Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هر سال و در ایام و مناسبت‌هایی از جمله ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر در سراسر کشور تعزیه‌خوان‌ها به برگزاری مجالس تعزیه می‌پرداختند و برای این گروه از هنرمندان این مقاطع از سال تنها فرصتی برای اجرای یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین هنرهای آیینی ایرانی است.

متأسفانه طی یک سال گذشته شرایط کرونایی وضعیت را برای اجراهای تئاتری سخت کرد و برخی از گروه‌های تئاتری نتوانستند به صورت مستمر و بدون وقفه آثار خود را اجرا کنند و از سوی دیگر بسیاری از گروه‌های تئاتری نیز به دلیل تعطیلات کرونایی امکان اجرای نمایش‌های‌شان را پیدا نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط وضعیت فعالیت برای گروه‌های تعزیه خوان نیز مناسب نبود و امکان اجرا برایشان میسر نشد.

داود فتحعلی بیگی کارگردان تئاتر و هنرمند با سابقه عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی ایران درباره وضعیت تعزیه‌خوان‌ها در شرایط کرونایی موجود، به خبرنگار مهر گفت: عملاً به خاطر مقوله اوج‌گیری کرونا متأسفانه شرایط اجرا برای تعزیه‌خوان‌ها فراهم نشد و عده زیادی از این هنرمندان به دلیل اینکه تنها راه امرار معاششان از این طریق بود در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

وی متذکر شد: اگر از هنرمندان تعزیه حمایت نشود زمین می‌خورند. برخی از این هنرمندان که درجه هنری دارند یا عضو صندوق اعتباری هنر هستند از حمایت‌هایی که هر چند کفایت نمی‌کند، برخوردارند ولی بخش اعظمی از هنرمندان تعزیه عضو صندوق نیستند.

فتحعلی بیگی یادآور شد: البته کرونا شرایط را برای همه هنرمندان تئاتر یکسان کرده و حتی برخی که ریسک اجرای نمایش در این شرایط را پذیرفتند هم نتوانستند آثار خود را به درستی روی صحنه ببرند.

این هنرمند عرصه تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد: این شرایط به تعزیه و تعزیه‌خوان‌ها آسیب جدی می‌زند. برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و تعزیه شرایط فعلی تبدیل به جدال مرگ و زندگی شده و برخی حتی توانایی پرداخت اجاره بهای منزل خود را ندارند. وضعیت اکثر هنرمندان تئاتر پیش از این خوب نبود و کرونا این وضعیت را بدتر کرد.

کد خبر 5208879 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: داود فتحعلی بیگی کارگردان تئاتر تعزیه تعزیه خوانی تئاتر ایران ویروس کرونا موسیقی ایرانی عبدالوهاب شهیدی فیلم کوتاه فیلم مستند فیلم سینمایی گلدن گلوب آلبوم موسیقی تئاتر ایران سینمای مستند پیام تسلیت جایزه سینمایی درگذشت چهره ها جشنواره سینمایی برنامه تلویزیونی تعزیه خوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرمخاطب‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «زندگی پس از زندگی» نیز دیگر برنامه پرمخاطب زمان  افطار بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یاد مجید مجیدی از حضور در تئاتر/ وضعیت الان سینما جای تاسف دارد
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • شانس بالای رافا مارکز برای جانشینی ژاوی با حمایت خوان لاپورتا!
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان ملایر
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • سقط جنین در جنوب غرب خوزستان کاهش می یابد
  • پرمخاطب‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • پایان مسابقات جام رمضان شهمیرزاد