Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@07:10:51 GMT

مذاکرات وین در پرتو منافع ملی یا دوپینگ انتخاباتی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۳۹۹۴

مذاکرات وین در پرتو منافع ملی یا دوپینگ انتخاباتی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، امیرحسین عرب پور پژوهشگر هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) طی یادداشتی نوشت: حتی اگر نکته دکتر ظریف هم درست باشد که مذاکرات برای منافع ملی است نه مبارزات انتخاباتی، نتیجه بخش بودن مذاکرات وین قطعا دستمایه بازاریابی سیاسی دولت روحانی و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از جمله خود او خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بحث تمایل این کشور به بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها، نقل محافل رسانه ای و حتی سخنان مسئولین کشور شد. با اینکه از طرف ایرانی هر هفته صحبت از بازگشت امریکا به برجام و بذر امید حل مشکلات اقتصادی به میان می‌آمد، اما بایدن اصلا توجهی به شتاب‌زدگی دولتمردان ایرانی نداشت و حتی در میان اولویت‌های نخست دولت خود نیز مسئله برجام را قرار نداد.

حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، تکاپوی طرف های غربی و ایرانی برای لغو تحریم‌ها و برگشت امریکا به تعهدات خود شدت پیدا کرده است. آیا مذاکرات وین بوی انتخاباتی می‌دهد یا در چارچوب منافع ملی ارزیابی می‌شود؟ چرا آمریکا این زمان را برای کاهش احتمالی تحریم‌ها انتخاب کرده است؟ به نظر می‌رسد برنامه هسته‌ای می‌تواند به صورت خاص و سیاست خارجی به طور عام همچون دوره‌های قبل به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ تبدیل شده و با دوپینگ لحظات آخر، سرنوشت انتخابات را دگرگون کند.

مذاکرات وین از نگاه انتخاباتی

پس از چندماه انتظار بازگشت امریکا به تعهدات برجامی خود و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، از چند هفته پیش مذاکراتی بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 4+1 بر سر سازکار بازگشت امریکا به برجام و راستی‌آزمایی اثر رفع تحریم‌ها در وین آغاز شده است. هرچند مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته اند با هیئت آمریکایی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم مذاکره نمی‌کنند، اما طرف‌های اروپایی مذاکره نتایج بحث با طرف ایرانی را به آن طرف خیابان «گرند هتل» وین می‌برند تا با آمریکایی‌ها در خصوص مواضع دو طرف بحث و تبادل نظر کنند.

با اینکه کارشناسان بر این باورند دولت بایدن اراده جدی در رفع تحریم ها ندارد، این نکته را نیز خاطرنشان می‌سازند که در صورت رفع تحریم‌ها بین 3 تا 6 ماه راستی‌آزمایی اثر رفع تحریم زمان می‌برد و قاعدتا به دولت فعلی نمی‌رسد. با این حال، این نشست‌ها و نتیجه آن می‌تواند تاثیر مهمی بر روند انتخابات ۱۴۰۰ بگذارد چرا که روحانی بیش از همیشه می‌خواهد بزرگ‌ترین و شاید تنها دستاورد مهم خود را احیا کند و با بازاریابی سیاسی برجام، نشان دهد که راهبرد درستی را در هشت سال گذشته انتخاب کرده است.

علاوه بر این، دولت بایدن نیز می‌داند در صورتی‌که دولت بعدی مستقر در پاستور به طیف انقلابی و اصولگرا برسد، راه بسیار سخت‌تری برای احیای برجام و احتمال هرگونه توافق دیگری در پیش خواهد داشت. بنابراین برای آمریکا هم عاقلانه‌تر است که تا پیش از پایان دولت آقای روحانی، شرایط را برای پایبندی کامل ایران به برجام تدارک ببیند و حتی درباره برجام های بعدی زمینه‌سازی کند.

بر این اساس، با افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی و گسترش نارضایتی مردم علیه دولت روحانی و حتی کل جریان اصلاح‌طلبی در ایران، بدون احیای برجام و مشاهده اثرات ملموس اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها در وضعیت جامعه، پیروزی در انتخابات برای هر نامزد نزدیک به دولت که به مشارکت بالا در انتخابات نیاز دارد بسیار دشوار خواهد بود.

مذاکرات وین از نگاه منافع ملی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود با بیان دوری از مذاکرات فرسایشی و بی‌ارزش بودن پیشنهادات طرف امریکایی ضمن تایید اصل کلی مذاکره در چارچوب منافع ملی، برای تیم مذاکره‌کننده کشورمان دعا کردند و خواستند با زمزمه‌ی «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» ملت را خوشحال کنند. در همین راستا بود که ظریف وزیر امور خارجه در پیام اینستاگرامی خود به عدم نگاه انتخاباتی مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: «فروتنانه تقاضا می‌کنم مخالفان دریابند که زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی». اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که مذاکرات وین صرفا در چارچوب منافع ملی در حال انجام است، می‌توان به اعلام غنی سازی 60 درصدی در مقابل حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته اشاره داشت که به نوعی برای پر کردن دست دیپلمات های ایرانی حاضر در وین است. در حقیقت، ممکن است این بالا رفتن تنش‌ها و زورآزمایی طرفین مذاکره همچون کاتالیزور عمل کرده و آمریکا از بیم آینده مبهم و غیرقابل پیش بینی، به صورت جدی‌تر برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات برجامی خود رفتار کند.

افزون بر این، در نظرسنجی دانشگاه مریلند در ابتدای حضور بایدن در کاخ سفید، پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی و افزایش فعالیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران از شرکت کنندگان ایرانی صورت گرفت که ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند، آنها از قانون مجلس که خواستار افزایش فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران هست حمایت می‌کنند و ۶۹ درصد نیز تاکید کردند که تا قبل از بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل تعهدات توسط این کشور، نباید با آمریکا مذاکره کرد.

 نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند درباره بازگشت آمریکا به برجام

در حقیقت، این مسائل نشان می‌دهد که خواسته رفع تحریم های آمریکا در وهله اول و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود، سیاست قطعی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است که مذاکرات وین را در چارچوب منافع ملی به تصویر می‌کشد.

همانطور که بیان شد می‌توان مذاکرات وین را در دو نگاه انتخاباتی و منافع ملی بررسی کرد. در نگاه انتخاباتی و با توجه به زمان کم باقی‌مانده تا پایان دولت دوازدهم، شاید تنها احیای احتمالی برجام باشد که بتواند همچون معجزه و دوپینگ به کمک دولت روحانی و کاندیداهای جریان اصلاحات برسد؛ هرچند حتی بازگشت آمریکا به برجام هم تضمینی نخواهد بود که با توجه به نارضایتی بالای جامعه از دولت، حضور مردم در پای صندوق‌های رای قابل توجه باشد.

اما در نگاه منافع ملی، بسیار روشن است که مسئله سیاست خارجی تنها در ابعاد انتخاباتی و جناحی قابل تحلیل نیست و طبق نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند، اکثریت مردم ایران هم همصدا با سیاست قطعی نظام بر این باور هستند که باید ابتدا امریکا تحریم‌ها را لغو کرده و به تعهدات برجامی خود بازگردد تا ایران نیز به تعهدات خودش عمل کند.

با این همه، مذاکرات وین چه از دید انتخاباتی و چه از دید منافع ملی، بر انتخابات خرداد پیش رو تاثیر خواهد گذاشت و حتی اگر نکته دکتر ظریف هم درست باشد که مذاکرات برای منافع ملی است نه مبارزات انتخاباتی، نتیجه بخش بودن مذاکرات وین قطعا دستمایه بازاریابی سیاسی دولت روحانی و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از جمله خود او خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات وین چارچوب منافع ملی مبارزات انتخاباتی بازاریابی سیاسی نگاه انتخاباتی تعهدات برجامی دولت روحانی ریاست جمهوری رفع تحریم ها مذاکرات وین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلاورمردان سپاه بر سر منافع ملی اهل مماشات نیستند

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن فتحی» نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از اقدام موشکی سپاه علیه رژیم صهیونیستی قدردانی کرد. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

دلاورمردان ایران اسلامی در سنگر دفاع و امنیت بار دیگر ثابت نمودند که بر سر منافع ملی و حقوق ملت شریف ایران با هیچ رژیم و حکومتی اهل مماشات و مسامحه نیستند و وعده صادق تنبیهی را که امام (ره) و رهبر فرزانه مان دستورِ آن را صادر نموده بودند در شبِ قدرِ انقلاب شکوهمند اسلامی محقق نمودند.

ضمن حمایت کامل از عملیات دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایت از سیاست حُسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه و حمایت از پایبندی و تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به اصول و منشور ملل متحد به دولت تروریستی آمریکا و دیگر اذنابه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن‌ها هشدار می‌دهیم که هر گونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت.

همچنین آمریکا نسبت به اقدامات شرارت‌بار رژیم صهیونیستی مسئولیت داشته و در صورت عدم مهار این رژیم کودک‌کُش در منطقه باید تبعات آن را بپذیرد. در راستای وصیت امام راحل (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه نابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی را مقاومت دانسته و از سایر کشورهای اسلامی، مسلمانان و ملت‌های آزاده انتظار می‌رود که سستی و سکوت محافظه کارانه را در مقابل جنایات اسراییل کنار گذاشته و همگام با مردم مظلوم غزه و فلسطین و ملت همیشه در صحنه ایران و در قالب امت واحده اسلامی بر سر اسراییل و یاوران باطلش فریاد خشم و نفرت بکشند.

کد خبر 6078820

دیگر خبرها

  • ضرر نمی‌کنیم اگر خودمان را برای بدترین سناریو آماده کنیم
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • دلاورمردان سپاه بر سر منافع ملی اهل مماشات نیستند