Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محسن عبدالوند معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان، نسبت به رخداد بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: با فرا رسیدن فصل گرما احتمال سرایت و انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه‌ها هستند، افزود: در حیوانات، ویروس بدون علایم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود، اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود و درصورت قصور و کوتاهی منجر به مرگ و میر هم می‌شود.

عبدالوند ادامه داد: دامداران، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند، باید به طور ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او ادامه داد: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در ماه‌های آینده به دامداران توصیه می‌شود که نسبت به سم پاشی در جایگاه‌های دامی اقدام کنند.

عبدالوند با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۵۰ هزار متر مربع از جایگاه‌های دام و تعداد ۴۵۰ هزار راس دام سم پاشی شد که با توجه به محدودیت اعتباری دستگاه‌های دولتی، بسیاری از این امور توسط دامداران بصورت مداوم باید انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان با تاکید بر نگهداری لاشه دام به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کشتار در پیش سرد گفت: نگهداری حداقل ۲۴ ساعت در پیش سرد کن خطر ویروس احتمالی را از بین می‌برد.

او افزود: توصیه می شود خانوار‌ها تمامی فرآورده‌های خام دامی همچون گوشت، مرغ و ماهی را از مغازه و قصابی‌های معتبر خریداری کنند، ضمن اجتناب از کشتار غیر مجاز دام، برای اطمینان بیشتر گوشت را بلافاصله پس از خرید مصرف نکنند و حداقل گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.


انتهای پیام/ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تب کریمه کنگو بیماری دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزعلی ظهر پنجشنبه در همایش روز ملی گندم و نان در استان گلستان اظهار کرد: خشک سالی هی سال گذشته باعث شد تا بذر کمتری در استان گلستان تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی برنامه ریزی هایی که داشتیم توانستیم سال گذشته ۴۳ هزار تن بذر در استان تولید و ذخیره سازی کنیم، افزود: سال گذشته گلستان توانست به ۶ استان کشور بذر ارسال کند.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به اینکه سال گذشته پیش بینی می‌شد ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود با اقداماتی که از قبل انجام داده بودیم این رقم به ۷۵۰ هزار تن رسید.

بزرعلی در ادامه به بیماری زنگ زرد در مزارع استان اشاره کرد و افزود: با وجود این بیماری در مزارع گندم استان تا کنون برای بیش از ۵۰۷ هزار هکتار سموم قارچ تقاضا شد.

کد خبر 6081948

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام