Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@10:34:20 GMT

صید ۱۱ هزار تن ماهی استخوانی در دریای خزر

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۶۰۶۸

صید ۱۱ هزار تن ماهی استخوانی در دریای خزر

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۱ هزار و ۶۱ تن ماهی استخوانی از مهرماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین امسال در آب‌های دریای خزر صید شد.

 « مختار آخوندی » با بیان اینکه مجموع این صید نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا یک درصد رشد داشته است، افزود: صید ماهیان استخوانی در فصل صید سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان های گلستان و گیلان به ترتیب حدود ۲۳ درصد و ۱۴ درصد افزایش و در استان مازندران ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان صید ماهیان استخوانی در استان گیلان را ۵۴۱۳ تن، مازندران ۴۵۹۶ تن و گلستان را ۱۰۵۲ تن عنوان کرد.

آخوندی خاطر نشان کرد که سال ۹۹-۹۸ در مجموع ۱۰ هزار و ۹۱۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شد.

وی گفت: از کل صید سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۵۶ درصد مربوط به صید ماهی سفید، ۱۸ درصد ماهی کفال و ۱۴ درصد ماهی کپور بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که ۱۴ گونه ماهی اقتصادی از گونه های ماهیان استخوانی در دریای خزر صید می شود، اذعان داشت: سه گونه ماهی سفید، کفال و کپور ۸۸ درصد صید ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: سال گذشته، ۱۱۷ شرکت تعاونی پره فعال در دریای شمال کشور داشتیم.

آخوندی به رهاسازی سالانه ۲۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی به روش مصنوعی و ۳۵ میلیون قطعه بچه ماهی به روش طبیعی با مشارکت جامعه صیادان اشاره کرد و بیان داشت: به علت صید های غیر مجاز، آلودگی های زیست محیطی و ورود پساب شهری و صنعتی به آب رودخانه ها، کمتر از ۱۰ درصد بچه ماهی های رها شده به دریا می رسند.

وی ادامه داد: قرار است در مورد اثربخشی تولید و رهاسازی بچه ماهی به آب دریا، بررسی بیشتری از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در همین حال گفت: در سال جاری، هدف این است که تکثیر طبیعی بچه ماهی را از ۳۵ میلیون قطعه به ۴۵ میلیون قطعه افزایش دهیم.

/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ماهیان استخوانی میلیون قطعه دریای خزر صید ماهی بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۶۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان گفت: با توجه به وضعیت سواحل شمال و جنوب و آب‌های آزاد داخل کشور، پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد.

ارسلان قاسمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور داریم که با این وجود ظرفیت مغفول مانده‌ای برای پرورش ماهی در قفس داریم.

به گفته او، در حال حاضر ۵ تا ۷ هزارتن ماهی در قفس تولید می‌شود، درحالیکه امکان تولید ۲ میلیون ماهی در قفس وجود دارد که تحقق این امر نیازمند یک برنامه ۴ تا ۵ ساله است.

قاسمی ادامه داد: با تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس، امکان ارزآوری سالانه تا یک میلیارد دلار در کشور وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه تولید پرورش ماهی در قفس مغفول مانده است، افزود: قبل از گسترش فعالیت باید تجهیزات پرورش ماهی را در داخل بسازیم، هرچند امکانات و دانش فنی در داخل وجود دارد و ساخت تجهیزات کار سختی نیست، تنها نیازمند برنامه است.

او گفت: بنابر آمار مجموع تولید صید و آبزی پروری کشورما یک میلیون تن است، درحالیکه کشور‌های اسکاندیناوی و نروژه ۲.۵ تا ۳ میلیون تن پرورش ماهی در قفس دارند که استفاده از ظرفیت مغفول مانده به توسعه صادرات و امنیت غذایی کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • شکست تیم دریای بابل در دیار حافظ
  • کباب کردن ماهی قزل آلا توسط آشپز مشهور آذربایجانی (فیلم)
  • (ویدئو) کباب کردن ماهی شکم پر به سبک آشپز اماراتی!
  • کشف ۲۵ تن خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز
  • زنان متولد این ماه‌ها از نظر عاطفی به شدت وابسته هستند!
  • صید ۲۷۵۰ تن ماهیان استخوانی در گیلان
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • (ویدئو) غذای خیابانی مشهور در هند؛ از واویشکای مرغ و ماهی تا املت و شیرینی
  • کاهش ۴۰درصدی هزینه های حمل‌ونقل دریایی
  • ویتامین D خود را از این مواد غذایی تامین کنید