Web Analytics Made Easy - Statcounter

«یخ داغ»

(از سری برگزیدگان جایزه اُ.هنری 1985)

ترجمه: لیدا طرزی

ناشر: نیستان، چاپ اول 1399

 216 صفحه، 46000تومان

 

***

 

داستان‌هایی که در این مجموعه از جوایز اُ.هنری گرد هم آمده‌اند، فضایی مشابه دارند. آنها بر وابستگی‌های عاطفی انسان‌ها و تأثیری که این مسأله بر تداوم یا قطع روابط‌ دوستانه و خانوادگی‌شان می‌گذارد، تکیه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم‌های این قصه‌ها تاریخچه‌ای طولانی از ارتباطاتی متلاطم دارند. گاهی از جمع فاصله گرفته و عزلت پیشه کرده‌اند و گاهی خسته و ترس‌خورده از تنهایی، به جمع پناه برده‌اند. در این میان البته چالش‌های اخلاقی و معماهایی احساسی را نیز از سر می‌گذرانند که وضعیت آنها را پیچیده‌تر و وقایع پیش‌روی‌شان را پر افت‌وخیزتر می‌کند. مواقعی برای مقابله با ترس از تنهایی به مسائل ماورایی و جادویی متوسل شده‌اند و زمانی مبارزه با وحشت و هیاهوی جمع، آنها را به انزوا و رؤیابافی سوق داده است.

داستان «لیلی» نوشته‌ی جین اسمایلی نقطه‌ی اوج چنین موضوعی در این مجموعه است. لیلی که زنی تنها و فاصله‌گرفته از دوستان است، پس از مدت‌ها زوجی به نام‌های کوین و نانسی را که قبلا رفاقتی صمیمانه با آنها داشته، ملاقات می‌کند. روابط عاشقانه‌ی این زوج در سراشیب جدایی قرار گرفته و به نظر می‌رسد لیلی می‌تواند کمک‌های شایانی به آنها بکند. این زوج دو سال از او بی‌خبر بوده‌اند و جویای احوال‌اش نشده‌اند. اما حالا با بروز مشکلات جدی در روابط‌شان به او نیازی مبرم پیدا کرده‌اند. لیلی به تنهایی‌ها و ناامیدی‌هایی که در طی سال‌ها تجربه کرده بیش از وضعیت وخیم ازدواج دوستان‌اش می‌اندیشد. کوین می‌کوشد بداند که نانسی همچنان او را دوست دارد و لیلی را در این میان واسطه می‌کند. از طرفی وابستگی عاطفی میان آنها در حال شکل‌گیری است و لیلی بر سر دوراهی استفاده از این موقعیت برای پایان بخشیدن به وضعیت اسف‌بار زندگی خود و یا کمک به ترمیم رابطه‌ی آشفته‌ی این زوج قرار می‌گیرد. این تردید با ماجراهایی تشدید می‌شود و داستان را در مسیری پرپیچ‌وخم می‌اندازد. شکل کلاسیک روایت جین اسمایلی از آدم‌ها بسیار به داستان‌های جین آستین شباهت دارد. اما موقعیت‌های مدرنی که پیش روی شخصیت‌ها قرار می‌گیرد، این داستان را از همانندهای کلاسیک‌اش متمایز می‌کند.

«زن کلاغی»، نوشته‌ی استیو هیلر نیز موقعیت‌های پرچالش بسیاری در خود دارد که طی آنها شخصیت اصلی ناگزیر به پیش گرفتن راهی متفاوت از آن‌چه تاکنون بوده در زندگی خود می‌شود. محل وقوع اتفاقات اُکلاهاما است. مردی به نام فرانک کلرمن از فقدان قریب‌الوقوع پسرش آگاه می‌شود. رشد پسرک از ده‌سالگی به بعد رو به افول گذاشته و بدن او به نوعی در کودکی منجمد مانده است. تلاش‌های فرانک برای درمان او به نتیجه‌ای نرسیده و به‌زودی او فرزندش را کاملا از دست خواهد داد. اما ترفندهایی تازه برای نجات پسر به ذهن فرانک می‌رسد که او و خانواده‌اش را در دام دردسرهای تازه‌ای می‌اندازد. شرایط در آمیزه‌ای از بیم و امید طی می‌شود و خانواده هر لحظه با خطر از دست دادن فرزند، یا رهایی او از چنگ بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

گلوریا نوریس، نویسنده‌ی آمریکایی اهل می‌سی‌سی‌پی، در داستان «ادامه دادن» به رقابت چند زن برای نشان دادن قدرت استقلال و مدیریت یک‌تنه ی زندگی‌شان، در اواخر میانسالی می‌پردازد. زنانی که تا‌به‌حال به رؤیابافی در خلوت خود و سکوت درباره‌ی تحقق آرزوهای بلندپروازانه‌شان می‌پرداخته‌اند و حالا حضور در یک مهمانی و بحث درباره‌ی توانایی‌های خارق‌العاده‌ای که هرکدام باید رو کنند، آنها را به رقابتی جدی و پرتنش در این عرصه می‌کشاند. گرچه در آغاز همه‌چیز شکل شوخی و صحبت‌های دوستانه در یک دورهمی معمولی دوستانه دارد، اما به‌تدریج معادلات به یک مبارزه‌ی بی‌امان برای اثبات خود تبدیل می‌شود.

در داستان «شب سفید» آن بیتی به سراغ موضوع همدلی در موقعیت‌های آسیب‌زای زندگی رفته است. در این داستان کوتاه دوستانی پس از مدت‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و هریک تلاش می‌کند باقی جمع را با صحبت‌های خود به سبک یک روانشناس، معلم اخلاق، روانکاو، موعظه‌گر و مشاور مسائل خانوادگی تحت تأثیر قرار دهد. گرچه ممکن است در این میان عده‌ای زیاده روی کنند، اما آنها انگار به زیروبم وجود یکدیگر پس از سالها رفاقت آگاه‌اند و این قضیه در مواردی به کمک آنها می‌آید و مواقعی هم مانع بزرگی برای پیشرفت مثبت اوضاع می‌شود. این‌که چنین شرایطی درنهایت به چه سمت‌وسویی خواهد رفت، چیزی است که با پیچش‌های بیتی به‌راحتی نمی توان به آن رسید.

روابط پرفرازونشیب زوجی در آستانه‌ی تصمیم قطعی برای بچه‌دارشدن، چیزی است که در مرکز توجه جویس کرول اوتس در داستان «فصل‌ها» قرار گرفته است. قصه روایت‌گر زنی که علاقه به باردار شدن ندارد و اشتیاق همسرش برای داشتن فرزند، او را از ابراز واقعیت احساسی خودش باز می‌دارد. اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود. مسأله این است که مرد حس ششم بسیار قوی در مورد زن‌اش دارد و می‌تواند کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین فکرهای او را بخواند. بنابراین وضعیت برای زن که همه‌ی زندگی‌اش را صرف پنهان‌کاری و حفظ رابطه‌ای آرام و صمیمانه با همسرش کرده بسیار دشوار می‌شود. کرول اوتس زندگی این زوج را در قالب فصل‌های یک‌سال ترسیم می‌کند. بخش هیجان‌انگیز داستان همین حس ششم مرد و قدرت بازیگری و نقش‌آفرینی زن در مقابل آن است که ماجراهایی عجیب و برخوردهایی نفس‌گیر را میان آنها رقم می‌زند.

اما داستان «یخ داغ» که مجموعه نیز نام خود را از آن گرفته، وقایعی حیرت‌انگیز در روابط آدم‌های مستأصل و خسته از روزمرگی زندگی را داراست. آدم‌هایی که برای جلب توجه و فرار از تنهایی به جادو و معجزه پناه برده‌اند. یخ‌زدگی جسد یک دختر نوجوان که او را به مراتب از آن‌چه در طول زندگی‌اش بوده، زیباتر و نورانی‌تر کرده، شخصیت‌های داستان را به فلسفه بافی برای فرآیند قدیس شدن پس از مرگ و اثر جادویی یخ ترغیب می‌کند. این آدم‌ها همگی ارتباطی تنگاتنگ با صومعه دارند و پیش‌فرض‌های ذهنی‌شان درباره‌ی مرگ و قدرت طبیعت ملقمه‌ای از تعالیم کلیسا و افسانه‌هایی است که از بزرگ‌ترهای‌شان شنیده اند. حالا جلب رضایت و تأیید رفقای‌شان و این‌که نزد آنها جایگاه بالاتری پیدا کنند، بر آموخته‌های قبلی‌شان تأثیر می‌گذارد و آنها را وامی‌دارد که خود به تنهایی معجزاتی بیافرینند: «داشتم شل می‌شدم. افکارم به طرز رقت‌انگیزی می‌چرخیدند. درد مرا قوی کرده بود و وقتی گذاشت رفت من هم همه چیز را فراموش کردم. نمی‌توانستم مقاومت کنم. اصلا شک کردم آیا او مرا با آب جوش سوزانده یا نه. یادم نمی‌آمد. ولی به یاد آوردن‌اش مهم‌ترین چیز عالم بود. داشتم حافظه‌ام را از دست می‌دادم. ریختن آب جوش. سوزاندن همه‌چیز داشت از خاطرم محو می‌شد. حس کردم مشاعرم مختل شده، به دست نسیم افتاده و کنار طره‌ی دردم آویزان است. گفتم: "شیطان همیشه در وجود خودت بود. حتی بیشتر از من. او تو را بیشتر از من می‌خواست و حالا به چنگت آورده."»

منبع: الف

کلیدواژه: همه چیز ی زندگی آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر این نشانه‌ها را دارید بسیار شخصیت قوی دارید

افراد با شخصیت قوی اغلب دیگران را دچار سوء تفاهم می‌کنند. آن‌ها خشن یا حتی ترسناک ظاهر می‌شوند. اما در پشت آن نمای بیرونی سخت، معمولاً یک اشتیاق عمیق و یک دید روشن دارند.

شما ممکن است به زندگی روزمره خود بپردازید، تصمیم بگیرید و با دیگران تعامل داشته باشید، بدون اینکه متوجه قدرت خود باشید. یا شاید همیشه احساس متفاوتی داشته اید، اما مطمئن نیستید که چه چیزی شما را متمایز می‌کند.

در این مقاله، ۱۰ رفتاری را که نشان می‌دهد شما شخصیتی قوی دارید، بررسی می‌کنیم. این‌ها ویژگی‌هایی نیستند که باید از آن‌ها اجتناب کرد، بلکه باید آن‌ها را پذیرفت. آن‌ها شما را همان چیزی می‌کنند که هستید - منحصر به فرد، قدرتمند و بدون عذرخواهی از خودتان.

۱) برای چیزی که به آن اعتقاد دارید دفاع می‌کنید
یکی از ویژگی‌های بارز افراد با شخصیت قوی، داشتن اعتقادات تزلزل ناپذیر و دفاع از آنچه به آن اعتقاد دارند، است. افراد با شخصیت قوی معمولاً دارای پایه محکمی از ارزش‌ها و باور‌ها هستند، مجموعه‌ای از اعتقادات اصلی که بدون توجه به هر اتفاقی به آن پایبند هستند. این ارزش‌ها و اصول چیزی نیستند که بتوان به راحتی آن‌ها را متزلزل کرد.

افراد قوی از بیان نظرات خود و ایستادگی در موضع خود نمی‌ترسند، حتی اگر به معنای مخالفت با جریان باشد. در حالی که آن‌ها بر اعتقادات خود ثابت قدم هستند، افراد با شخصیت قوی آماده گفتگو و بحث هستند. آن‌ها مایلند به دیدگاه‌های دیگر گوش دهند و به دیدگاه‌های متفاوت احترام بگذارند، و در صورت ارائه شواهد قانع‌کننده، آماده ارزیابی مجدد نظرات خود هستند.

این ویژگی اغلب آن‌ها را به چراغی از صداقت و شجاعت تبدیل می‌کند و حتی از سوی کسانی که ممکن است با آن‌ها مخالف باشند، تحسین را برانگیخته است؛ بنابراین اگر متوجه شدید که دائماً از اعتقادات و اصول خود دفاع می‌کنید، اولین رفتار یک شخصیت قوی را نشان داده اید.

۲) تنهایی را در آغوش می‌گیرید
برخلاف تصور بسیاری، لذت بردن از معاشرت با خود نشانه‌ای از ضد اجتماعی بودن نیست، بلکه نشانه شخصیت قوی است. در حالی که جامعه اغلب برای رفتار‌های برونگرا و تعامل اجتماعی مداوم ارزش قائل است، افرادی که شخصیت قوی دارند تمایل دارند برای زمان تنهایی خود ارزش قائل شوند و آن را گرامی بدارند.

تنهایی فرصتی برای تأمل و ارتباط مجدد با خود است. در این لحظات تنهایی است که می‌توانیم بدون سر و صدا و حواس‌پرتی‌های دنیای بیرون، عمیقاً در افکار و ایده‌های خود فرو برویم. افراد با شخصیت قوی متکی به خود هستند و می‌توانند شادی را در درون خود بیابند. آن‌ها از آرامش تنهایی لذت می‌برند و از این زمان برای درون نگری و خودسازی استفاده می‌کنند.

این بدان معنا نیست که آن‌ها تنها هستند یا از معاشرت بیزارند. برعکس، آن‌ها می‌توانند کاملاً اجتماعی باشند و از تعامل معنادار با دیگران لذت ببرند. با این حال، آن‌ها برای شادی یا ارزش خود به این تعاملات متکی نیستند. گذراندن زمان در تنهایی می‌تواند منجر به افزایش بهره وری، خلاقیت و شفافیت ذهنی شود.

افراد با شخصیت قوی ترسی ندارند که از جمع عقب نشینی کنند و از معاشرت با خود لذت ببرند. آن‌ها می‌دانند که تنهایی نشانه ضعف نیست، بلکه منبع قدرت است.

۳) از "نه" گفتن نمی‌ترسید
«نه» گفتن ممکن است ساده به نظر برسد، اما این کلمه‌ای است که بسیاری برای به زبان آوردن آن تلاش می‌کنند، به خصوص زمانی که نمی‌خواهند دیگران را ناامید کنند یا از قضاوت شدن می‌ترسند. اما برای کسانی که شخصیت قوی دارند، «نه» گفتن طبیعی است.

داشتن یک شخصیت قوی اغلب به این معنی است که در تعیین مرز‌ها و ایستادن در کنار آن‌ها راحت هستید. این افراد محدودیت‌های خود را درک می‌کنند و برای زمان خود ارزش قائل هستند. آن‌ها در رد درخواست یا دعوت نامه در صورت تداخل با اولویت‌های خود یا عبور از مرز‌های آن‌ها تردید نخواهند کرد.

نه گفتن به معنای خودخواه یا گستاخ بودن نیست، بلکه به معنای احترام به نیاز‌های خود و حفظ تعادل سالم در زندگی است.

اگر می‌بینید که شجاعت این را دارید که در مواقع لزوم «نه» بگویید، بدون اینکه احساس گناه یا پشیمانی کنید، فقط یک رفتار مشخص دیگر از یک شخصیت قوی را به نمایش گذاشته‌اید.

۴) دارایی مادی هدایت‌کننده شما نیست
این یک واقعیت شناخته شده است که شادی به دست آمده از دارایی‌های مادی زودگذر است. آن‌هایی که شخصیت قوی دارند این را بهتر از بسیاری درک می‌کنند. رضایت آن‌ها از دستاوردها، تجربیات و روابط ناشی می‌شود تا ثروت مادی. آن‌ها ترجیح می‌دهند روی چیز‌هایی سرمایه گذاری کنند که زندگی آن‌ها را به روش‌های معنادار غنی می‌کند.

۵) در برابر سختی‌ها انعطاف‌پذیرید
زندگی پر از فراز و نشیب، موفقیت و شکست، شادی و غم است. اما چیزی که افراد دارای شخصیت قوی را از بقیه جدا می‌کند، انعطاف پذیری آن‌ها در برابر مشکلات است. وقتی با شکست مواجه می‌شوند، فرو نمی‌ریزند یا تسلیم نمی‌شوند. در عوض، آن را به عنوان یک فرصت یادگیری، پله‌ای در مسیر موفقیت خود می‌بینند.

آن‌ها درک می‌کنند که ناملایمات بخشی از زندگی است. این چیزی نیست که باید از آن ترسید یا از آن اجتناب کرد، بلکه فرصتی برای رشد و بهبود است. این توانایی برای گذر از سختی‌ها شاید مشخص‌ترین ویژگی یک شخصیت قوی و گواهی واقعی برای قدرت آن‌ها باشد.

۶) پذیرای انتقاد هستید
در حالی که بسیاری ممکن است انتقاد را یک حمله یا ضربه‌ای به عزت نفس خود بدانند، افرادی که شخصیت قوی دارند آن را فرصتی برای رشد می‌دانند.

آن‌ها درک می‌کنند که هیچ یک از ما کامل نیستیم و همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. از این رو از انتقاد سازنده استقبال می‌کنند و از آن به عنوان ابزاری برای خودسازی استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بازخورد را از ارزش خود جدا کنند و اجازه ندهند که بر عزت نفس آن‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر متوجه شده اید که پذیرای انتقاد هستید و به جای حالت تدافعی یا ناراحتی قدردانی می‌کنید، در این صورت رفتار دیگری از ویژگی‌های یک شخصیت قوی را نشان داده اید.

۷) به‌راحتی تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نمی‌گیرید
در دنیایی مملو از دیدگاه‌های گوناگون، تحت تاثیر نظرات دیگران قرار گرفتن آسان است. اما آن‌هایی که شخصیت قوی دارند، موضع خود را حفظ می‌کنند.

آن‌ها درک روشنی از ارزش‌ها، باور‌ها و اهداف خود دارند و اجازه نمی‌دهند نظرات دیگران مسیرشان را تغییر دهد. این بدان معنا نیست که آن‌ها نظرات دیگران را کاملاً نادیده می‌گیرند. آن‌ها گوش می‌دهند، فکر می‌کنند، اما در نهایت، خودشان تصمیم می‌گیرند.

۸) شما قاطع هستید، نه پرخاشگر
یک تصور غلط رایج این است که شخصیت‌های قوی رفتار پرخاشگرانه دارند. این نمی‌تواند دور از واقعیت باشد. افراد با شخصیت قوی واقعاً قاطع هستند. افکار و احساسات خود را آشکارا و مستقیم بیان می‌کنند. آن‌ها از بیان نظرات خود نمی‌ترسند، حتی اگر به محبوبیت آن‌ها لطمه بزند.

با این حال، تفاوت آشکاری بین قاطع بودن و پرخاشگری وجود دارد. پرخاشگری شامل بی احترامی یا نادیده گرفتن احساسات و حقوق دیگران است. از سوی دیگر، قاطعیت شامل بیان حقوق و احساسات خود و در عین حال احترام به دیگران است.

به عبارت دیگر، قاطعیت به معنای ایستادن در موضع خود بدون آسیب رساندن به دیگران است. این تعادلی است که افراد دارای شخصیت قوی بر آن مسلط شده اند. آن‌ها می‌دانند که راهی وجود دارد که می‌توانند بدون تحقیر یا آسیب رساندن به دیگران در این فرآیند، نظر خود را اعلام کنند.

۹) برای اصالت ارزش قائل هستید
آن‌ها علاقه‌ای به تظاهر به کسی که نیستند ندارند. آن‌ها اهمیت صحبت کردن و زندگی کردن با حقیقت خود را درک می‌کنند، حتی زمانی که ناخوشایند یا ناراحت کننده است.

افراد قوی از نشان دادن خود واقعی‌شان نمی‌ترسند. آن‌ها سعی نمی‌کنند عیوب خود را پنهان کنند یا خود را تغییر دهند تا با هنجار‌ها یا انتظارات اجتماعی مطابقت داشته باشند. در عوض، آن‌ها را به عنوان بخشی از فردیت منحصر به فرد خود می‌شناسند.

آن‌ها هیچ علاقه‌ای به روابط سطحی یا زیبایی‌های ساختگی ندارند. آن‌ها مشتاق ارتباطات واقعی مبتنی بر احترام و درک متقابل هستند. این قدردانی عمیق از اصالت، جنبه زیبای یک شخصیت قوی است. این در مورد واقعی بودن، واقعی بودن و آنقدر شجاع بودن است که به دنیا نشان دهید که واقعاً چه کسی هستید.

۱۰) به دنبال تایید دیگران نیستید
یکی از مهمترین ویژگی‌های افرادی که شخصیت قوی دارند، استقلال آنهاست. آن‌ها نیازی ندارند که دائماً به دنبال تأیید دیگران باشند.

این بدان معنا نیست که آن‌ها نظرات دیگران را کاملاً نادیده می‌گیرند. آن‌ها دیدگاه‌های کسانی را که به آن‌ها احترام می‌گذارند ارزش می‌گذارند و در نظر می‌گیرند. با این حال، آن‌ها تصمیمات خود را بر اساس قضاوت و ارزش‌های خود می‌گیرند تا نظرات دیگران.

افراد با شخصیت قوی ارزش خود را درک می‌کنند و برای احساس اعتماد به نفس نیازی به تایید خارجی ندارند. آن‌ها از آنچه هستند مطمئنند و احساس ناچاری نمی‌کنند که با انتظارات جامعه مطابقت یابند.

این سطح از استقلال و اعتماد به نفس گواهی بر قدرت آنهاست. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به خود وفادار بمانند و یکپارچگی خود را حتی در مواجهه با انتقاد یا ناملایمات حفظ کنند.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • فرانسوی‌ها به‌شدت از وقوع حمله‌ تروریستی طی هفته‌های آتی می‌ترسند
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • ۹ کار و شغلی که درونگرا‌ها در آن بهتر هستند
  • طنین نوای قرآن در محلات مازندران/ تغییر سبک زندگی زیر سایه قرآن
  • منبع ایمان همه مسلمانان قرآن است
  • افشای علت جدایی سروش صحت و همسرش
  • افشای علت جدایی سروش صحت و همسرش/ این برنامه باعث جدایی ما شد
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • ۲۶ مارس؛ روزی برای تنهایی و آرامش
  • اگر این نشانه‌ها را دارید بسیار شخصیت قوی دارید