Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@10:42:38 GMT

تقاضای مسکن با میزان ساخت و سازها همخوانی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۴۳۴۷

تقاضای مسکن با میزان ساخت و سازها همخوانی ندارد

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: سالانه به ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم، کاهش میزان ساخت و ساز های بخش مسکن باعث رکود در این حوزه شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اتاق اصناف ایران، رسول جهانگیری اظهار داشت: همخوانی نداشتن تقاضا و عرضه مسکن در کشور یکی از معضلات اصلی این حوزه است و تا زمانی که ساخت و سازها افزایش پیدا نکند، مسکن همچنان به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این راستا باید حمایت های لازم از صنعت ساختمان سازی صورت بگیرد تا بازار مسکن توسعه پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت ها نیز باشیم.


جهانگیری با اشاره به کاهش نرخ ارز و طلا در روزهای گذشته اظهار داشت: واکنش بازار مسکن نسبت به کاهش قیمت ارز و طلا به سرعت مشخص نمی شود و حداقل ۲ ماه زمان لازم است تا در قیمت ها در حوزه مسکن تاثیر بگذارد، اما به طور قطع کاهش تولید مسکن، افت قیمت موقتی را به دنبال دارد و در نهایت این بازار با رکود تورمی و کاهش خرید و فروش همراه می شود تا به ثبات قیمتی برسد.


عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برای توسعه صنعت ساختمان سازی مشکلات زیادی وجود دارد، تاکیدکرد: شرایط بازار مسکن از جمله بازار معاملات و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به گونه ای است که تنها حمایت از یک بعد و یا ابعاد محدود در حوزه پرداخت تسهیلات کفایت نمی کند و باید راهکاری اندیشیده شود تا زنجیره تولید در بازار مسکن با حمایت‌های مالی و اعتباری رونق بگیرد.


وی با بیان اینکه ذایقه مردم نسبت به سال‌های گذشته برای خرید مسکن نیز تغییر یافته است، افزود: در سال های اخیر سبک زندگی مردم از خانواده های چند فرزندی به دو یا تک فرزندی و یا گاهی زندگی های مجردی تغییر یافته و دیگر تقاضا برای خرید ملک با متراژهای بالا وجود ندارد و بیشتر متقاضیان به دنبال خرید واحدهای مسکونی با متراژهای کوچک هستند.


جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر متناسب با تقاضای جامعه ساخت و ساز نداریم و قسمت اعظمی از خانه ها با متراژهای بالا خالی هستند و تعریف مالیات برای این واحدها نیز در دراز مدت مشکلاتی را برای حوزه مسکن به همراه خواهد داشت.


وی با بیان اینکه رونق ساخت و سازها باعث پویایی اقتصاد کشور نیز می شود، اظهار داشت: برای حل مشکلات حوزه مسکن باید حداقل سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در کشور ساخته شود زیرا ظرفیت عظیمی در حوزه صنعت ساختمان سازی وجود دارد که با فعال شدن آن بیش از صدها شغل نیز فعال می شود و تمامی حوزه های وابسته به مسکن مانند مصالح ساختمانی، آهن، در و پنجره به طور مستقیم و غیرمستقیم همراه می شوند.


وی افزود: در حال حاضر هر ساله با حجم بسیار زیادی از تقاضای جدید و تقاضای انباشته از سال های قبل مواجه هستیم، بنابراین تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد و باید شرایط ساخت و ساز متناسب نیز ایجاد شود.


جهانگیری با بیان اینکه صنعت خودرو سازی نیز در کشور همانند صنعت مسکن با کاهش تولید مواجه است، گفت: باید برای رفع کاهش ها، حمایت بیشتری صورت بگیرد و شرایط و زیرساخت های تولید ایجاد شود تا به تولید انبوه برسیم و هم مسکن و هم خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شوند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ساخت مسکن ساخت و ساز مسکن بازار مسکن ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم استان قم در ماه‌های آخر سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است

 سید محمد آقامیری روز سه‌شنبه به مناسبت فرا رسیدن سال نو در دیدار با آیت الله علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: در تورم ماهانه استان قم ۲/۶ درصد و در تورم سالانه ۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت استان در سالی که گذشت در دو جبهه فرهنگی و معیشتی اقداماتی را انجام داد، تصریح کرد: مردم قم با حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.

آقامیری افزود: در جشن نیمه شعبان نیز اگرچه تهدید‌های بسیاری صورت گرفت، اما توانستیم در سلامت کامل این مراسم را برگزار کنیم.

استاندار قم در ادامه با بیان اینکه انتخابات خوبی را پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: استان قم بالاترین نرخ رشد مشارکت در انتخابات در کشور را کسب کرد.

آقامیری با اشاره به اینکه متوسط حدود ۵۰ درصد مشارکت در استان قم داشتیم، عنوان کرد: پس از انتخابات نیز موضوع چهارشنبه آخر سال بود که توانستیم بدون حتی یک نفر فوتی این مراسم را پشت سر بگذاریم.

استاندار قم در ادامه به اینکه سال گذشته از نظر اقتصادی رکورد‌های خوبی زدیم، تعداد واحد‌های صنعتی دردست احیا را ۱۸۵ مورد ذکر کرد و گفت: ۱۱۰ واحد جهاد کشاورزی استان نیز در مسیر احیا قرار دارد.

استاندار قم با اشاره به اینکه ۷۸۰ نفر از مراجعات مردمی موفق به اخذ تسهیلات شدند، بیان کرد: شعار سال ۱۴۰۳ را یک دستور می‌دانیم و تمام موارد، اهداف و مسیر حرکت این شعار را برای مدیران استان تبیین کرده‌ایم.

 آقامیری با بیان اینکه باید مدیران یک اقدام جهادی و جهشی در دستورکار قرار دهند، ابراز کرد: دراین راستا یک جلسه وبیناری با حضور رئیس جمهور نیز برای مدیران برگزار شد.

 استاندار قم با بیان اینکه در حوزه مسکن نیز اتفاقات خوبی در قم رقم خورده است، تصریح کرد: امروز استان قم از رتبه ۱۷ مسکن توانسته به رتبه دوم برسد و اگر وام‌های مسکن پرداخت شود، رتبه نخست را کسب خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سال آینده، سال انتخابات است، گفت: هدف ما مشارکت بالای ۷۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است و از امسال باید اقداماتی را دنبال کنیم.

آیت‌الله اعرافی نیز درادامه این جلسه با اشاره به اینکه حرم مطهر، جمکران و حوزه علمیه اضلاع اصلی هویت قم هستند، عنوان کرد: تمام امور باید با محوریت این سه رکن انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که همشهریان و زائران به راحتی بتوانند به حرم مطهر دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در طرح‌های مختلف محوریت کانونی حرم مطهر حفظ شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید ظرفیت گردشگری و زیارت قم ارتقا پیدا کند، تصریح کرد: علاقه‌مندان حرم مطهرکریمه اهل بیت (ع) در قم در سراسر دنیا وجود دارند که باید با استفاده از این ظرفیت جهش بزرگی در عرصه زیارت رقم زد.

وی در پایان اضافه کرد: در عرصه مسکن نیز دولت با قراردادن زمین و تسهیلات به دنبال افزایش مشارکت مردمی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ساخت، مردم را به بازار مسکن هدایت می‌کند
  • حضور بخش خصوصی و مردم گره‌های رکود بازار مسکن را باز می‌کند
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • مشارکت‌های مردمی تنها راهکار در رونق بازار مسکن خواهد بود
  • خروج رکود بازار مسکن تنها با اتکا به توان مردم در ساخت‌وساز امکان‌پذیر است
  • روح معماری ایرانی-اسلامی بیش از پیش در ساخت و سازها دمیده شود
  • روح معماری اسلامی- ایرانی در قم مورد توجه قرار گیرد
  • تورم استان قم در ماه‌های آخر سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش مشارکت‌های مردمی است
  • استاندار مرکزی: عقب افتادگی‌ حوزه مسکن باید در سال ۱۴۰۳ جبران شود