Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:04:12 GMT

بازگشت اثر تاریخی به لیبی با کمک موزه بریتانیا

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۳۲۴۵

بازگشت اثر تاریخی به لیبی با کمک موزه بریتانیا

یک مجسمه تاریخی غارت‌شده با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا به لیبی بازگردانده شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، یک مجسمه تاریخی مرمرین غارت‌شده که به شکل یکی از الهه‌های یونان باستان ساخته شده است با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا طی یک پروژه استرداد طولانی‌مدت به لیبی بازگردانده شد.

این مجسمه مرمرین که چندان دچار آسیب نشده است به قرن دوم پیش از میلاد تعلق دارد و احتمالا در مقبره‌ای در شهر «شحات» قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجسمه درحالی که یک عروسک کوچک در دست دارد ساخته شده است، همچنین بر روی دست‌های این مجسمه دستبندهایی به شکل مار حکاکی شده است.

موزه بریتانیا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ و زمانی درگیر پرونده استرداد این اثر تاریخی شد که گمرک بریتانیا از این موزه برای شناسایی هویت مجسمه‌ای که توسط ماموران در فرودگاه کشف و ضبط شده بود دعوت کرد.

یکی از کارشناسان موزه بریتانیا معتقد است ظرافت بسیاری برای ساخت این مجسمه به کار گرفته شده است و از آن‌جایی که فقط چند انگشت آن از بین رفته این مجسمه را یک اثر تاریخی سالم می‌توان محسوب کرد.

هدف از ساخت این مجسمه که گمان می‌رود «پرسفونه» یکی از الهه‌های یونان باستان را به تصویر می‌کشد قرار دادن آن در یک مقبره بوده است. به نظر می‌رسد این مجسمه به گونه‌ای در حفره‌ای در نزدیکی قبر قرار داده شده است که به نظر برسد «پرسفونه» درحال بالا آمدن از جهان زیرین است. کارشناسان معتقدند این مقبره به فرد عالی‌رتبه‌ای تعلق داشته است.

همچنین گمان می‌رود عروسکی که در دستان این مجسمه ساخته شده نمادی از یادگاری است که توسط این الهه به جهان پس از مرگ منتقل می‌شود و دستبندهایی که به شکل مار ساخته شده‌اند نیز می‌توانند نمادی از مرگ و تولد دوباره باشند.

با توجه به وضعیت این مجسمه می‌توان نتیجه گرفت این اثر مدت زیادی نیست که به طور غیرقانونی کشف شده است و احتمالا در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ لیبی از کشور خارج شده است.

پس از پیگیری‌ها و ارائه شواهدی توسط موزه بریتانیا، دادگاهی در بریتانیا این مجسمه را به عنوان یکی از آثار تاریخی لیبی به رسمیت شناخت و تا استرداد این اثر تاریخی به لیبی، موزه بریتانیا مسوولیت نگهداری از آن را برعهده گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استرداد آثار تاریخی ليبي موزه بریتانیا موزه بریتانیا اثر تاریخی ساخته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل موزه‌ها اعلام کرد: از فروش ۴۹۰ هزار و ۵۵۸ قطعه بلیت برای موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ تعداد ۳۲۴ هزار ۵۶۳ نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن اماکن فرهنگی تاریخی انجام شد.

آثار تاریخی استان فارس با ثبت ۱۲۸ هزار و ۶۱ نفر بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

بر اساس پایش انجام شده از آمار روز هفتم فروردین، استان‌های فارس (۱۲۸ هزار و ۶۱ نفر)، اصفهان (۴۲ هزار و ۸۸۳ نفر)، تهران و موزه‌های ستادی (۳۱ هزار و ۷۵۰ نفر)، خوزستان (۲۵ هزار و ۶۸۶ نفر) و خراسان رضوی (۱۳ هزار و ۸۱۱ نفر) به ترتیب پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.

حافظیه با ۳۵ هزار و ۵۷۲ نفر، مجموعه تخت جمشید ۳۴ هزار و ۳۴ نفر، سعدیه ۲۱ هزار و ۴۴۹ نفر، ارگ کریم خانی ۱۲ هزار و ۵۱۴ نفر، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ۱۲ هزار و ۹۹ نفر، سازه‌های آبی شوشتر ۱۱ هزار و ۸۵۷ نفر، پاسارگاد ۱۱ هزار و ۳۹۷ نفر، باغ فین ۹ هزار و ۸۹۲ نفر، کاخ موزه چهلستون ۹ هزار و ۸۴۰ نفر و عمارت عالی قاپو ۹ هزار و ۲۶۳ نفر در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور، بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود اختصاص دادند.

همچنین از لحاظ بیشترین میزان فروش بلیت موزه و اماکن فرهنگی تاریخی به ترتیب مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مجموعه تخت جمشید، حافظیه، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، سعدیه، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، باغ فین، ارگ کریم خانی و پاسارگاد در صدر قرار دارند.

در استان تهران، موزه‌ها و مجموعه ستادی، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با تعداد ۱۲ هزار و ۹۹ نفر بازدیدکننده تعداد ۵۶ هزار و ۳۸۶ بازدید، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با ۸ هزار و ۷۹۳ نفر بازدیدکننده تعداد ۴۵ هزار و ۸۳۸ بازدید، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با ۶ هزار و ۲۰۱ نفر بازدید کننده تعداد ۲۴ هزار و ۳۱۱ بازدید، موزه ملی ایران با ۳ هزار و ۴۳۸ نفر بازدید کننده تعداد ۶ هزار و ۴۳۸ بازدید به ترتیب دارای بیشترین بازدید کننده و میزان بازدیدها بودند.

کد خبر 6064120

دیگر خبرها

  • عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • ایوان کالسکه در موزه خودرو‌های تاریخی
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • بازدید ۳۸۱ هزار و ۳۶ نفر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان
  • بازدید بیش از ۱۰ هزار نفر از موزه‌های اردبیل
  • ۳۸۲ هزار نفر از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کردند
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی قاچاق در انگلیس؟