Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:31:59 GMT

تامین برق عشایر با استفاده از مولدهای کوچک خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۴۸۰۰

تامین برق عشایر با استفاده از مولدهای کوچک خورشیدی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «شاهپور علایی مقدم» روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعت برق کشور با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۳۴۵ میلیارد تومانی با حضور «رضااردکانیان» وزیر نیرو در محل مرکز پایش صنعت برق ایران افزود: تا قبل از سال ۹۹ حدود ۳۸هزار دستگاه مولد کوچک خورشیدی قابل حمل بین عشایر توزیع شده بود اما اکنون و در سال جدید توجه ویژه‌ای به این عشایر شده است و قرار است ۲۰ هزار دستگاه تحویل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تحویل این تعداد مولد خورشیدی کوچک قابل حمل علاوه برتامین روشنایی حداقلی برای این بخش از جامعه می تواند به توسعه امر آموزش بچه های عشایر کمک موثری داشته باشد.

رییس سازمان امورعشایری ایران خاطرنشان ساخت: جمعیت عشایر بر اساس آخرین آمار ۲۴۶ هزار خانوار معادل جمعیت ۱.۲ میلیون نفر هستند که در ۵۹ درصد مساحت کشور پراکنده اند.

علایی مقدم افزود: عشایر  از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور حدود ۳۴ میلیون آن را در اختیار دارند و ٢٢ میلیون رأس دام در اختیار دارندو این درحالی است که  نیاز کل کشور به گوشت قرمز حدود ٨٨٠ هزار تن است که از این میزان ٢٥ درصد معادل ٢٠٠ هزار تن توسط عشایر تأمین می‌شود.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: عشایر برای حفاظت از امنیت غذایی و توسعه پایدار و حفظ محیط زیست وخودکفایی گوشت قرمز و حفظ مراتع کشور  تلاش می کنند و در جهت ارائه خدمات مطلب به این بخش از جامعه و براساس آیین نامه ساماندهی که ماده ۵ آن دستگاه های اجرایی مکلف شده‌اند همان شاخص‌هایی که برای برخوداری از زندگی روستایی هست برای عشایر هم تدوین شود این طرح امسال اجرایی شد.

رییس سازمان امورعشایری افزود: با توجه به اینکه عشایر به دلیل کوچ دسترسی به برق نداشته اند با یک ابتکار جدید و با استفاده از فناوری های روز نسبت به تامین برق با استفاده مولدهای کوچک خورشیدی قابل حمل با کمک وزارت نیرو و مجری طرح برق رسانی روستایی اقدام شد تا هم بتوانند از قابلیت تلفن همراه برای اطلاع داشتن از آگاهی های مورد نیاز و هم روشنایی حداقلی و نیز آموزش فرزندان استفاده شود.

علایی مقدم با بیان اینکه سال های قبل تعداد این مولد ها بسیار ناچیز بود، گفت: امسال ۲۰ هزار خانوار عشایری از این نعمت برخودار خواهند شد و از این مزیت برای پیش آگاهی از وضعیت جوی و سایر آگاهی های مورد نیاز برخودار خواهند شد.

برچسب‌ها انرژی برق سازمان امور عشایر ایران صفحات خورشیدی رضا اردکانیان وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انرژی برق سازمان امور عشایر ایران صفحات خورشیدی انرژی برق سازمان امور عشایر ایران صفحات خورشیدی رضا اردکانیان وزارت نیرو اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت به طوری که وزارت نیرو در این دولت اقدامات خود را در جهت فراهم کردن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور انجام داده است.

همان ایام آغاز به کار دولت سیزدهم علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو تأکید کرده بود که ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم شده است.

اکنون نیز با ابلاغ مصوبات شورای اقتصاد در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شامل ساخت ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به عنوان طرح ویژه دولت در سال ۱۴۰۲، به سرعت فرایند اجرایی ساخت آنها آغاز، مناقصه برگزار و قراردادها با سرمایه‌گذاران منعقد و اجرایی شدند.

همچنین سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دست احداث اضافه شد که امید می‌رود کار ساخت آنها تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان رسیده و با تزریق توان این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری، شاهد جهش بی‌سابقه‌ای در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باشیم.

سامانه جامع احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) راه‌اندازی شده که از این طریق امکان رصد و ارزیابی وضعیت طرح‌های در برنامه احداث در همه سطوح اجرایی و مدیریتی فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی به زمین تایید شد
  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • بارش های اخیر در۱۹استان قابل ملاحظه بود/اسکان عشایر در مناطق امن
  • آنروا: تامین منابع لازم برای ادامه امدادرسانی در غزه
  • قوی‌ترین طوفان خورشیدی سالیان اخیر به زمین برخورد کرد
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود
  • قم در رتبه دوم تامین مسکن کشور قرار گرفت