Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@21:16:35 GMT

استاد دانشگاه فرانسه:سلاح قانون در خدمت محیط زیست باشد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۲۶۹۶

استاد دانشگاه فرانسه:سلاح قانون در خدمت محیط زیست باشد

خانم دکتر "ساندرین ملژان دوبوآ" روز سه شنبه در نشست علمی "حقوق بین الملل محیط زیست، چالش ها و چشم اندازهای پیش رو" که به صورت مجازی در دانشگاه قم برگزار شد، افزود:حقوق بین الملل محیط زیست همگام با شناخت و دانش ما نسبت به تهدیدات زیست محیطی، تغییر و تحولات شگرفی پیدا کرده‌است.

وی خاطرنشان کرد: مخاطرات زیست محیطی در ابتدا تهدیدات محلی یا منطقه ای تلقی می شد، همچون آلودگی فلان دریاچه یا رودخانه و یا کارخانه ای که باعث آلودگی شهرها و روستاهای مجاور شده است، اما از دهه ١٩٨٠ میلادی دریافتیم که تهدیدات زیست محیطی فارغ از محل و منشا تولید آلودگی، در سطح جهانی اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد برجسته حقوق بین الملل محیط زیست فرانسه در ادامه افزود: منشاء انتشار مواد شیمیایی که به لایه ازون آسیب های جدی زده و یا انتشار گازهای گلخانه ای که سیستم آب و هوای جهانی را مختل کرده است، عمدتا از سوی کشورهای صنعتی است، اما آثار و تبعات مخرب آن در نقاط بسیار دورتر کره زمین، حتی در قطب جنوب هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشمندان بر این عقیده اند که بشر با استفاده بیش از حد از منابع طبیعی، زمین را در آستانه ظرفیت خود قرار داده است، اظهار داشت: ما از میان ٩ خط قرمز سیاره زمین، از چهارتای آنها عبور کرده ایم، یکپارچگی زیست کره، چرخه های بیوشیمیایی، جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی و این به معنای بحران های جدی است.

ملژان دوبوآ تصریح کرد: اتفاقات ناگوار زیست محیطی در جهان امروز، در عصر «آنتروپوسن» در حال رخ دادن است که یک دوره زمین شناسی جدید بوده و پس از انقلاب صنعتی، جایگزین «هولوسن» شده است و مشخصه بارز آن، تأثیر قابل توجه انسان ها بر اکوسیستم زمین است.

وی با بیان اینکه امروزه هیچ کشوری حتی ثروتمندترین و با اراده ترین کشورها نیز نمی‌تواند ادعا کند که تهدیدهای زیست محیطی جهانی را به تنهایی حل می کند، گفت: حقوق بین الملل محیط زیست مجموعه قواعد حقوقی است که هدف از آن حفاظت از محیط زیست بوده و در دهه‌های گذشته به نحو چشمگیری هم از نظر کمی و هم از نظر حوزه های تحت پوشش در تمام قاره ها پیشرفت کرده‌است.

استاد دانشگاه فرانسه حقوق بین الملل محیط زیست را ابزاری مناسب برای مواجهه با چالش‌های زیست محیطی دانست و گفت: سازمان‌های بین المللی نقش مهمی در توسعه این حقوق ایفا کرده اند، از جمله سازمان ملل متحد که اقدامات مهمی از جمله کنفرانس های استکهلم، ریو و ژوهانسبورگ و برنامه «یونپ» را ترتیب داده‌است.

وی کثرت نهادهایی که در چارچوب کنوانسیون های زیست محیطی ایجاد شده‌است را یک پدیده قابل توجه جهانی عنوان کرد و افزود: آیا صرف وجود انبوهی از معاهدات و نهادهای زیست محیطی برای حفاظت از محیط زیست در سطح بین الملل کافی است؟

ملژان دوبوآ با بیان اینکه حقوق بین الملل محیط زیست همواره از مشکلات مربوط به کارآمدی رنج می برد، خاطرنشان کرد: البته گسترش این حقوق بین المللی، به جلب توجه و افزایش آگاهی ها نسبت به چالش های زیست محیطی، هم برای دولت ها و هم برای شهروندان کمک بسیاری کرده و همکاری های جهانی را در همه سطوح افزایش داده‌است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود مشارکت بسیاری از دولت های عضو کنوانسیون های بین المللی زیست محیطی، اهداف جهانی این نهادها به خوبی محقق نمی شود، خاطرنشان کرد: عزم و اراده جدی و تداوم همکاری های بین المللی برای مقابله با تهدیدهای زیست محیطی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید با جدیت ادامه داشته باشد.

استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه در پایان، دستاوردهای حقوق بین الملل محیط زیست را مورد توجه قرار داد و گفت: مقابله جهانی با تغییرات آب و هوایی، آزمون بزرگی برای سنجش توانایی جامعه بین الملل در مواجهه با چالش های بزرگ پیش روی بشریت است و از این منظر سال های پیش رو برای همه جهانیان تعیین کننده خواهد بود.

نشست علمی "حقوق بین الملل محیط زیست، چالش ها و چشم اندازهای پیش رو" به همت گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قم و با مشارکت پژوهشکده محیط زیست این دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها حقوق بین الملل قم دانشگاه قم تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حقوق بین الملل قم دانشگاه قم حقوق بین الملل قم دانشگاه قم تخریب محیط زیست اخبار کنکور حقوق بین الملل محیط زیست زیست محیطی بین المللی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون کاهش مدت سربازی از کی اجرایی می‌شود؟

شورای نگهبان با کاهش خدمت سربازی موافقت کرده و از شهریور ماه خدمت سربازی با احتساب دورۀ آموزشی به ۱۴ ماه می‌رسد. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس در ماده ۱۰۲ برنامه ۵ ساله هفتم که به تأیید شورای نگهبان رسید، ستادکل نیرو‌های مسلح در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۴ ماه (با احتساب مدت آموزشی و نیز از طریق جایگزینی با سایر عضویت‌ها) و تعیین تکلیف مشمولان غایب، اقدام می‌کند. مدت خدمت سربازی حداکثر ۱۴ ماه است که بسته به چهار نوع منطقه آب‌وهوایی متغیر است و در شرایط بد آب‌وهوایی در مناطق مرزی مدت خدمت سربازی به ۹ ماه با آموزشی کاهش یافته است.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه طرح مذکور باید حداکثر تا شهریور ماه اجرایی شود، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح باید تدوین شود تا در نیمه اول سال جاری (۱۴۰۳) اجرایی شود.

معافیت سربازی

مشمولان دارای چهار فرزند کمتر از ۴۰ سال از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند، همچنین مشمولان بالای ۴۰ سال سن که دارای سه فرزند باشند، از خدمت معاف هستند.

حقوق سربازان چقدر است؟

مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب کرد حداقل حقوق سربازان سال ۱۴۰۳ مجرد معادل ۶۰ درصد حداقل حقوق پایور، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور و حداقل حقوق سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد حداقل حقوق پایور باشد.

براین اساس حداقل حقوق سربازان مجرد ۶ میلیون تومان، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل بدون فرزند ۹ میلیون تومان می‌شود که بنا به میزان تحصیلات، شرایط خدمت و وضعیت تاهل، حقوق برخی از سربازان به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. حقوق و دستمزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

۳ فاکتور تحصیلات، شرایط خدمت و وضعیت تأهل در نحوه محاسبه حقوق سربازان دخیل است. به طور مثال، اگر حداقل حقوق سربازان مجرد ۶ میلیون تومان تعیین شده، در واقع حقوق ۶ میلیون تومانی به سرباز مجردی تعلق می‌گیرد که درجه او سرباز دوم یا سرجوخه است و در منطقه غیر عملیاتی خدمت می‌کند. بنابراین، سرباز‌های مجرد که در منطقه غیر عملیاتی خدمت می‌کنند و مدرک تحصیلی آنها لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری است، بنا بر درجه‌ای که می‌گیرند حقوق آنها بیشتر خواهد بود.

بر همین اساس ممکن است گروهی از سربازان حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان دریافت کنند. سربازان متأهل که در منطقه عملیاتی خدمت می‌کنند یا سربازان متأهل که تحصیلات آنها لیسانس یا بالاتر از آن است احتمالاً از حقوق ۱۰ میلیونی بهره‌مند خواهند شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

tags # خدمت سربازی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • قانون کاهش مدت سربازی از کی اجرایی می‌شود؟
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه