Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@01:47:13 GMT

آسیب کرونا بر هنر موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۶۲۰۵

آسیب کرونا بر هنر موسیقی

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: موسیقی در استان زنجان پتانسیل بالایی دارد و در مسیر پیشرفت نیز قرار دارد.

به گزارش جماران، ایرج داوودبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موسیقی استان زنجان، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های مربوط به هنر موسیقی را نیز تحت تاثیر قرار داده و در این مدت کنسرت‌های صحنه‌ای حذف شده و با توجه به تعطیلی فرهنگسرا در این مدت و آموزشگاه‌ها در بیشتر ماه‌های سال، کلاس‌های آموزشی نیز تعطیل بودند، البته در آموزشگاه‌ها آموزش مجازی صورت گرفته‌ است ولی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موسیقی در مرکز و شهرستان‌های استان، مخصوصاً شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره پتانسیل بالایی دارد و این هنر در استان در راستای پیشرفت است که امیدواریم با نابودی ویروس کرونا فعالیت‌های این حوزه را از سر بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه هنرمندان در این مدت فعالیت‌هایی در قالب فضای مجازی مانند اجرای کنسرت یا آموزش داشته‌اند، تصریح کرد: هنرمند زمانی زنده است که ساز آن شنیده و دیده شود و با مخاطب خود ارتباط برقرار کند که این اقدامات با شیوع ویروس کرونا از بین رفته‌ است و به همین دلیل علاوه بر اینکه موسیقی از لحاظ آموزشی و اجرایی نیز آسیب دیده، از لحاظ روحی نیز هنرمندان آسیب دیده‌اند، البته این مشکلات فقط در استان زنجان وجود ندارد و در کل کشور و دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

داوودبیگی در رابطه با حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی و بیان اینکه این حمایت‌ها به‌ صورت ملی و کشوری است، ادامه داد: هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند طی دو مرحله حمایت‌هایی دریافت کرده‌اند. همچنین آموزشگاه‌های هنری نیز با ثبت‌نام در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند نیز وام‌هایی با درصد پایین نیز دریافت کرده‌اند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه آشیق عسگری و آشیق گلاب‌علی داوودبیگی دو آشیق برجسته استان هستند که شهرت ملی دارند و شاگردان زیادی را در استان پرورش داده‌اند، خاطرنشان کرد: هنرمندان استان در حوزه‌های مختلف موسیقی فعالیت دارند ولی قدیمی‌ترین ژانر موسیقی، موسیقی آشیقی در استان است که ظرفیت‌های این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 خسارت کرونا آسیب کرونا آسیب کرونا به موسیقی موسیقی زنجان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 استان زنجان ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!

به گزارش قدس آنلاین، مجله فرهنگی هنری «ورایتی» که از ابتدای ابداع و عمومیت یافتن هوش مصنوعی به آسیب‌ها و مزایای این پدیده نوظهور پرداخته، به تازگی مطلبی جدید در اینباره منتشر کرده است.

نگاهی آماری به هوش مصنوعی و استقبال هنرمندان از آن

سال گذشته بود که این رسانه به ارائه آماری از استفاده‌کنندگان از هوش مصنوعی پرداخته بود. «ورایتی» در گزارشی آورده بود؛ در تحقیقاتی که در ماه ژوئن سال گذشته (سال ۲۰۲۳)  توسط شرکت «Ditto Music» انجام شده آمار عجیبی ارائه شده است و آن اینکه ۶۰ درصد نوازندگان از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای امور نوازندگی استفاده می‌کنند. آمار ارائه شده توسط «دیتو موزیک» به همین مورد محدود نبوده و این شرکت در این رابطه آمار جزیی‌تری هم منتشر کرده که به این قرار است؛  

استفاده از هوش مصنوعی در توسعه آثار هنری: ۳۸٪

استفاده از هوش مصنوعی در مسترینگ موسیقی: ۳۱٪

استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات: ۲۰٪

استفاده در آهنگسازی ۱۱٪

این آمار بدون شک گویای این واقعیت است که هوش مصنوعی تاثیر بالقوه‌ای بر صنعت موسیقی داشته است. اما همه اینها در حالی است که هنوز هنرمندانی وجود دارند که روش‌های سنتی تولید و ارائه موسیقی را بر هوش مصنوعی ترجیح می‌دهند که ۲۸٪ درصد را شامل می‌شوند. 

حال مجله فرهنگی هنری «ورایتی» به تازگی مطلبی را از آمائچی اوزویگوه (تهیه‌کننده، کارآفرین و مدیر گروه موسیقی «Run the Jewels») منتشر کرده که به فرصت‌ها و تهدیدهای پدیده هوش مصنوعی در عرصه موسیقی می‌پردازد. 

او با بیان اینکه موسیقی همیشه در تیر رس پیشرفت‌های فناورانه بوده و هوش مصنوعی آخرین مرز ایجاد شده است؛ درباره جزییات ماجرا به ذکر موارد مهمی پرداخته است. 

هوش مصنوعی ماهیت خلاقانه موسیقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

در یادداشت اوزویگوه آمده است: ادغام هوش مصنوعی در صنعت موسیقی فقط مربوط به ابداع و ساخت ابزارهای جدید برای ایجاد و تولید موارد مختلف نیست و چنین برداشتی کاملا محدود و غلط است. آنچه امروز وجود دارد پدیده‌ای است که در تغییر ماهیت خلاقیت موسیقی و تعامل با مخاطبان این هنر  نقش به سزایی خواهد داشت. من در مورد این تغییر ماهیت در خلاقیت به واسطه این پدیده جدید که هوش مصنوعی نام دارد، حرف می‌زنم. 

او ادامه داده: بدون شک پیامدهای هوش مصنوعی برای صنعت موسیقی متعدد و عمیق است. از سویی شاهدیم که هوش مصنوعی، سطح بی‌سابقه‌ای از امکانات خلاقانه را به هنرمندان و تولیدکنندگان ارائه می‌دهد؛ از تولید صداهای منحصر به فرد گرفته تا کمک به ایجاد ترکیب‌های جدید! تا به اینجا همه چیز خوب است و باید گفت هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به منبعی ضروری برای ابراز خلاقیت تبدیل شود. 

 آمائچی اوزویگوه افزود: بر این واقعیت تاکید می‌کنم که موسیقی کلاسیک همواره بر ژانرهای معاصر تاثیر داشته که اتفاقا خیلی هم موضوع قابل توجه و قابل تاملی است. حال نیز به واسطه هوش مصنوعی می‌توان از پلی‌بک‌هایی بهره برد که به این واسطه چندین نسل را پوشش داد. و اینکه می‌توان تفسیرهای جدید و تلفیق در سبک‌ها را هم با هوش مصنوعی ارتقاء داد. 

مالکیت آثار همچنان پرخطرترین هشدار هوش مصنوعی

این تهیه‌کننده و کارآفرین فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: با وجود همه مزایایی که تا به اینجا درباره‌اش گفتم، باید تاکید کنم که این تکامل دیجیتالی بدون چالش هم نیست! در میانه این همه اتفاق که خوب و مثبت تلقی می‌شوند خطرات بالقوه‌ای هم وجود دارد که نباید به آن‌ها بی‌توجه باشیم. این خطرات در رابطه با مالکیت آثار بسیار جدی است. از طرفی با هوش مصنوعی شباهت‌هایی ایجاد می‌شود که گاه باعث می‌شود نتوانیم اصل را از فرع تشخیص دهیم. لذا برای کنترل درست شباهت‌ها باید تمهیداتی اندیشیده شود و گرنه بسیار مخرب خواهد بود. نباید فراموش کنیم که مالکیت معنوی هنرمندان مقوله‌ای بسیار مهم است و عدم توجه به آن معضلات اخلاقی و قانونی بسیاری ایجاد خواهد کرد. 

هوش مصنوعی و  اجحاف در حق هنرمندان مرده!

او هشدار داده است: یکی از اتفاقات شبیه‌سازی و بازسازی و بازگردانی آثار هنرمندانی است که دیگر زنده نیستند. این موارد و استفاده از فناوری‌های ایجاد شده با محوریت هوش مصنوعی مسائل مربوط به حق چاپ آثار را زیر سوال خواهد برد. و موضوع دیگر اینکه استفاده از این پدیده مدرن در مدت زمانی نه چندان دور درک سنتی ما از نوشتن و تالیفات خلاقانه را به چالش می‌کشد. 

هوش مصنوعی صنعت موسیقی آفریقا را احیا کرده است

آمائچی اوزویگوه در ادامه توضیحاتش به نکات مثبت هوش مصنوعی هم پرداخته است. او می‌گوید: علی‌رغم همه موضوعات و چالش‌های نگرانی برانگیز، هوش مصنوعی در بازارهای در حال رشد و توسعه را کمک خواهد کرد. این اتفاق الان در بازارهای هنری آفریقا رخ داده است. من با توجه به تمرکزی که روی این موضوع دارم باید بگویم صنعت موسیقی با وجود هوش مصنوعی در قاره آفریقا پیشرفت چشم‌گیری داشته است. طی این روند هنرمندان و کارآفرینان منحصر به فردی به مخاطبان معرفی شده‌اند و با تلاش‌های خلاقانه‌ای که خواهند داشت جایگاه خود را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء خواهند داد.

پدیده‌ای در جهت یافتن استعدادهای جدید

این حامی و سرمایه‌گذار گفته است: بدون شک استفاده از فناوری هوش مصنوعی منجر به کشف استعدادهای جدید هم خواهد شد، به شرط آنکه به نحوه گسترش و استفاده از آن واقف باشیم و با آگاهی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها پیش برویم. 

آمائچی اوزویگوه در ادامه مطلبش به موضوع مهم دیگری اشاره کرده است. او می‌گوید: در آینده شاهد فرو رفتن عمیق هنرمندان و مخاطبان در تجارب شخصی‌سازی شده خواهیم بود. این روند تا جایی جدی می‌شود که ترجیحات و سلایق شخصی مخاطبان و نحوه نگرش آن‌ها و تعاملات فرهنگی و اجتماعی آن‌ها هنر را متحول می‌کند. لذا باید گفت موسیقی در مواجه با هوش مصنوعی تجربه‌ای شخصی خواهد بود. 

توانمندسازی اقتصادی رمز موفقیت هوش مصنوعی است

وی تاکید کرده: اگر قرار است از هوش مصنوعی به معنای درست استفاده کنیم بدون شک باید پیش از هر کار به مقوله فراگیری و توانمندسازی اقتصادی بازار هنر بپردازیم. باید برای ایجاد کسب و کارهای جدید با استفاده از هوش مصنوعی نوآوری کنیم و برای اقتصاد و اعتبار هنر قدیمی موسیقی ارزش و احترام قائل باشیم. به طور واضح باید بگویم هوش مصنوعی ماهیت دوگانه‌ای دارد که رفع چالش‌های این دوگانگی صرفا با استفاده از یک کاتالیزور مشترک به نام قانون امکان‌پذیر است.

آمائچی اوزویگوه تاکید کرده: در واقع بهتر آن است که برای حل بحران‌های موجود به سراغ ذی‌نفعان صنعت موسیقی برویم و آن‌ها هم هرچقدر اشتیاق داشته باشند، باید با احتیاط به سمت جلو حرکت کنند. 

آمائچی اوزویگوه در پایان بیان کرده است: در حالی که ظهور هوش مصنوعی امکانات بی‌شماری را برای صنعت موسیقی معرفی می‌کند، به بررسی دقیق تأثیر آن بر هنر، کپی رایت و مسائل انسانی نیاز دارد. تنها در این صورت است که تلاقی هوش مصنوعی و موسیقی می‌تواند زمینه‌ای حاصلخیز برای کاوش، بحث و رشد واقعی باشد.

کمی درباره آمائچی اوزویگوه

اوزویگوه مدیر اهل قاره آفریقا و ساکن نیویورک تهیه‌کننده‌، کارآفرین و سرمایه گذار موسیقی و هنرهای خلاق را یکی از پیشگامان معاصر در زمینه تولید و بهبود بازار موسیقی می‌دانند که روی موسیقی آفریقا و مقوله اقتصاد هنر این قاره کار کرده است. او که نامزد جایزه گرمی (در بخش ضبط موسیقی) است، او از کالج ادبیات،‌ علم و هنر دانشگاه میشیگان فارغ ‌التحصیل شده و درحال حاضر یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده هنر تیش در دانشگاه نیویورک است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا
  • آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد