Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-29@11:39:14 GMT

توافق برای ترانزیت و ترخیص مرغ‌های وارداتی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۱۹۲۸

توافق برای ترانزیت و ترخیص مرغ‌های وارداتی

ایران اکونومیست- بعد از مشکلاتی که اخیرا در رابطه با ترانزیت مرغ‌های وارداتی پیش آمد و نبود مصوبه‌ای در مورد جریان ترانزیت این محصول، گمرک و وزارت صمت توافق کردند در رابطه با ترانزیت مرغ‌های وارداتی، براساس شرایط مربوط به ترانزیت محموله‌های گوشت قرمز اقدام کنند.

طی مصوبه ۲۶ اسفندماه سال گذشته هیات وزیران، مقرر شد ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واردات به دلیل شرایط بازار مرغ و کمبود و نوسان قیمتی که در آن ایجاد شده بود مصوب شد تا بتواند سهمی در تعدیل بازار داشته باشد.

اما آنچه اتفاق افتاد این بود که در مرحله اول در فروردین ماه ۱۳۹۰ تن مرغ به گمرک رسید و با وجود اینکه مجوز ترخیص ۱۰۰ درصدی آن بدون کد رهگیری را هم حتی صادر شده بود، به دلیل مشکلاتی که وجود داشت سازمان دامپزشکی مجوز ترخیص نداد. اما مساله اینجا بود که شرایط سردخانه‌ای برای نگهداری این محموله تا زمان صدور مجوز دامپزشکی برای ترخیص مهیا نبود و طبق اعلام مسئولان مربوطه، پیش از آن هماهنگی در ترانزیت این محصول به سردخانه‌های تحت کلید گمرک از سوی وزارت جهاد صورت نگرفته بود.

نبود مصوبه‌ای برای ترانزیت مرغ وارداتی

به دنبال این جریان، اخیرا گمرک ایران طی مکاتبه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) پیشنهاد کرده برای رفع مشکل ترانزیت مرغ‌های وارداتی و با توجه به نبود مصوبه‌ای در این مورد، فعلا مانند مصوبه مربوط به ترانزیت محموله‌های گوشت قرمز که در سال ۱۳۹۸ مصوب شده بود، اقدام شود تا در مورد این مساله نیز تصمیم قطعی گرفته شود.

بر این اساس ارونقی، معاون فنی گمرک ایران به قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرده که مصوبه هیات وزیران درباره واردات ۵۰ هزار گوشت مرغ به قید فوریت به گمرکات اجرایی ابلاغ شد که اولین محموله مرغ وارداتی نیز در گمرک تهران تخلیه شده و گمرک محل به دلیل فسادپذیری و عدم امکان نگهداری این کالا در گمرک به دلیل نبود سردخانه حائز شرایط مطابق با مصوبه مربوط به رفع مشکلات ترانزیت محموله‌های گوشت قرمز اقدام کرده است؛ به طوری که محصول به صورت حمل یکسره به سردخانه‌های معرفی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی ترانزیت شود تا پس از مجوزهای اخذ شده قانونی و کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص قطعی آن اقدام شود.

اعلام گمرک برای استفاده از مفاد گوشت قرمز برای مرغ و موافقت صمت

براین اساس، گمرک از وزارت صمت خواسته تا مفاد مصوبه مربوط به گوشت قرمز، قابل تعمیم و تسری به محموله‌های گوشت مرغ نیز باشد تا برای محموله‌های بعدی در این مورد اقدام شود.

در ادامه قبادی، در پاسخ به گمرک موافقت خود را اعلام و تاکید کرده که این معاونت با تعمیم و تسری مصوبه رفع ترانزیت گوشت‌های قرمز به محموله‌های مرغ به دلیل جلوگیری از فساد و افت کیفیت و همچنین تسریع در فرآیند تعمیم و توزیع موافق است.

شرایط ترانزیت گوشت قرمز که فعلا برای مرغ هم اجرا می‌شود

اما جریان ترانزیت گوشت قرمز به توافق و مصوبه‌ای در جلسه ستاد تنظیم بازار در خرداد سال ۱۳۹۸ برمی گردد که برای ساماندهی واردات گوشت‌های قرمز به گمرک تا ترخیص آن پنج مورد مصوب شده بود و در دستور کار گمرک قرار داشت.

براساس این مصوبه که فعلا قابل تعمیم به گوشت مرغ نیز است باید فهرست سردخانه‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی با اعلام سازمان دامپزشکی با عنوان «سردخانه مرجع تحت کلید گمرک» برای تسهیل واردات و حمل یکسره ملاک اقدام گمرک قرار گیرد.

همچنین سردخانه‌های مورد تایید مکلف به همکاری با گمرک و ایجاد دسترسی‌های لازم برای انجام کنترل و نظارت های مربوطه خواهند بود. از سویی مقرر شد گمرکات مرزی با حمل یکسره محموله‌های گوشت به مقصد گمرکات مقصد با رعایت مقررات ترانزیت اقدام کنند.

در بند دیگری مصوب شد گمرک مقصد مکلف است نسبت به تسهیل حمل یکسره از گمرک به مقصد سردخانه‌های تحت کلید به همراه مامور بدرقه اقدام کند که در این مورد تاکید شد گمرک مقصد در راستای تضمین حقوق و عوارض قانونی دولت از گمرک مقصد به محل سردخانه مجاز است به جای تضامین مالی از تعهد محضری استفاده کند.

طبق این مصوبه، سردخانه‌ها مکلف هستند جهت خروج محموله‌های گوشت ترانزیت تاییدیه پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از سوی گمرک را دریافت و فک پلمب و اجازه خروج با حضور نماینده گمرک باشد.

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مرغ های وارداتی محموله های گوشت ترانزیت مرغ حمل یکسره گوشت قرمز گوشت مرغ مصوبه ای مصوب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست/ عوارض شکستگی استخوان لگن

نگاه راد دختر سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون که چندی پیش خبر از بستری شدن پدرش داده بود، درباره وضعیت این هنرمند گفت: پدرم هنوز تحت درمان است و همچنان در بیمارستان به سر می‌برد. او چندی پیش دچار شکستگی استخوان لگن شد و به همین دلیل به بیمارستان انتقال یافت. چندین جراحی روی او انجام شده، اما هنوز بهبود کامل پیدا نکرده است.

وی افزود: پدرم همزمان در حال انجام فیزیوتراپی و تحت درمان است و پزشکان هنوز زمان مرخصی پدرم را اعلام نکرده‌اند و باید تحت درمان باشد.

سعید راد بازیگر باسابقه سینمای ایران در بیش از پنج دهه نقش آفرینی، در فیلم‌های شاخصی حضور داشته و از «تنگنا» و «عقاب‌ها» تا «دوئل» و «چ» بر پرده نقره‌ای خاطره‌سازی کرده است.

منبع : ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست/ عوارض شکستگی استخوان لگن
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • ارزش گوشت‌‌های معدوم شده درگهان بیش از ۵۰ میلیارد است
  • ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها
  • کشف بیش از ۹ هزار کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه/ عکس
  • کشف ۹۲۹۰ کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه در شهر درگهان
  • ۱۰۴ آمبولانس دیگر به ناوگان هلال‌احمر اضافه می‌شود
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی