Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حجت الاسلام اسماعیل بلوچ زاده، دادستان و رئیس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند در نشست پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی که با حضور اصحاب رسانه و مدیران چاپخانه‌های شهرستان زرند برگزار شد، با اشاره به ضرورت پیشگیری با محوریت رسانه و فضای مجازی گفت: بسیاری از تخلفات و جرم‌های کوچک و بزرگ جامعه، ناشی از نداشتن آگاهی مرتکبین اعمال مجرمانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با مهم برشمردن نقش رسانه و فضای مجازی  به منظور تولید محتوا و بازنشر قوانین افزود: اگر رسانه نقش خود را برای افزایش آگاهی جامعه به خوبی ایفا کند، قطعا به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد و از همین رو است که انتظار داریم قدرت رسانه  برای آگاهی بخشی مردم نسبت به قوانین و مقررات اجتماعی و نیز آشنایی با حقوق شهروندی  به کار گرفته شود. 

حجت الاسلام بلوچ زاده سپس به موضوع بسیار مهم انتخابات اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات، مظهر دموکراسی مبتنی بر دین و نماد قدرت و عظمت نظام است و نباید برخی مشکلات اقتصادی جامعه که واقعا برای مردم مشکلات متعددی به وجود آورده است، باعث دل زدگی مردم شود. 

او ادامه داد: از طرفی  باید حواسمان به ترویج سیاه نمایی‌ها باشد و یقین می دانیم که ترویج سیاه نمایی‌ها کارِ بدخواهان نظام است تا باعث دلسردی، ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم و حضور نیافتن حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای شود و با رصد تمام شبکه‌های اجتماعی قطعا نسبت به فرد یا افرادی که باعث سیاه نمایی و یا حتی جرائم انتخاباتی شوند، اعلام جرم خواهیم کرد.

رئیس دادسرای عمومی و انقلاب زرند به برخی باید و نبایدهای انتخاباتی از سوی کاندیدا‌ها و نیز فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: طبق ماده‌ ۲۷ قانون انتخابات، رفتار‌ها و اعمال کاندیدا‌ها دقیقا رصد می‌شود و هر تخلف آنان پیگرد قانونی دارد.

او با قدردانی از همکاری‌ها و ارتباط نزدیک اهالی رسانه شهرستان با دستگاه قضایی برای  انتشار اخبار‌ این بخش که بیشتر جنبه‌ پیشگیرانه دارد، بیان داشت: اصل صداقت و اخلاق را در حرفه خود فراموش نکنید و سعی کنید؛ اگر اخبار اتفاقات و حوادث ناخوشایند را منتشر می‌کنید به تحلیل هم بپردازید، مثلا فلان اتفاق و حادثه  اتفاق افتاده، تنها صرف نشر خبر، فاقد ارزش است؛ بنابراین سعی کنید با تحلیل دقیق، منصفانه و آگاهانه، هم آسیب شناسی شود و هم از تکرار اتفاقات و حوادث ناخوشایند پیشگیری شود.

حجت الاسلام بلوچ زاده به جرائم سایبری و رایانه ای هم اشاره کرد و گفت: شایعه و دروغ پردازی و نشر اکاذیب در شبکه‌های اجتماعی چه با هدف تشویش افکار عمومی و دلسرد کردن مردم باشد چه برای داغ کردن تنور انتخابات باشد، جرم است و برای برخورد با مجرمان مماشات نمی‌کنیم.

او در ادامه، انقلاب اسلامی را محصول مجاهدت‌های رزمندگان و خون فشانی شهدا و جانبازان و رشادت جامعه‌ی ایثارگری دانست که تحت رهبری‌های ولایت فقیه همچنان به رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهند، گفت: دشمنان سعی دارند با ترویج سیاه نمایی‌ها از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی از پیشرفت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و همچنین در بسیاری مواقع، بر توفیقات نظام هم پرده پوشانی می‌کنند تا باعث جدایی مردم از نظام شوند و شما به عنوان پیش قراولان جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی باید با دانش و بینش و بصیرت هر حمله‌خصمانه‌ دشمن را بی اثر و خنثی کنید.

در ادامه خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات پرداختند.

سیف الدینی، رئیس ارشاد اسلامی زرند هم با اشاره به بالا بودن سطح فرهنگ و شعور شهروندان زرندی گفت: در انتخابات قبلی با تشکیل کارگروه رسانه و فضای مجازی اتفاقات بسیار مهمی افتاد و شهرستان زرند که بیشترین مشارکت در انتخابات را در سطح استان و حتی فرا استانی داشت؛ حتی کم ترین تعداد تخلف و مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی را نداشت که این خود نشان دهنده‌ دانش و بینش مردم و فعالان شبکه‌های اجتماعی است و امیدواریم در این دوره هم اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌ها نسبت به تشویق مردم به مشارکت حداکثری و نیز جلوگیری از جرائم و تخلفات به فراخور توانمندی که دارند عمل کنند.

محمد اسلامی گفت: اصحاب رسانه نقش پررنگی در ترویج امید و نشاط اجتماعی دارند و حتما هم به سهم خود تلاش خواهند کرد  هم برای  پیشگیری از جرائم مجازی همت کنند و  هم به شور و نشاط انتخاباتی کمک کنند. 

اسلامی گفت: کارگروه رسانه و فضای مجازی پیشگیری از وقوع جرم شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، قبل، حین و بعد از انتخابات باز هم نشست‌هایی برگزار خواهد کرد تا به تناسب زمان انتخابات، عملکردِ خودمان را هم نقد و بررسی کنیم.

انتهای پیام / م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 اصحاب رسانه قوه قضائیه رسانه و فضای مجازی شبکه های اجتماعی فعالان شبکه ها سیاه نمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دروغ هایی که درباره ماجرای ریزپرنده ها گفته شد | اسرائیل پاسخ عملیات وعده صادق را داد؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بامداد جمعه بود که شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان، توجه رسانه‌ها و افکارعمومی را به خود جلب کرد؛ حادثه‌ای که اگرچه ازسوی مقام‌های نظامی مربوط اعلام شد مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شئ مشکوکی بوده‌است، اما از نخستین لحظات انتشار خبر، رسانه‌های معاند فضاسازی‌های گسترده درباره حمله رژیم‌صهیونیستی به اهدافی در چند نقطه از ایران آغاز کردند؛ رویکردی که بیش‌از هر چیز بزرگ‌نمایی حادثه روز جمعه و دستاوردسازی برای مقام‌های رژیم‌صهیونیستی را دنبال می‌کرد.

ابعاد حادثه

در حالی که رسانه‌های ضدانقلاب از صبح جمعه تلاش کردند واکنش پدافندی به چند ریزپرنده در آسمان اصفهان و تبریز را «حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران» جلوه دهند، واقعیت اما چیز دیگری بود و به گفته مقام‌های نظامی، هیچ آسیبی در هیچ نقطه‌ای از کشور دراین زمینه گزارش نشده‌است. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف این حادثه می‌پردازیم.

زمان: بامداد جمعه، سی‌ویک فروردین‌ماه ۱۴۰۳

محل حادثه: اصفهان و تبریز

تسلیحات به‌کار گرفته شده: چندین ریزپرنده

منشا حادثه: داخل مرزها

محل حادثه در اصفهان: آسمان شمال شرق اصفهان

محل حادثه در تبریز: غرب تبریز و حوالی منطقه‌ وادی رحمت

اقدام ایران: انهدام ریزپرنده‌ها ازسوی سامانه‌های پدافندی

میزان خسارت: هیچ خسارت و آسیبی گزارش نشده‌است

همه‌چیز در اصفهان و تبریز عادی است

با وجود اینکه برخی رسانه‌های ضدانقلاب با قطع جریان عادی برنامه‌های خود و پوشش زنده تحولات منطقه، سعی در ایجاد فضای رعب و وحشت و بزرگ‌نمایی حادثه روز جمعه را داشتند، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد فضاسازی‌ها دراین زمینه ماند و وضعیت شهرهای اصفهان و تبریز در نخستین لحظات پس از این حادثه، عادی گزارش شد. اگرچه به دلیل ملاحظات امنیتی، در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه برخی محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های اصفهان و تبریز اعمال شد، اما روال فعالیت‌های پروازی پس از تعلیق چند ساعته، به حالت عادی بازگشت.

خیال‌پردازی‌های ضدانقلاب

در حالی که انتشار اخبار حادثه بامداد جمعه با واکنش تمسخرآمیز افکارعمومی مواجه شد، رسانه‌های معاند فاز تازه‌ای از دروغ‌پردازی‌ها درباره این حادثه را آغاز و تلاش کردند آن را «پاسخ متوازن» رژیم صهیونیستی با عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران جلوه دهند. آنها ازسوی دیگر با انتشار اخبار دروغ، ادعا کردند حمله ریزپرنده‌ها با چند انفجار همراه بوده و پایگاه هشتم شکاری اصفهان را هدف قرار داده‌است. این درحالی است که به‌گفته مقام‌های نظامی مربوط، از جمله امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده‌کل ارتش، صدای انفجار شنیده شده در آسمان اصفهان و تبریز، مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضدهوایی بوده‌ و هیچ حادثه یا خسارتی نیز گزارش نشده‌است.

دستاوردسازی برای تل‌آویو

به‌دنبال حادثه بامداد جمعه در آسمان اصفهان و تبریز، یکی دیگر از رویکردهایی که به‌شدت مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفت، راهبرد دستاوردسازی برای رژیم صهیونیستی بود. براین اساس هم بود که از نخستین لحظات انتشار خبر، خط «القای ناامنی» پیگیری و درحالی که صدای فعالیت سامانه‌های پدافندی تنها در تبریز و اصفهان شنیده شده بود، از بروز انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف ایران خبر دادند. در شرایطی که عملیات بسیار محدود ریزپرنده‌ها بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید، رسانه‌های ضدانقلاب با بزرگ‌نمایی آن، تلاش کردند برای تل‌آویو دستاورد بتراشند.

واکنش تمسخرآمیز ایرانیان

به دنبال عملیات ناموفق بامداد روز جمعه ریزپرونده‌های صهیونیست در آسمان اصفهان و تبریز، واکنش کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی نیز در نوع خود قابل توجه بود. دراین میان کاربران ایرانی با استفاده از هشتگ‌هایی مانند «خرابکاری حقیرانه»، با این موضوع واکنش طنزآمیز نشان دادند که در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانید:

اکانت مصطفی: بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل توییت زده «مسخره»! واقعا صهیونیست‌ها قاطی کردن انگار. یکی از موشک‌ها شاید توی ملاج‌شون خورده.

اکانت ماسو: یک اصل مهم در جنگ‌های نوین استفاده از بازی روانی است؛ اول بگو «درد نداشت»، بعد هشتگ «اسرائیل بزن» را ترند کن، سپس با چند تا ریزپرنده خبرسازی کن!

اکانت سینا لرستانی: خدا شاهده اگه موشک عماد می‌دونست قراره با این پرنده دو تومنی پاسخش رو بدن هرگز شلیک نمی‌شد!!

اکانت امیرحسین طیبی‌فرد: یه رفیق دهه هشتادیِ به قول معروف امروزی دارم اصلا هم اهل سیاست نیست، اول صبحی بهم دایرکت داده راجع به داستان امروز ِ اصفهان: یه چَک افسری خورد، دماغشم شکست، اومد یه فحش دادُ فرار کرد...

اکانت محمد هلمز: حس می‌کنم اسرائیل با این کار به خودش توهین کرد

شباراوی: در پی حمله اسرائیل به تهران، 5 ایرانی از خنده کشته شدند و احساسات 10نفر دیگر جریحه‌دار شد.

قدردانی مردم از نیروهای مسلح

رسانه‌های ضدانقلاب اگرچه از نخستین لحظات صبح جمعه تلاش کردند با ایجاد فضای ترس، افکارعمومی ایرانیان را تحت‌تاثیر قرار دهند، اما مردم شهرهای مختلف کشور پس از نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی، حمایت خود را از عملیات «وعده صادق» اعلام کردند. مردم تهران نیز پس از برگزاری نمازجمعه با برگزاری راهپیمایی باشکوهی، از دفاع مشروع نیروهای‌مسلح ایران قدردانی و از جنایات رژیم‌صهیونیستی اعلام انزجار کردند. نمازگزاران تهرانی ضمن راهپیمایی از محل دانشگاه تهران تا میدان انقلاب، پلاکاردهایی با مضمون «سپاه مچکریم»، «تنبیه متجاوز»، «مرگ بر اسرائیل»، «فلسطین آزاد خواهد شد»، «سیلی بعدی محکم‌تر است»، «نیروهای مسلح، دست خدا یارتان» و... در دست داشتند.

کد خبر 845587 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و اسرائیل دفاع - پدافند خبر ویژه سپاه قدس حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • روایت مجری من و تو از پروژه‌های فریب زنانه ضد انقلاب
  • جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند
  • روایت مجری من و تو از پروژه‌های فریب زنانه ضدانقلاب+ عکس
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • دروغ هایی که درباره ماجرای ریزپرنده ها گفته شد | اسرائیل پاسخ عملیات وعده صادق را داد؟
  • ممنوعیت تیک تاک آزادی بیان مردم آمریکا را نقض می‌کند
  • پیشکسوتان و برگزیدگان رادیو کردستان تجلیل شدند
  • رسانه‌های فلسطینی از دروغ آمریکا در میزان کمک‌رسانی به غزه پرده برداشتند
  • صدا وسیما بازدیدهای شبکه اجتماعی را مخاطب خود حساب می‌کند+ فیلم