Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه رمضان فرصتی طلایی برای تقویت معنویت و اخلاق در جامعه، آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان مرجع رسمی تفسیر همه اصول قانون اساسی است، سیاست های کلی انتخابات باید اجراء شود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ماه رمضان فرصتی طلایی برای تقویت معنویت و اخلاق در جامعه، آغاز  ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان مرجع رسمی تفسیر همه اصول قانون اساسی است، سیاست های کلی انتخابات باید اجراء شود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۱ اردیبهشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه رمضان فرصتی طلایی برای تقویت معنویت و اخلاق در جامعه است

وحدت مسئله ای است که همواره مورد تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است. همگرایی بین گروه ها و جریان های سیاسی و همچنین مسئولان و مردم امری ضروری برای حیات نظام سیاسی و انقلاب اسلامی است.  ماه رمضان می تواند ظرفیت عظیمی در راستای وحدت آفرینی در جامعه ایجاد کند. در واقع این ماه می تواند زمینه ساز وحدت امت اسلامی باشد زیرا رفتار و عملکرد هماهنگ امت اسلامی یک نوع همگرایی را به همراه دارد و در پی آن افکار، اندیشه ها و رفتار مسلمانان به هم نزدیک می شود. در ذیل گفت و گویی با علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی داشته ایم که آمده است.

 

تا چه اندازه باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای تبیین اخلاق سیاسی در جامعه استفاده شود؟

انقلاب اسلامی مبتنی بر اخلاق و گفتمان قرآن کریم است. اگر زندگی فردی و اجتماعی خودمان و جامعه سیاسی مان را بر اساس آموزه های قرآنی و دینی بسازیم، قطعا به اهداف انقلاب اسلامی نزدیک می شویم.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید فراوان داشته اند. ما زمانی به این تمدن می رسیم که رفتار، گفتار و مخصوصا در بخش عملکرد مسئولان در نظام جمهوری اسلامی بر اساس آموزه های قرآن و دین عمل کنیم. نوع سیره و شیوه ائمه اطهار به عنوان الگو و رفتار درستی می تواند مد نظر باشد.

 

امروزه متاسفانه با توجه به شکاف طبقاتی که پیش آمده است و مشکلات عدیده ای که در جامعه وجود دارد می طلبد که ما سیره و شیوه ائمه را بیشتر مد نظر قرار دهیم. ماه مبارک رمضان باید این نگاه معنوی ما را تقویت می کند و ما را بیشتر به مسایل دینی و عبرت هایی که در قرآن آمده است، سوق دهد. ما می توانیم از روش های غیر معنوی و غیر اخلاقی که گذشتگان به کار بردند و به ناکجاآباد رسیده اند، عبرت بگیریم.

 

یکی از مهمترین مولفه های حفظ اخلاق سیاسی در جامعه اعتقاد و باور همه گروه ها و جریان های سیاسی به اسلام و توصیه های قرآن و متناسب با آنها دینی و مذهبی رفتار کردن است.

 

رژیم صهیونیستی بداند امت اسلامی در مقابل نسل کشی آنها ایستاده است

محمدباقر قالیباف در ابتدای  جلسه علنی امروز سه شنبه (۲۱اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی گفت: جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت‌ مسجد الاقصی و به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین و کودکان آن سرزمین را محکوم می کنم، رژیم صهیونیستی حقوق بشر را رعایت نمی کند به گونه ای که هر روز شاهد جنایات آن هستیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حالی که شاهد اینگونه جنایات هستیم سوال ما این است که حقوق بشر جهانی کجا است؟ چرا چیزی نمی گویند؟ رژیم صهیونیستی مطمئن باشد که امت اسلامی در مقابل این نسل کشی ایستاده است. سران کشورهای مرتجعی که به دنبال عادی سازی روابط با چنین رژیم آدم کشی هستند بدانند که امت اسلامی و شهدای مقاومت در مقابل این جنایت ها خواهند ایستاد و ان شاءالله به پیروزی خواهند رسید.

 

وی همچنین با اشاره به حادثه تروریستی دشت برچی کابل افغانستان خاطر نشان کرد:  این جنایت و این حرکت تروریستی ای که در کابل افغانستان رخ داد و موجب شهادت تعداد زیادی از دختران و کودکان در مدرسه سیدالشهدا(ع)شد را محکوم می کنیم و به همه مسلمانان به ویژه به مردم عزیز افغانستان و خانواده محترم این شهدای عزیز و گرانقدر تسلیت و تعزیت می گوییم.

 

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

ثبت نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از امروز 21 اردیبهشت ماه آغاز شد. داوطلبان تا روز 25 اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند. ثبت نام از آنها فقط در وزارت کشور صورت می گیرد و زمان ثبت نام از ساعت 8 تا 18 انجام می شود.

 

بنابراین گزارش، داوطلبان فرصت دارند از 21 تا 25 اردیبهشت ماه نسبت در ثبت نام در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اقدام کنند.

 

این گزارش می افزاید: از روز 26 تا سی ام اردیبهشت ماه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی و از 31 اردیبهشت تا چهارم خرداد نیز شورای نگهبان به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده رسیدگی می کند. پنجم مرداد نیز به داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام می شود.

بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورای نگهبان (مصوب ۱۴۰۰/۰۲/۰۸) داوطلبان ریاست جمهوری لازم است مدارک زیر را هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور ارائه نمایند:

۱) ۲ قطعه عکس ۴*۶ (مربوط به سال جاری)

۲) اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه (چهار نسخه)

۳) اصل و کپی مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه)

۴) ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

۵) مستندات تصدی حداقل چهار سال (در مجموع) در مناصب مذکور در بند ۲ ماده ۲ مصوبه شورای نگهبان شامل:

۱ـ۵) مقامات سیاسی موضوع بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲ـ۵) معاونین رؤسای قوای سه‌گانه

۳ـ۵) اعضای شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام

۴ـ۵) مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

۵ـ۵) رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی

۶ـ۵) فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر

۷ـ۵) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور

۸ـ۵) استانداران

۹ـ۵) شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت

۱۰ـ۵) اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان

تذکر ۱: دارا بودن حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال تمام شمسی هنگام ثبت‌نام

تذکر ۲: ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور فاقد اعتبار است.

 

شورای نگهبان مرجع رسمی تفسیر همه اصول قانون اساسی است

محمد بهادری جهرمی،حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه شب گذشته (دوشنبه 20 اردیبهشت) دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به این که شورای نگهبان به صراحت اصل 98 قانون اساسی مرجع رسمی تفسیر همه اصول قانون اساسی است، گفت: این شورا مانند هر نهاد دیگری چنانچه مخاطب برخی از احکام مندرج در قانون اساسی باشد صلاحیت دارد که تفسیر و برداشت اجرایی خاص خود از آن اصول را هم در مقام اجرا و پیاده کردن اصول، اعمال کند.

 

وی ادامه داد: صلاحیت تفسیری شورای نگهبان به تعداد خاصی از اصول قانون اساسی محدود نیست. مصوبه اخیر شورای نگهبان در مورد شرایط داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری, عنوان قانون ندارد و ماهیت آن, قانون مصوب مجلس نیست.

 

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در نظام حقوقی ما نهادهایی که قواعد لازم الاجرا در حیطه های خاص خود وضع می کنند منحصر به مجلس نیستند، اضافه کرد: بیش از 300 نهاد قاعده گذاری داریم. همه آیین نامه های مصوب هیأت وزیران, آیین نامه های اجرایی قوانین نیستند بلکه بسیاری از آن ها، آئین نامه های مستقلی هستند که در حوزه های مختلف قاعده گذاری می کنند.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از شوراها از جمله شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای دولتی و خارج از قوه مجریه مصوبات لازم الاجرا را وضع می کنند، افزود: در سیاست های کلی انتخابات تکلیف قانونی به شورای نگهبان داده است و در بند 11 این سیاست ها هم گفته شده است که نظارت این شورا بر فرایندها و ابعاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از طرقی از جمله تعیین ساز و کارهای شفاف، زمان بندی شده و اطمینان بخش, تأمین شود.

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که تعدد نهادهای قاعده گذار را پذیرفته است و وضع مصوبات لازم الاجرا به مجلس شورای اسلامی منحصر نیست، گفت: تکلیفی که در سیاست های کلی انتخابات متوجه شورای نگهبان شده است تکلیف منجز است.

 

سیاست های کلی انتخابات باید اجراء شود/ شورای نگهبان مرجع تعریف معیارهای تشخیص شرایط ریاست جمهوری

سیامک ره پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان شب گذشته (دوشنبه 20 اردیبهشت) دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی شورای نگهبان مرجع تعریف معیارهای تشخیص شرایط ریاست جمهوری از جمله رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن است، گفت: شورای نگهبان در سال 1392 نسبت به تعریف و معیارها و برخی از شاخص های شرایط ریاست جمهوری بیان شده در اصل 115 قانون اساسی مانند رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر و دیگر شرایط؛ مصوبه ای را تصویب کرد.

 

وی با بیان اینکه همیشه شورای نگهبان از مجلس درخواست می کرد برای ایجاد شفافیت و همچنین جلوگیری از نام نویسی های بی رویه انتخابات ریاست جمهوری اقداماتی را انجام دهد، افزود: شرایط ثبت نام, خیلی ساده بوده است و فقط نیاز به تصویر شناسنامه و چند قطعه عکس داشت و این موضوع موجب شده بود در ادوار مختلف، افرادی با سنی بسیار پایین یا بسیار بالا و بدون مدرک تحصیلی، نام نویسی کنند.

 

ره پیک با بیان اینکه در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری حدود 1630 نفر برای نامزدی نام نویسی کردند که از این تعداد حدود 1200 نفر زیر فوق لیسانس بودند و حتی برخی ها بی سواد بودند و حدود 300 نفر سوء پیشینه کیفری داشتند، گفت: تعدادی هم زیر 20 سال بودند و تعدادی هم بالای 80 سال داشتند و افرادی نام نویسی کردند که هیچ سابقه مدیریتی و اجرایی نداشتند.

 

وی با اشاره به اینکه این مشکل را برای مجلس هم تا حدی داریم، گفت: باید برای ثبت نام, شرایط حداقلی گذاشته شود. در انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی شرایطی مانند داشتن مدرک تحصیلی و حداقل و حداکثر سنی برای ثبت نام نامزدی، تعیین شده است.

 

ره پیک با اشاره به اینکه کشورهای دیگر هم شرایط متنوعی را برای نامزدی انتخابات تعیین کرده اند، گفت: در کشورمان مبنای اصلی برای شرایط ریاست جمهوری اصل 115 قانون اساسی است که رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن را از جمله شرایط بیان کرده است. در سیستم حقوقی ما، کسی که می خواهد داوطلب ریاست جمهوری شود کسی باید باشد که رجل سیاسی، مذهبی و شناخته شده باشد.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیاست های کلی انتخابات شرایط ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی امت اسلامی ماه رمضان نام نویسی رجل سیاسی سیاست ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با بررسی «طرح نظام قانون‌گذاری» طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه) و در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، با این تقاضا مخالفت کردند.

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.

در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

کد خبر 6085049 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • رای منفی مجلس به بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵
  • مجلس با بررسی «طرح نظام قانون‌گذاری» طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع