریکا در رویارویی خود با چین ، در میان کشورهای اروپایی از حمایت قوی از سوی انگلیس برخوردار است. راهبرد سیاست خارجی و دفاعی انگلیس برای ۳۰ سال آینده که بتازگی ارائه شد از کشور چین به عنوان تهدید اصلی یاد می‌کند و همچنین تعهد انگلیس به تعمیق روابط با کشورهای منطقه مانند ژاپن ، کره جنوبی ، اندونزی ، ویتنام ، مالزی و سنگاپور را مورد تاکید قرار داده است.

در همین حال ، رویارویی بی‌سابقه بین آمریکا و چین در حوزه فناوری نمایان شده است. بنابر اعلام وزارت علوم و فناوری چین ،‌ هزینه برای تحقیقات بنیادی در چهاردهمین برنامه پنج ساله به رقم بی سابقه ۸ درصد کل هزینه‌های تحقیقات و توسعه می‌رسد. در سال ۲۰۱۹ بودجه تحقیقات بنیادی چین به ۱۳۳.۶ میلیارد یوان (حدود ۲۰.۴ میلیارد دلار) رسید که بیش از ۶ درصد کل بودجه تحقیقات و توسعه بود.

در پاسخ ،‌ واشنگتن تا کنون ۱.۹ تریلیون دلار در اقتصاد سرمایه‌گذاری کرده و قرار است ۱۰۰ میلیارد دلار در مدت پنج سال به تحقیقات در ۱۰ حوزه پیشرفته اختصاص یابد. در حالی که واشنگتن وارد رقابت فناورانه بلندمدت با چین شده است ، چالش اصلی ایجاد حمایت فدرال برای تحقیقات پایه و زیربنای فناوری‌های کلیدی آینده است.

رویارویی چین – آمریکا موجب شده که پکن برای ایجاد یک بازار سهام و سیستم پرداخت بین‌المللی جایگزین اقدام کند. مقامات چین در حال بررسی امکان ایجاد یک بازار بورس هستند که امکان لیست گذاری شرکت‌های چینی فعال در هنگ کنگ و آمریکا و نیز شعب محلی "اپل" و "تسلا" را فراهم کند. تلاش‌های طولانی‌مدت چین در زمینه دلارزدایی در حال نتیجه دادن است. فایننشال تایمز گزارش داده است که سهم آمریکا از تجارت دوجانبه از ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۴۶ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. همچنین مذاکراتی بین کشورهای عضو "بریکس" (برزیل ، روسیه ، هند ،‌چین و آفریقای جنوبی)‌ درباره استفاده از پول این کشورها در معاملات درون این بلوک در جریان است. شش بانک تجاری بزرگ چین در حال تشدید تلاشها برای ایجاد کیف پول دیجیتال از طریق اکانت‌های "وی‌چت" برای تقویت یوان دیجیتال هستند. بانک مردم چین در همکاری با مقامات مالی هنگ کنگ اولین آزمایش کاربرد فرامرزی آن را انجام دادند. توسعه بیشتر حوزه کاربرد در معاملات بین‌المللی به چین اجازه خواهد داد که به انجام معاملات با کشورهای سوم از طریق سیستم "سوییفت" ادامه ندهد که گام مهمی در بین‌المللی کردن پول چین خواهد بود.

توسعه پول دیجیتال چین در نهایت موجب تضعیف کنترل آمریکا بر پرداخت‌های جهانی می‌شود و در نتیجه سیاست تحریم و همچنین هژمونی آمریکا را به خطر خواهد انداخت. ممکن است که این سیستم پرداخت به سیستم غالب تبدیل نشود اما قادر خواهد بود که یک سیستم موازی برای دور زدن رگولاتور آمریکایی ایجاد کند. دلارزدایی از اقتصاد جهانی یک روند آشکار است هرچند روندی سریع نیست و هر چند دلار آمریکا پول مورد ترجیح بانک‌های مرکزی مهم دنیا است اما سهم آن سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال گذشته رسید.

در چهارچوب ساختار ژئواکونومیک جدید در حال ظهور در آسیا ، این حمایت فدراسیون روسیه است که برای نظم منطقه‌ای جدید حیاتی است و روسیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را در آسیا تشدید کرده است. به نظر می‌رسد که چرخش روسیه به سمت شرق در حال تثبیت و غیرقابل بازگشت شدن است و بحران در روابط با غرب صرفا این روند را تقویت می‌کند.  بنابراین ، بازی بزرگ جدید در آسیا در جریان است و بطور فزاینده‌ای شکل یک بازی با مخاطرات بالا را به خود می‌گیرد. سوال اصلی این است که چه کسی در نهایت به جایزه بزرگ دست پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها دلار مسکو چین ایالات متحده آمریکا سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار مسکو چین دلار مسکو چین ایالات متحده آمریکا سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی در وبسایت دولت آمریکا منتشر کرده، نوشت: «کمتر از یک هفته پیش، ایران یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی را که جهان تاکنون دیده است علیه اسرائیل انجام داد. [اما] آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود از اسرائیل دفاع کرد». 

به گزارش وبسایت دولت آمریکا، در ادامه این بیانیه نوشته شده است که تحریم‌های جدید به همین دلیل علیه کشورمان وضع شده است.

بایدن در ادامه این بیانیه مدعی شد: «همانطور که صبح روز بعد از حمله با مقامات گروه هفت صحبت کردم، ما متعهد هستیم که به طور جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران اقدام کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در انتهای این بیانیه صراحتا اعلام کرد که به «امنیت اسرائیل متعهد است» و به اعمال تحریم‌های ضد ایرانی ادامه خواهد داد.

اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری این کشور ساعاتی پیش ۱۶ فرد و ۲ نهاد در ایران را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داد. تحریم‌های جدید پس از آن اعمال می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه شب ۲۵ فروردین در راستای اصل دفاع مشروع، با مجموعه‌ای از پهپاد‌ها و موشک‌ها اراضی اشغالی را هدف قرار داد. 

تحلیلگران بسیاری این اقدام را که در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق انجام شده، ستوده‌اند و آن را «تغییردهنده بازی» در منطقه خوانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌ های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • شگفتی بزرگ در فوتسال جام ملت‌های آسیا
  • آمریکا: اسرائیل را برای انجام تحقیقات درباره بازداشت شدگان فلسطینی تحت فشار قرار می‌دهیم
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • آمریکا: شهادت کودک ۶ ساله فلسطینی در غزه توسط اسرائیل را بررسی می‌کنیم
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • نظم جدید در غرب آسیا با نقش‌آفرینی ایران