Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، جوایز گلدن گلوب که هر ساله به بهترین‌های حوزه سینما و تلویزیون اهدا می‌شود، این روزها در مظان انتقادات گسترده قرار گرفته است. جمعی از ستارگان هالیوودی از جمله تام کروز این جایزه را تحریم کردند و شبکه ان.بی.سی اعلام کرد گلدن گلوب ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد. استودیوهای فیلمسازی بزرگی چون نتفلیکس و برادران وانر هم اعلام کردند تا زمان اجرای اصلاحات اساسی، با این رویداد هیچگونه همکاری نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دلیل اعتراضات چیست؟

ریشه تمام اعتراضات و انتقادات علیه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که مسئولیت برگزاری جوایز گلدن گلوب را برعهده دارد، به یک مسئله ختم می‌شود: تبعیض و نبود تنوع.

ماجرا از مقاله افشاگرانه‌ای شروع شد که روزنامه لس‌آنجلس تایمز در ماه فوریه (بهمن- اسفند ۹۹) منتشر کرد و در آن نوشت از ۸۷ روزنامه‌نگار عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هیچکدام سیاه‌پوست نیستند. این مقاله همچنین شبهاتی درباره رابطه نزدیک این انجمن و برخی از استودیوهای فیلمسازی ایجاد کرد که می‌تواند در انتخاب نامزدها و برندگان جوایز گلدن گلوب تاثیرگذار باشد.

به این ترتیب دامنه فعالیت‌های انجمن مطبوعات خارجی هالیوود از زدوبند و دریافت رشوه گرفته تا طرح سوالات جنسیت‌زده و نژادپرستانه در کنفرانس‌های خبری، هدف انتقادات گسترده قرار گرفت.

در بحبوحه این انتقادات، ماه گذشته محتوای نژادپرستانه یک ایمیل از فیل برک رئیس سابق انجمن مطبوعات خارجی هالیوود افشا شد که حسابی سروصدا کرد. برک در این ایمیل از جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» به عنوان یک جنبش نفرت‌پراکنی نژادپرستانه یاد کرده بود و بلافاصله به خاطرش اخراج شد.

واکنش متولیان گلدن گلوب چه بود؟ 

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در تاریخ ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) در واکنش به انتقادات موجود از طریق سیاست مماشات در صدد احیای اعتبار از دست رفته خود برآمد و اعلام کرد قصد اعمال رشته‌ای از اصلاحات فوری را دارد. این انجمن متعهد شد یک کارشناس مستقل برای نظارت بر تنوع و برابری اعضای این نهاد استخدام کند، متخصصانی که سیاه‌پوستند یا به دیگر اقلیت‌ها تعلق دارند را به خدمت بگیرد و فرآیندی برای گزارش و بررسی نقض استانداردهای اخلاقی یا رفتار خلاف عرف راه‌اندازی کند.

این انجمن اوایل ماه جاری میلادی یک سری اصلاحات جدید پیشنهاد داد که به موجب آن علاوه بر وعده‌های قبلی، در سال ۲۰۲۱ دستکم ۲۰ عضو جدید به مجموعه خود اضافه کند و در ۱۸ ماه آینده، با تمرکز بر اقلیت‌ها، ظرفیت پذیرش عضو خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود همچنین از اعضای خود خواست دیگر از استودیوهای سینمایی و تلویزیونی هدیه و امتیاز قبول نکنند. 

متولیان گلدن گلوب با اشاره به آن که این تازه اولین قدم آنها در مسیر دور و دراز اصلاحات است، از تغییر به عنوان فرآیندی سخت و گاها ترسناک یاد کردند.

البته لازم به ذکر است اجرایی شدن این تغییرات منوط به تایید اعضای کنونی انجمن بوده و قرار است در جلسه بعدی این گروه به شور و بررسی گذاشته شود.

موج انتقادات و بایکوت‌ها

در هفته‌های گذشته شماری از ستاره‌های بزرگ هالیوودی بار دیگر از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انتقاد کردند و خواستار اصلاحات فوری و گسترده در پشت پرده جوایز گلدن گلوب شدند.

اسکارلت جوهانسون بازیگر ۳۶ ساله آمریکایی هفته پیش اعلام کرد سالهاست در هیچکدام از کنفرانس‌های مطبوعاتی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود شرکت نمی‌کند چون مورد پرسش‌ها و اظهارات جنسیت زده اعضا قرار گرفته بود که با آزار جنسی مرز باریکی داشتند.

جوهانسون در گفت‌وگو با نشریه اینترتیمنت ویکلی گفت: تا زمانی که اصلاحات واجب در این نهاد صورت نگرفته، معتقدم باید انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را تحریم و در عوض روی اهمیت و قدرت اتحاد بین اصناف مختلف، و به طور کلی صنعت سینما، تمرکز کنیم.

مارک روفالو همبازی جوهانسون در فیلم انتقام‌جویان نیز با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت به این که جایزه گلدن گلوب را گرفته افتخار نمی‌کند و خوشحال نیست.

روفالو تصریح کرد: حالا زمان آن فرارسیده که پیش قدم شویم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

آخرین ستاره‌ای که به تازگی به جمع معترضان به سازوکار جوایز گلدن گلوب پیوست، تام کروز بازیگر مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن بود. کروز در اعتراض به اهمال کاری متولیان گلدن گلوب به اصلاح سازوکار این رویداد، سه جایزه گلدن گلوب خود را برگرداند.

این ستاره ۵۸ ساله آمریکایی تاکنون دو بار برای بازی در فیلم‌های جری مگوایر و متولد چهارم ژوئیه برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد شده و یک بار هم برای بازی در فیلم ماگنولیا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از نهاد مذکور گرفت.

 اگرچه تام کروز بیانیه‌ای رسمی در این باره منتشر نکرده اما منابع آگاه در گفت‌وگو با ددلاین و سی ان ان از بازگرداندن این جوایز خبر دادند.

غول‌هایی که به گلدن گلوب پشت کردند 

شبکه ان.بی.سی دیروز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) اعلام کرد به نشانه اعتراض مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد.

این شبکه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این باره عنوان کرد باور دارد که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به انجام اصلاحات مربوطه متعهد است اما تغییراتی در این ابعاد، زمان و کار زیادی می‌برد. این انجمن برای این که این اصلاحات را به درستی انجام دهد به زمان نیاز دارد. با فرض بر این که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برنامه‌های خود را اجرایی کند، امید داریم در موقعیتی باشیم که بتوانیم این مراسم را در ژانویه سال ۲۰۲۳ دوباره روی آنتن ببریم.

ان.بی.سی از سال ۱۹۹۶ جوایز گلدن گلوب را پخش می‌کند و سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار برای حق پخش این مراسم می‌پردازد. 

شرکت های نفلیکس و آمازون نیز چندی پیش اعلام کردند تا زمانی که اصلاحات جدی در جوایز گلدن گلوب صورت نگیرد، هرگونه همکاری با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را قطع می‌کنند. 

تد ساراندوس از مدیران نتفلیکس در نامه‌ای خطاب به کمیته متولیان این انجمن نوشت: فکر نمی‌کنیم سیاست‌های جدید پیشنهادی به ویژه درباره تعداد و سرعت رشد اعضا، دردی از تبعیض نهادینه شده در انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یا نبود استانداردهای شفاف برای عملکرد اعضای این انجمن دوا کند. بنابراین تا زمانی که تغییرات واقعی صورت نگرفته‌اند، هرگونه همکاری با نهاد شما را متوقف می‌کنیم.

تاثیر مناقشات جاری بر اعتبار و جذابیت جوایز گلدن گلوب

انتشار مقاله ماه فوریه روزنامه لس آنجلس تایمز جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۱ را تحت الشعاع قرار داد. بسیاری از منتقدان سینمایی به نادیده گرفته شدن فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی فاخر که به دست تولیدکنندگان رنگین پوست ساخته شده بودند مثل فیلم پنج همخون ساخته اسپایک لی و سریال ممکن است نابودت کنم از مایکل کوئل انتقاد کردند.

هفتادوهشتمین دوره از جوایز گلدن گلوب تنها ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بیننده داشت، یک کاهش ۶۳ درصدی در مقایسه با مراسم دوره قبل که ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند.

برچسب‌ها تبعیض نژادی هالیوود عدالت جنسیتی رویدادهای حوزه سینما نتفلیکس گلدن گلوب آمازون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبعیض نژادی هالیوود عدالت جنسیتی تبعیض نژادی هالیوود عدالت جنسیتی نتفلیکس گلدن گلوب آمازون اخبار کنکور انجمن مطبوعات خارجی هالیوود جوایز گلدن گلوب تام کروز تا زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) بدلکاری ترسناک تام کروز با پرش واقعی از روی کوه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیفادی شیرین خارجی‌های لیگ برتر؛ درخشش سرخابی‌های ازبک‌ و تاریخ‌سازی یک پرسپولیسی
  • حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • ستاره برزیلی تیم بسکتبال گلدن استیت وریرز و اهدای پیراهن امضا شده خود به نیمار / فیلم
  • (ویدیو) بدلکاری ترسناک تام کروز با پرش واقعی از روی کوه
  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید