Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-24@08:50:38 GMT

فرونشست زمین در منطقه ورامین به بحران رسید

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۶۱۱۳

فرونشست زمین در منطقه ورامین به بحران رسید

تین نیوز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز همکاری این مرکز با موسسه آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در خصوص کاهش مخاطره فرونشست ورامین خبر داد.

به گزارش تین نیوز، علی بیت‌اللهی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص جزئیات انعقاد تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با موسسه آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در خصوص مطالعه مشترک برای ارایه راهکارهای کاهش فرونشست زمین به ارایه توضیح پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بند "ض" ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و وظایفی که بر اساس این قانون برای کاهش مخاطرات فرونشست و کاهش خطر زلزله برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نهاده شده است، گفت: از آنجایی که ۸۰ درصد هدررفت آب‌های زیرزمینی بر اساس مطالعات و تحقیقات در حوزه کشاورزی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های منسوخ شده آبیاری و عدم بازیافت آب‌ها انجام می‌شود، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای تکمیل مطالعات خود و ارایه راهکارهای مناسب در خصوص اصلاح مصرف آب‌های زیرزمینی و کاهش مخاطره فرونشست و تکمیل شبکه دانش، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به امضا رساند.

بیت‌اللهی ضمن تاکید بر این مطلب که فرونشست زمین در مناطقی از کشور همچون ورامین به مرحله بحرانی رسیده است، افزود: در نظر است تا در منطقه ورامین و روستای معین‌آباد که فرونشست زمین در آن منطقه به فاجعه تبدیل شده، مطالعه موردی فرونشست را به عنوان الگو انجام داده و با انجام مطالعات موردی از این دست در مناطق پرخطر از نظر فرونشست، راهکارهای مناسبی را به دولت ارایه دهیم.

وی تاکید کرد: مطالعات عمده در خصوص شناخت پدیده فرونشست زمین  و مقابله با آثار زیانبار آن انجام شده است اما در خصوص نوع آبیاری و شیوه کشت و زرع، وزارت جهادکشاورزی باید نظر بدهد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سرعت دادن به انجام این مطالعات را نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: چنانچه تامین اعتبار انجام شود ظرف مدت کوتاهی تحقیقات انجام و راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای مقابله با فرونشست در مقیاس ناحیه‌ای ارایه خواهد شد.

وی توضیح داد: هم اکنون در مراجع علمی با اصطلاح آب مجازی روبه رو هستیم. این بدان معناست که در برخی از کشورهای پیشرفته به دلیل جلوگیری از هدررفت آب از کاشت برخی از محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوان دارد ممانعت می‌شود، حتی در کشورهایی که از نظر آب، مشکلی وجود ندارد. این مدیریت صحیح سبب شده مصرف آب زیرزمینی به نسبت کمتر شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی علی بیت اللهی فرونشست زمین در ورامین مسکن و شهرسازی فرونشست زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بیش از ۲ هزار و ۱۸۰ زمین رایگان در شهر‌های جنوبی کشور به خانواده‌های مشمول

طبق قانون جوانی جمعیت باید برای تمامی متقاضیانی که از سال ۱۴۰۰ فرزند سوم آنها به دنیا آمده اند مشمول دریافت زمین به صورت رایگان می‌شوند که در حال حاضر روند اختصاص زمین به خانواده‌ها در بسیاری از شهر‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است و تا به امروز بسیاری از شهر‌ها در این زمینه همکاری خوبی داشته و دستگاه‌ها اراضی مازاد خود را در اختیار  وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص زمین قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهار نظر‌های خود در خصوص اختصاص زمین گفته بود: یکی از دستگاه‌هایی که مسئولیت تامین زمین در طرح جوانی جمعیت را بر عهده دارد وزارت راه وشهرسازی است که تا به امروز سعی کرده ایم با تامین زیرساخت ها، این اراضی را در اختیار خانواده‌های جوانی جمعیت  قرار دهیم تا اقدام به ساخت کنند.

به گفته وی تا به امروز  به بیش از ۳۵ هزار خانواده مشمول طرح جوانی جمعیت، زمین تقدیم شده و حتی در برخی زمین‌ها عملیات ساخت مسکن آغاز شده است.

او می‌گوید: از ۱۴ بهمن تا سوم اسفند به ۱۵ هزار مشمول دیگر طرح جوانی جمعیت نیز در قالب پویش خانواده مهدوی زمین تعلق خواهد گرفت که در مجموع تعداد اراضی اختصاص یافته به  ۵۰ هزار خانواده دارای بیش از سه فرزند می‌رسد.

اما اخیرا هم ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که براساس قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تاکنون برای ۵۷۷ خانواده در بنادر جنوبی کشور  زمین رایگان تامین شده  و تا به امروز برای  ۲ هزار و ۱۸۷ متقاضی زمین رایگان تخصیص داده شده است.

مالکی با اشاره به اینکه تعداد ثبت‌نام‌های انجام شده در شهر‌های کوچک جنوبی از جمله دیر برای طرح نهضت ملی مسکن دو بیش از ۷ هزار نفر بوده است، اعلام کرد: از این تعداد یک هزار و ۵۶۰ نفر واجد ۴ شرط لازم بوده اند و تاکنون ۲۴۱ متقاضی تایید نهایی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پایان با تاکید بر اینکه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ پروژه آماده سازی برای طرح نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است، تصریح کرد: اجرای چنین پروژه عظیمی تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده و برای انجام آن نیاز به یک عزم همگانی و مشارکت جمعی وجود دارد.

براساس این گزارش اختصاص زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند باید دارای شرایطی باشد و اگر خانواده‌ها این شرایط را نداشته باشند مشمول دریافت اراضی رایگان نخواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • توضیحات وزارت راه و شهرسازی درباره یک گزارش
  • وزارت نفت اراضی مستعد ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • اختصاص بیش از ۲ هزار و ۱۸۰ زمین رایگان در شهر‌های جنوبی کشور به خانواده‌های مشمول
  • آغاز یک مدل جدید در مسکن ملی
  • جوابیه وزارت راه و شهرسازی به یک گزارش
  • تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی پرداخت شد