Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان سرپرست محیط زیست انزلی گفت: فصل زاد و ولد یکی از دلایل مشاهده بیش از حد مارهای چلیپر است.

فرشید فلاح در جمع خبرنگاران با اشاره به مشاهده مارهای غیربومی در محوطه بندری و بلوار انزلی گفت: با اعزام تیم کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به محل تجمع مارها در سواحل بندرانزلی، علت افزایش بی از حد این مارها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق بررسی کارشناسان تمامی مارهای مشاهده شده در این ناحیه از نوع مار چلیپر یا Natrix tessellata که یک نوع مار آبی بوده و خطری برای شهروندان ندارد و کاملا غیرسمی است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی فصل زاد و ولد مار چلیپر را یکی از دلایل رویت بیش از حد این جانور عنوان کرد و ادامه داد: علت افزایش قابل توجه این نوع مار آبی ایجاد یک زیستگاه مطلوب و وجود منابع غذایی کافی اعم از بچه ماهی، موش و... در منطقه موج شکن انزلی است.

وی افزود: سایز این مار بستگی به محیط زندگی و رژیم غذایی دارد و طبق مشاهدات و بررسی های صورت پذیرفته طول این مار گاها به ۱.۲ متر و وزن آن به حدود ۷۰۰ گرم می رسد.

حسین علی نژاد رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: مار های زنده گیری شده  بر اساس کلیدهای شناسایی، تشخیص نوع گونه و سمی و غیر سمی بودن آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود : کلیه مار های زنده گیری شده از نوع مار آبی چلیپر با نام علمی   Natrix tessellata و با طول حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر بومی مناطق تالابی و رودخانه های استان گیلان و کاملا غیر سمی هستند و خطر جدی برای شهروندان محسوب نمی شوند. (برای اطمینان و تایید تشخیص، تصاویر  مربوطه از طریق شبکه مجازی در اختیاراستادان دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه قرار گرفت که با کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را مورد تایید قرار دادند). 

علی نژاد خاطرنشان کرد: با وجود پناه، غذا و امنیت (نداشتن شکارچی طبیعی) و شرایط مناسب زاد آوری در محدوده اسکله تراکم جمعیتی آن در این منطقه این مارها زیاد شده و با توجه به اینکه این گونه شناگر خوبی در آب است به راحتی در محدوده بندری جابجا شده و گستره انتشار خود در این محدوده را افزایش داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مار سمی محیط زیست تالاب انزلي زاد و ولد حفاظت محیط زیست نوع مار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهدگفت:حفظ و نگهداری فضای سبز با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و هم‌سو با محیط زیست را یکی از روش‌های نوین در مدیریت فضا‌های سبز شهری دانست.

مهدی یعقوبی افزود: در حال حاضر شش بوستان در شهر مشهد به عنوان «بوستان سبز» معرفی شده‌اند و نظارت در هر کدام از این بوستان‌ها، برعهده یک کارشناس گیاه‌پزشک مستقر در هر کدام از مناطق است.

او گفت: در بوستان‌های سبز، به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی برای دفع آفات و بیماری‌ها، از اجرای سمپاشی‌های بی‌مورد جلوگیری شده و در مقابل، از شیوه‌های غیرشیمیایی موثر و متد‌های کنترل بیولوژیک، مکانیکی و فیزیکی استفاده می‌شود. 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد افزود: طی سالیان اخیر به همت مدیریت فضای سبز شهری، حفظ و نگهداری فضای سبز در تعدادی از بوستان‌های سطح شهر با رویکرد سبز صورت پذیرفته و با توجه به مزایای متعدد این روش از جمله کاهش قابل توجه مصرف سموم شیمیایی و مخاطرات زیست‌محیطی، حفظ سلامت شهروندان، کمک به استفاده از تکنیک‌های کم‌خطر در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری‌زا و نیز حذف تدریجی روش‌های قدیمی و پر‌خطر، برنامه‌ریزی لازم برای توسعه این طرح صورت گرفته و در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۳، تعداد بوستان‌های سبز را به ۱۳ بوستان افزایش دهیم.

 

دیگر خبرها

  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • دستگاه قضایی شهرستان بوکان حامی حفاظت از محیط زیست است
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد