Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که ایران به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند از منابع مالی خود برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند، گفت: جنگ واکسن‌ها که به قاچاق، دزدی و مصادره واکسن و یا لوازم پزشکی منجر شده، موجب رسوایی قدرت‌هایی شده که دم از حقوق انسانی می‌زنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (سه‌شنبه) با حضور در چهارمین اجلاس مجازی «بنیاد رهبران برای صلح» که به ریاست «رافارن» نخست وزیر پیشین فرانسه تشکیل شد، با اشاره به اوضاع یمن، کشتار مسلمانان در میانمار و وضعیت سوریه تصریح کرد: متاسفانه شورای امنیت تبدیل به باشگاهی شده است که حق وتو در آن، منافع قدرت‌های بزرگ را تضمین می‌کند، حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که ملت‌های بیدار در خاورمیانه تلاش جدی برای آزادی خود دارند، افزود: این در حالی است که قدرت‌های غربی درصدد سوداگری با فروش سلاح‌های مخرب به متجاوزان منطقه‌ای هستند. نمونه آن کشور فقیر یمن است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی وضعیت مدیریت جهانی توزیع واکسن کرونا را موجب رسوایی قدرت‌هایی خواند که دم از حقوق انسانی می‌زنند و خاطرنشان کرد: عجیب‌تر آن‌که کشوری مانند ایران حتی نمی‌تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل قدرت‌های غربی با قدرت‌های نوظهور و ملت‌های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پایین آن‌ها نسبت به دیگر جوامع و ملت‌ها و عدم احترام به فرهنگ آن‌هاست.

وی با اشاره به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها انجام داده و بر اساس آن ۶۴ درصد پاسخگویان نابرابری را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی کرده اند و ۴۴ درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته اند، گفت: وقتی دیده می‌شود که این قدرت‌ها از دولت‌هایی که کاملا با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه اند، حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند، نمی‌توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن‌هاست.

مشروح اظهارات خرازی را در این جا می‌خوانید:

وی طی سخنانی در این نشست مجازی عنوان کرد: روحیه ضد غربی در کشور‌های جنوب به دلیل عملکرد برخی دولت‌های غربی به سرعت در حال تشدید است و دلیل آن خود برتربینی قدرت‌های غربی نسبت به کشور‌های جنوب و عدم احترام به فرهنگ و سنت‌های آن‌هاست. در اینجا لازم است تأکید کنم که قدرت‌های غربی برای سرکوب ملت‌هایی که برای آزادی خود دست به مبارزه می‌زنند از برچسب تروریسم استفاده می‌کنند، در حالی که بین مبارزه آزادیبخش ملت‌ها و اقدامات گروه‌های تروریستی باید تفاوت قائل شد.

خرازی اضافه کرد: وضعیت ژئوپلیتیک، معادلات سیاسی، اقتصادی و واقعیت‌های میدانی در جهان امروز به میزان قابل‌توجهی تغییر کرده است. کشوری مانند ایران به عنوان یک قدرت نوظهور با وجود هشت سال جنگ و چند دهه تحریم از جمله تحریم حداکثری ترامپ توانسته است مقاومت کرده، موقعیت خود را تثبیت و در مبارزه با داعش و القاعده نقش برجسته‌ای را ایفا کند. ملت‌های بیدار در خاورمیانه تلاش جدی برای آزادی خود دارند، در حالی که قدرت‌های غربی در صدد سوداگری با فروش سلاح‌های مخرب به متجاوزان منطقه‌ای هستند. نمونه آن کشور فقیر یمن است.

وزیر خارجه پیشین عنوان کرد: دورنمای بهداشتی در جهان ناامید کننده است و کشور‌های جنوب نگران وضعیت خود هستند. این‌که بر اساس آمار‌های موجود تا پایان فوریه ۲۰۲۱، کشور‌های فقیر و دارای درآمد متوسط جمعاً ۶۷۵ میلیون دُز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده‌اند و کشور‌های ثروتمند ۴.۲ میلیارد و چند برابر نیاز واقعی‌شان واکسن دریافت کرده‌اند، نگران‌کننده است. عجیب‌تر آنکه کشوری مانند ایران حتی نمی‌تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند. جنگ واکسن‌ها نیز که به قاچاق، دزدی و مصادره واکسن و یا لوازم پزشکی منجر شده، موجب رسوایی قدرت‌هایی شده است که دم از حقوق انسانی می‌زنند.

خرازی اضافه کرد: مقابله با چالش‌های کنونی جهان مستلزم شکل گیری «نظم چندجانبه نوین» بر اساس واقعیت ها، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین عدم مداخله قدرت‌های بزرگ در سازمان‌های بین المللی است.

وی گفت: متأسفانه شورای امنیت تبدیل به کلوپی شده است که به‌واسطه حق وتو، منافع قدرت‌های بزرگ را تضمین می‌کند، حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه شود. متأسفانه نمونه‌های چنین فجایعی در تاریخ شورای امنیت فراوان است و امروزه نیز به همین دلیل شاهد ادامه جنگ در یمن، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار و وضعیت سوریه و دیگر مناطق هستیم.

خرازی اظهار داشت: در گزارش سالانه، از افزایش تعداد اعضای شورای امنیت صحبت شده است، ولی به نظر اینجانب این ساختار از بنیان مشکل دارد و اضافه کردن چند کشور دیگر به اعضای دائم این شورا ممکن است مشکل آن کشور‌ها را حل کند، ولی نمی‌تواند به ارتقای امنیت بین المللی کمک کند. به نظر اینجانب راه‌حل را باید در دموکراتیک ساختن ساختار سازمان ملل و شورای امنیت جستجو کرد.

به گزارش فارس، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که گزارش سالانه چالش اصلی چندجانبه گرایی دانسته و بر ضرورت گفتگو درباره آن تأکید کرده، دموکراسی است. به نظر اینجانب مشکل قدرت‌های غربی با قدرت‌های نوظهور و ملت‌های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پایین آن‌ها نسبت به دیگر جوامع و ملت‌ها و عدم احترام به فرهنگ آن‌هاست. آن‌ها دنیا را با معیار‌ها و شاخص‌های خود می‌سنجند و اصرار دارند مدل دموکراسی خود را بدون توجه به تنوع فرهنگی و ارزشی جوامع مختلف بر آن‌ها تحمیل کنند.

وی گفت: البته، چنین نگاهی هیچ‌گاه از سوی کشور‌های جنوب پذیرفتنی نیست. از طرف دیگر وقتی دیده می‌شود که این قدرت‌ها از دولت‌هایی که کاملاً با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه اند، حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند، نمی‌توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن‌هاست.

خرازی اضافه کرد: در اینجا توجه شما را به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها به ریاست آقای راسموسن، نخست‌وزیر پیشین دانمارک و دبیرکل پیشین ناتو در ماه مه ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور و بین ۵۰۰۰۰ نفر انجام داده است، جلب می‌کنم که طبق آن ۶۴ درصد پاسخگویان نابرابری را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی کرده اند و ۴۴ درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته اند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این تبادل‌نظر‌ها و تلاش صادقانه بنیاد رهبران برای صلح بتواند به سهم خود در کاهش چالش‌های کنونی جهان و شکل گیری نظم جدید و «چندجانبه‌گرایی نوین» مؤثر افتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سید کمال خرازی جنگ یمن جنگ سوریه جنگ واکسن کرونا واکسن کرونا رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دموکراسی و حقوق بشر درصد پاسخگویان برای دموکراسی قدرت های غربی کشور های جنوب شورای امنیت ملت ها کشور ها آن هاست حق وتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۷۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ورود واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) به برنامه واکسیناسیون ملی کشور توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد:« عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال، یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.»

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • پیام‌عملیات وعده صادق، قدرت و استقلال ایران بود
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • فاصله‌ زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تبلیغ داریم
  • فراجا وظایف ذاتی و قانونی در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد
  • راه حل رفع مشکلات کشور رای به گزینه های توانمند در انتخابات است