Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@05:48:54 GMT

کاهش 1.5 تنی فرسایش خاک در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۳۰۰۳

کاهش 1.5 تنی فرسایش خاک در استان مرکزی

عبدالحسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: فرسایش خاک علاوه بر خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی وارد می‌کند، حاصلخیزی خاک و کشاورزی پایدار را در معرض خطر می‌دهد  و موجب افزایش بیابان‌ می‌شود.

وی تصریح کرد:  یکی از راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک  اجرای طرح‌های  آبخیزداری است که این مهم در استان با اختصاص ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به مرحله اجرا در آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اجرای  عملیات بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی در ۲۵ هزار هکتار از ۱۴ حوزه آبخیز استان بیان داشت: این اقدامات موجب کاهش سالانه فرسایش 1.5 تن خاک در هکتار شده است.

محمدی گفت: در سال جاری نیز طرح‌های آبخیزداری  در ۲۲ هزار هکتار از ۱۴ حوزه آبخیز استان با برآورد  ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار انجام خواهد شد.

 وی در خصوص طرح‌های جنگلکاری نیز بیان کرد: در حال حاضر سرانه جنگل به ازای هر نفر در کشور ۲ هزار متر مکعب و در استان ۴۰ متر مکعب است که بسیار پایین‌تر از نرم کشوری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: برای جنگل کاری در استان مرکزی به ۴۰۰ میلیون اعتبار نیاز است.

وی  اظهار کرد: در پیش بودن فصل تابستان احتمال آتش‌سوزی در مراتع را افزایش می‌دهد که انتظار داریم مردم از روشن کردن آتش در مراتع خودداری کرده و در صورت مشاهده حریق در مراتع بلافاصله موضوع را اطلاع دهند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی فرسایش خاک استان مرکزی عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم در استان بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کبری توکلی مساحت زمین‌های تحت پوشش گندم در استان بوشهر را ۱۰۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۸۵ هزار هکتار آن تحت پوشش گندم دیم قرار دارد که به سبب خشکسالی و کاهش بارندگی قسمت عمده‌ای از آن محصولی نداشته است.

وی مساحت اراضی گندم آبی استان بوشهر را ۱۷ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی همه اراضی و محصولات گندم استان بوشهر تحت پوشش بیمه محصولات قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره با آغاز برداشت گندم در مزارع آبی استان، اضافه کرد: ۳۲۰ کمباین عملیات برداشت گندم در ۱۷ هزار هکتار اراضی آبی استان بوشهر را بر عهده دارند که تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ تن گندم از این مزارع برداشت شده است.

وی از متوقف شدن برداشت گندم به سبب نمناک بودن هوا و محصول خبر داد و گفت: برای خرید گندم تضمینی کشاورزان استان بوشهر ۱۴ مرکز خرید راه‌اندازی شده است.

توکلی پیش‌بینی برداشت محصول گندم در استان بوشهر را ۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان محصول نسبت به پارسال با کاهش ۷۰ درصدی مواجه است.

دیگر خبرها

  • کشت بهاره در ۳۵۰ هکتار از اراضی دهکهنه روگر
  • معابر میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نونوار شد + فیلم
  • ۲ روش استعلام اعتبار صاحب چک
  • قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • ذخیره چهار میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی گنبدکاووس
  • پیش‌بینی کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم در استان بوشهر
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در آستارا انجام شد
  • نخستین نشا مکانیزه برنج در آستارا انجام شد