Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: براساس گزارش‌های شورایاری محله سوهانک اخیرا تردد ماشین‌های شاسی بلند و آفرود از مبادی ورودی پارک جنگلی سوهانک گسترش یافته است. این مسئله علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان آن منطقه، خسارات بسیار جدی هم به پارک جنگلی سوهانک و هم ارتفاعات شمال شرق تهران وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در جنگل‌کاری در این منطقه انجام شده و انجام چنین اقدامات مخربی در ارتفاعات تهران اصلا مجاز نیست.

به گزارش برنا؛ سید آرش حسینی میلانی در دویست و نود و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی سلامتی برای شهروندان تهرانی در ایام کرونایی گفت: یکی از مصوبات خوب شورای شهر تهران، ثبت میراث طبیعی توچال است اما با وجود پیگیری‌های متعدد کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری، همچنان منتظر اعلام نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران هستیم.

او با بیان اینکه شهرداری تهران آمادگی دارد کلیه اطلاعات، مستندات و نقشه‌های توچال را در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی قرار دهد، اظهار داشت: آخرین گزارشی که برای ثبت میراث طبیعی توچال تهیه شده، منطبق با الگوی وزارت میراث فرهنگی است اما اداره کل تهران هنوز هیچ نظری نداده‌اند. من از اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران می‌خواهم هرچه زودتر اعلام نظر کند تا شهرداری در ثبت این مجموعه مهم کمک کند.

این عضو هیات رییسه شورای شهر با تاکید بر اینکه ارتفاعات کوهستانی مشرف به شهر تهران مانند توچال و بی‌بی شهربانو جزو میراث‌های طبیعی تهران هستند، تصریح کرد: ما باید از این مجموعه‌ها حفاظت کنیم. این رصد و حفاظت باید همیشگی باشد و هیچ‌گاه نباید متوقف شود. همه دستگاه‌های مسئول در حوزه محیط زیست استان تهران هم وظیفه دارند، در این رابطه اقدام کنند.

حسینی میلانی با بیان اینکه براساس گزارش‌های شورایاری محله سوهانک، اخیرا تردد ماشین‌های شاسی بلند و آفرود از مبادی ورودی پارک جنگلی سوهانک گسترش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسئله علاوه بر آنکه برای شهروندان آن منطقه ایجاد مزاحمت می‌کند، خسارات بسیار جدی هم به پارک جنگلی سوهانک و هم ارتفاعات شمال شرق تهران وارد می‌کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در جنگل‌کاری در این منطقه انجام شده و انجام چنین اقدامات مخربی در ارتفاعات تهران اصلا مجاز نیست.

او ادامه داد: در سال ۹۶، با این موضوع برخورد شد و چندین دستگاه اتومبیل توقیف شدند اما متاسفانه سه ورودی در این پارک وجود دارد که لازم است شهرداری اقدامات حفاظتی و کنترلی را در رابطه با این ورودی‌ها انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با قرائت متن تذکر خود ابراز داشت: بدون شک حفاظت از ارتفاعات کوهستانی مشرف به تهران یک الزام شهروندی و اجرایی در شهر تهران است. متاسفانه براساس گزارش شورایاری محله سوهانک مجددا معضل تردد خودروهای آفرود و شاسی بلند در اراضی پارک جنگلی سوهانک و ارتفاعات آن رخ داده است.

حسینی میلانی افزود: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت و با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران نسبت به ایجاد گیت‌های کنترلی در ورودی‌های پارک مذکور اقدام کرده و گزارش جامعی نسبت به وضعیت بهره‌برداری از آن پارک جنگلی و برنامه پنج ساله پارک به شورا ارسال کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر شورای شهر استان تهران شهرداری تهران میراث فرهنگی شهرداری شهر تهران محیط زیست منابع طبیعی جنگل سرمایه سرمایه گذاری شورای شهر تهران محیط زیست میراث فرهنگی استان تهران شهر تهران اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرار سروهای ۳۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام

ایسنا/ایلام سروهای ۳ هزار و ۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام اسرار تاریخ را با گردشگران واگویه می‌کنند.

 ۱۸ درخت سرو کهنسال برجای مانده از دوران باستان در حاشیه رودخانه «گلال کاو» و در کنار روستای بان‌سرو شهرستان چوار در استان ایلام، هنگام غروب خورشید در حالی صدای اسرارآمیز باد را در لابلای شاخ و برگ خود می‌پیچانند که این صدا، اسرار ۳ هزار , ۳۰۰ ساله را واگویه می‌کند.

این گونه جنگلی بر فراز بلندی‌های مشرف بر روستا که از لایه‌های سنگ رسوبی تشکیل شده است، همچنان در برابر عوامل فرسایش، مقاوم و پایدار مانده است، بر روی بعضی درختان آثار سوختگی، تخریب و برش مشاهده می‌شود، به دلیل فرسایش خاک قسمت عمده ریشه اصلی درختان نمایان است.

عامل ماندگاری این گونه جنگلی، طول ریشه‌ها در لایه‌های سنگ رسوبی و چشمه آب دائمی است.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام که در خصوص این درختان تحقیقات جامعی انجام داده است به ایسنا اظهار کرد: سرو، به عنوان یکی از نمادهای مهم ایران باستان شناخته می‌شود، وجود این اثر تاریخ طبیعی، پوشش جنگلی متراکم منطقه و دیگر جلوه‌های طبیعی، شرایط گردشگری آن را افزایش داده است.

وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، این اثر طبیعی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرده است.

این باستان‌شناس ایلامی افزود: تک درخت کهنسال دیگری در میان روستا وجود دارد که کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی استان ایلام عمر این درخت را ۳۳۰۰ سال گاه‌نگاری کرده‌اند.

محمودیان ادامه داد: رودخانه دائمی «حاجی بختیار» در فاصله سه کیلومتری بخش غربی و جنوب‌غربی منطقه جریان دارد  و چشمه دائمی در حاشیه غربی و شمال محدوده درختان واقع است.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن این محوطه در زمین‌های کشاورزی، سطح خاک مضطرب شده و قطعات سفالی تراکم زیادی دارند و نقوش روی سفال‌ها به‌صورت برجسته و افزوده مشاهده می‌شود و گاه‌نگاری اولیه نشانگر استقرار در دوره اول تاریخ است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام اضافه کرد: نام این روستا برگرفته از نام درختان سرو است که در اصطلاح محلی «سوول» گفته می‌شود، این درختان سرو، درختان بومی کوهستان زاگرس نیستند که در دوران باستان توسط کاروانیان در این منطقه که در مسیر جاده باستانی نواحی غربی زاگرس با میان رودان واقع شده است، کاشته شده‌اند.

وی از میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خواست برای حفظ این درختان اقدام مشترک انجام دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای و سابقه دار چوب در آمل
  • هدیه طبیعت دوستان به بهار با کاشت درخت
  • دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای و سابقه‌دار چوب در آمل
  • آزاد سازی بخش دیگری از زمین ساحلی بابلسر
  • اٌپارک ۳۵۰ نهال در محوطه پارک جنگلی چیتگر کاشت
  • نصب تابلوی معرفی برای تعدادی از درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه
  • توزیع ۲۷ دستگاه تنور گازی بین عشایر ارزوئیه
  • سفر به طبیعت بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به خودتان بدهید
  • نصب تابلوی معرفی برای درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه
  • اسرار سروهای ۳۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام