Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:25:03 GMT

موفقیت محققان کشور در ثبت بارکد DNA شتر دوکوهانه ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۷۰۰۶

موفقیت محققان کشور در ثبت بارکد DNA شتر دوکوهانه ایران

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تنوع زیستگاهی در ایران، منجر به تنوع زیستی بی نظیر گیاهی و جانوری در کشور شده است. حفاظت از تنوع زیستی ایران از ۵۰ سال پیش در کشور آغاز گردیده است. اما با این وجود سرعت انقراض گونه های جانوری در ایران بالا بوده و هر ساله لیستی از گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض و یا تهدید ایران در لیست سرخ IUCN منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاله پارسا یگانه عضو هیات علمی بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و مجری طرح بارکدینگ DNA گونه های جانوری ایران در خصوص گفت: بارکدینگ DNA ابزاری مولکولی است که با استفاده از آغازگرهای استاندارد و تکثیر توالی ۶۰۰ تا ۸۰۰ نوکلئوتیدی از ژن سیتوکروم C اکسیداز I میتوکندریایی به طور گسترده جهت طبقه بندی تاکسونومیک گونه ها استفاده می شود. در سالهای اخیر این روش برای مطالعه و دسته بندی گونه ها جهت الویت بندی فعالیتهای حفاظت تنوع زیستی، محبوبیت و عمومیت فزاینده ای یافته است.

وی ضمن تاکیدبر لزوم ثبت علمی و بین المللی ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور افزود : شتر دوکوهانه ایرانی یکی از گونه های مهم بومی در معرض خطر انقراض ایران با توزیع پراکندگی در شمالغرب ایران است لذا با در نظر گرفتن کاهش شدید جمعیت آن، توجه بیشتر به این نژاد از دیدگاه حفاظت تنوع زیستی بسیار حائز اهمیت است.

پارسا خاطر نشان کرد: در پروژه مذکور که با همکاری بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز صورت گرفت با انجام ماموریت های نمونه برداری از ۶ نفر شتر دوکوهانه ایران و انجام مراحل مختلف در پروژه های هم راستا در تولید رده های سلولی آنها با استخراج DNA میتوکندریایی، DNA ۶۵۰ نوکلئوتیدی از ژن سیتوکروم C اکسیداز I مورد تکثیر و توالی یابی قرار گرفت.

وی افزود:بعد از انجام آنالیزهای استاندارد بیوانفورماتیک توالی بارکد DNA شتر دوکوهانه ایرانی با نام علمی Camelus bactrianus شناسایی و به همراه مشخصات کامل زیستگاهی و مورفولوژیکی نمونه ها در پایگاه داده بارکد DNA تنوع زیستی جهانی (BoldSystem) به نام کشور ایران ثبت گردید.

مجری طرح بارکدینگ DNA گونه های جانوری ایران عنوان کرد: توالی ژن COI از ۱۲۷ نمونه شتر دوکوهانه از کشورهای مغولستان، قزاقستان، چین و روسیه نیز در این پایگاه ثبت شده است که وجود شباهت بالای توالی بارکد DNA به دست آمده از شتر دوکوهانه ایرانی با توالیهای ثبت شده از شترهای آسیای میانه قرابت ژنتیکی و اجدادی این شترها را نشان داد.

به گزارش ایرنا، نتایج تحلیلی و اطلاعات تکمیلی این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشورمان در پایگاه داده www.boldsystems.org با نام علمی Camelus bactrianus در دسترس محققان داخلی و خارجی قرار دارد.

برچسب‌ها معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب دام و طيور ژنتیک پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دام و طيور ژنتیک دام و طيور ژنتیک اخبار کنکور شتر دوکوهانه ایران گونه های جانوری تنوع زیستی بارکد DNA گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان

صادق اسدالهی در جلسه اجرای عملیات تولید وترکیب ژنتیکی دام سبک استان که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر مناسب‌ترین دام جهت تامین بخش مهمی از نیاز گوشت قرمز کشور، گوسفند است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از علوفه مراتع و ضایعات کشاورزی مزارع که عمدتا برای دام دیگری قابل استفاده نیست و همچنین ذائقه مصرف گوشت گوسفند و نیاز به گوسفند برای قربانی در اعیاد و مراسم مذهبی در ایران از مهمترین دلایل مهم پرورش گوسفند محسوب می‌شود.

این معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: عملکرد تولیدی و تولید مثلی گوسفندان بومی برای پرورش در سامانه غیرمرتعی برای پرورش دهنده نمی‌تواند بازدهی اقتصادی مناسبی را ایجاد کند.

اسدالهی بیان کرد: به‌عبارت دیگر مجموع صفات مورد نیاز برای گوسفندان مناسب پرورش در سامانه غیر مرتعی در گوسفندان بومی کشور وجود ندارد و چاره‌ای جز تولید نژاد‌های جدید با صفات مطلوب نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی لرستان برنامه‌ریزی خود را برای سال جاری تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی + فیلم
  • آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟
  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ در رابطه با مشاغل محیط زیستی
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان