Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حمایت معاونت علمی و فناوری و تلاش ۱۹ شرکت دانش‌بنیان، صنعت کشاورزی دیجیتال در کشور توسعه یافت.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نوآوری‌های فناورانه به شکلی جدی در حال تغییر رو‌ش‌های سنتی کشاورزی در دنیا هستند. تغییراتی بنیادی که ریشه در استفاده گسترده از فناوری‌های دیجیتال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحولات باعث شده مفاهیم جدیدی در این عرصه شکل گیرد مثل کشاورزی دقیق، کشاورزی دیجیتال و کشاورزی هوشمند.

 

اما ماهیت کشاورزی دیجیتال، ارتباطی مستقیم با کاربرد داده‌های اطلاعاتی دارد. یعنی در این شیوه از کار، کشاورزان با کمک فناوری‌های نوینی، چون هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا، با حضور خود یا به شکل غیر حضوری کار خود را انجام می‌دهند.

 

کشاورزی دیجیتال راه را برای یک انقلاب کشاورزی جدید هموار و آن را دقیق تر، کارآمدتر و پایدارتر می‌کند. هرچه داده‌های موجود با تجربیات کشاورز بیشتر ترکیب شود، گزینه‌های عملیاتی ارتقاء می‌یابد. بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری در بخش کشاورزی از محیط زیست محافظت می‌کند و محرکی برای رشد اقتصادی با افزایش رقابت در این بخش است که آن هم با افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

 

با توجه به تغییرات فناورانه در کشور، ضروری است که ایران نیز به این حوزه ورود کند. این کار با تلاش ۱۹ شرکت دانش بنیان و خلاق به ثمر نشسته است و دستاورد‌های آن در صنعت کشاورزی تا حدودی مشهود است. این تلاش‌ها با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب گرفته است.

 

سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه برای آبیاری هوشمند بر پایه (IOT) یکی از این دستاورد‌ها است که توسط شرکت هوش آب خوان صنعت البرز به تولید رسیده است. سنسور‌های خاک و رطوبت و گیت وی با پروتکل لورا به همراه نرم افزار اینترنت اشیاء برای مدیریت زمین‌های کشاورزی نیز در شرکت فناوری آوید نیز محصول دیگر این حوزه است.

 

از دیگر محصولات حوزه کشاورزی دیجیتال می‌توان به پکیج هوشمند چاه کشاورزی شرکت فراسنجش افزار پردیس، نود سنسوری بیسیم اینترنت اشیاء در کشاورزی شرکت هوبر آریا تک، نرم افزار طراحی شبکه‌های آبیاری شرکت دانش تدبیرآسیا، امداد کشاورز (سامانه مشاوره و ارتباط بین کشاورزان و کارشناسان خبره) توسط شرکت مشاوره مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی صنعت یار و سیستم اتوماسیون و کنترل واحد‌های کشاورزی شرکت کنترل گستر کهربا اشاره کرد.

 

طراحی و پیاده سازی هوشمند سازی گلخانه‌های کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و دامپروری گروه فنی مهندسی ساعیان صنعت نوین یزد، باغ بازار- سامانه آنلاین رویداد‌های کشاورزی شرکت ارزش آفرینان کوهستان جنوبی، پارسی گل- سامانه تخصصی عرضه مجازی گل و سایر ملزومات گل و گیاه شرکت به روز اندیشان پارسی گل، کشاورزی هوشمند مبتنی بر IOT شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز نیز دیگر دستاورد‌های این حوزه است.

 

شرکت‌های پالیز گستر ویرا، کیانا فردوس شهر، آوش ایده بهسان، صدرا تجارت سروش، طبیعت دوستان نوین کشت پالیز، پرواز یاران سیرنگ، تلاشگران سرو پایدار و توسعه تجارت دشت میوه بلوط هم در این حزوه فعالیت می‌کنند و محصولاتی، چون فروشگاه اینترنتی محصولات کشاورزی و باغبانی، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه و سرویس گل اشتراکی و پهپاد کشاورزی تولید کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کشاورزی معاونت علمی و فناوری نوآوری و خلاقیت شرکت های دانش بنیان کشاورزی دیجیتال کشاورزی شرکت شرکت دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

نخستین رویداد «فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی» (فن‌آب) با هدف حمایت از ایده‌های برتر و با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و در این رویداد ۲۹ طرح از سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که پس از ارزیابی‌ها اولیه ۹ طرح در بخش دانشجویی و ۲ طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به مرحله نهایی راه یافتند.

برگزیدگان رویداد فن‌آب پس از داوری نهایی مشخص شدند و مقام اول بخش دانشجویی به علی شاکر از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، رتبه دوم به فرزانه علی حسینی و عبدالله رحیمی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و جایگاه سوم به زینب بخشی نفوتی و گلنسا برادران کوکانی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق گرفت.

همچنین شرکت تولیدی دانش‌بنیان توسعه فناوری ازن تجهیز نوین و شرکت مهندسی کاشفان نیلفام در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند. 

مدیر اجرایی رویداد فن‌آب در مراسم تجلیل از برگزیدگان گفت: هدف اصلی از برگزاری این رویداد، رشد اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت نساجی و حرکت در مسیر منافع ملی کشور است.

سید مهدی حجازی با بیان اینکه نساجی یکی از ۱۱ صنعت پیشران کشور است، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان صنعت نساجی دچار ضعف‌هایی است و سرمایه‌های انسانی در دانشگاه‌ها می‌توانند این ضعف‌ها را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان هم گفت: این استان در صنعت نساجی به‌ویژه ابتدای زنجیره ارزش این صنعت سرآمد است، اما باید با کمک دانشگاه برای ارتقا و رفع محدودیت‌های آن تلاش شود.

رسول سواری با اشاره به اهمیت کمک‌های بخش دانش‌بنیان به صنعت، افزود: مشکلات صنعت با مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان حل می‌شود.

او تصریح کرد: امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی در حد نیاز ایجاد شده، اما همین توسعه در برخی موارد محدودیت‌هایی ایجاد کرده است به همین دلیل در بخش تامین زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش آب و برق با مشکلاتی مواجهیم.

سواری، یکی از راهکار‌های رفع این مشکل را بهینه‌سازی و مدیریت مصرف دانست و افزود: دانشجویان در بسیاری از موارد با ایده‌های خلاقانه خود، مسائل صنایع را حل کرده‌اند و در بخش مدیریت بهینه و همچنین فناوری پذیرای دانشگاه و افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری هستیم.

او خاطرنشان کرد: برگزیدگان رویداد فن‌آب مورد حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان مانند ارائه تسهیلات استقرار و کمک هزینه ثبت برند تجاری، تجاری‌سازی و ایجاد بازار ایده‌ها قرار می‌گیرند.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات