Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوانیروز با رشادت و دلاوری­‌های خلبانان خود در سرتاسر جبهه­‌های نبرد نقش انکارناپذیری در منهدم نمودن دشمن ایفاء نموده و کارشناسان نظامی غربی و شرقی را در بهت و حیرت فروبرد.

هوانیروز یکی از کارآمدترین و آماده‌ترین یگان­های نیروی زمینی ارتش در آغاز جنگ بود و با شروع جنگ تحمیلی، بالگردهای خود را در انواع مختلف کبرا،214، شنوک، 205 و 206 به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و با استقرار در سر پل ذهاب و گیلان غرب، ایلام، اهواز ، ماهشهر و دزفول از روز اول جنگ 31/6/1359 با دشمن بعثی وارد نبرد گردید و با توجه به شرایط نیروها و پیشروی ارتش بعثی در سرزمین جمهوری اسلامی ایران بالگردهای هوانیروز از همان ابتدای جنگ تحمیلی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند بطوریکه هوانیروز و نیروی هوایی ارتش در ماه‌های اولیه نبرد، نیروهایی بودند که در کند کردن پیشروی دشمن نقش بسزایی داشتند و باعث توقف و تثبیت متجاوز گردیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوانیروز با رشادت و دلاوری­‌های خلبانان خود در سرتاسر جبهه­‌های نبرد نقش انکارناپذیری در منهدم نمودن دشمن ایفاء نموده و کارشناسان نظامی غربی و شرقی را در بهت و حیرت فروبرد. با آغاز عملیات­‌های آفندی ارتش و سپاه پاسداران، همواره هوانیروز به‌عنوان واحد پشتیبانی‌کننده یگان‌­های تک­­ور در راستای پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی برن، تدارکات هوایی و شناسایی مورداستفاده قرار می‌گرفت و هیچ عملیاتی وجود ندارد که در دوران دفاع مقدس در مرزهای زمینی صورت گرفته باشد و هوانیروز در آن شرکت نکرده باشد به‌طوری‌ که اکثریت عملیات‌­های آفندی و پدافندی با نام هوانیروز عجین گشته و نام هوانیروز در این عملیات‌­ها تثبیت گردیده است. در مجموع هشت سال دفاع مقدس هوانیروز با انجام بیش از300.000هزار ساعت پرواز عملیاتی و شرکت در 62 عملیات آفندی و پدافندی یکی از ارکان پیروزی در هر عملیات بوده است.

نقش هوانیروز در عملیات بیت‌المقدس:

یکی از عملیات­‌هایی که هوانیروز در آن نقش عمده و به سزایی داشت عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس است که از تاریخ 1361/2/10 به مدت 26 روز در جنوب غربی اهواز در طی سه مرحله انجام گرفت و ازجمله عملیات­‌های موفق نظامی نیروهای مسلح ایران بود که علاوه بر پایان دادن به 19 ماه اشغال نظامی قسمتی از استان خوزستان، ضربه‌­ای قاطع به  نیروهای متجاوز عراقی وارد نمود  و با عبور سریع و غافلگیرانه نیروهای ایرانی از رودخانه کارون و تصرف سرپلی وسیع به مساحت 700 کیلومترمربع درزمانی کوتاه و آزادسازی شهر خرمشهر به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا ثبت شد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از کسب تجربه از عملیات‌های غرورآفرین طریق‌القدس و فتح المبین جهت پشتیبانی از یگان‌های ارتش و سپاه با 3 پایگاه رزمی پشتیبانی عمومی اصفهان پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان و پایگاه هوانیروز کرمان با 95 فروند بالگرد در انواع مختلف در این عملیات شرکت نمودند.

پایگاه هوانیروز اصفهان

در عملیات بیت‌المقدس پایگاه پشتیبانی عمومی هوانیروز اصفهان با سازمان رزمی خود پس از دریافت امریه از ستاد هوانیروز با کلیه عناصر ستادی موردنیاز و تجهیزات زمینی از مورخه 1361/2/7 به منطقه جنوب عزیمت نمود و ابتدا در کارخانه فولاد اهواز مستقر گردید و با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده از عملیات‌های پیشین در راستای اعزام به‌موقع و سریع خلبانان به مناطق عملیاتی کلیه خلبانان خود را با مناطق تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های تکاور آشنا و در مورخه 1361/2/9 یک روز قبل از عملیات در محلی به نام خضریه مستقر گردیدند و مأموریت یافتند تا از یگان‌های تکاور قرارگاه نصر در تقدم یکم و یگان‌های قرارگاه فتح در تقدم دوم، پشتیبانی نزدیک هوایی به عمل‌آورند.

پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان

پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان پس از کسب امریه از ستاد هوانیروز با کلیه تجهیزات زمینی و کارکنان فنی خود در فرودگاه اهواز مستقر گردید و مأموریت یافت تا از یگان‌های عمل‌کننده تحت امر قرارگاه  قدس پشتیبانی نزدیک هوایی به عمل آورد. در همین ارتباط و به‌منظور حسن اجرای مأموریت محوله، پایگاه با هماهنگی افسر رابط قرارگاه قدس، خلبانان خود را با پدهای اورژانس تاکتیکی یا تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های قرارگاه آشنا نمود.

پایگاه هوانیروز کرمان

پایگاه هوانیروز کرمان پس از کسب امریه از ستاد هوانیروز با کلیه تجهیزات زمینی و کارکنان فنی خود در پادگان لشگر 92 زرهی مستقر گردید تا بنا به دستور در پشتیبانی از قرارگاه‌های تاکتیکی وارد عمل گردد. در همین ارتباط پایگاه، خلبانان خود را با پدهای اورژانس تاکتیکی یا تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های قرارگاه آشنا نمود.

یگان هواپیمایی بال ثابت هوانیروز مأموریت یافت تا با بهره­گیری از یک فروند هواپیمای فرند شیب و یک فروند هواپیمای توربوکماندر و یک فروند هواپیمای جت فالکن فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده و همچنین پرسنل پایگاه‌ها در مسیرهای محوله ترابری نماید.

یک گروهان بانام گروهان چهارم گردان بلال متشکل از خلبانان و کارکنان فنی و عادی و کارکنان وظیفه پایگاه‌های هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان، مسجدسلیمان و مرکز آموزش اصفهان سازماندهی گردید که پرسنل این گروهان با گرفتن اسلحه و مهمات، داوطلبانه به‌صورت بسیجی در عملیات بیت‌المقدس شرکت نمودند که حماسه‌سازی‌های آنان به سهم افتخارات هوانیروز افزوده است.

شرح عملیات:

با اولین طلیعه خورشید در صبح روز مورخه 1361/2/10 مأموریت‌های محوله به هوانیروز در ارتباط با تخلیه مجروحین، هلی برن نیروها، اجرای آتش‌بر روی دشمن و شناسایی آخرین وضعیت با بالگردهای 214 شنوک، کبرا و 206 آغاز شد.

خلبانان پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان در شمال منطقه نبرد با بالگردهای خود وارد منطقه شدند و نیازمندی فرماندهای یگان‌های تحت امر قرارگاه قدس را در ارتباط با پشتیبانی نزدیک هوایی و اجرای آتش با بالگردهای کبرا و تخلیه مجروحین و هلی برن نیروها را با بالگردهای 214 و شنوک برآورده نمودند، در منطقه غرب اهواز و غرب دارخوین، خلبانان پایگاه هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان که در کارخانه فولاد اهواز و منطقه خضریه واقع در 27 کیلومتری جنوب اهواز مستقر بودند با فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده و بنا به دستور فرماندهی قرارگاه عملیاتی فتح و نصر وارد عمل گردیدند و با تخلیه مجروحین عملیات از دارخوین به اهواز و یا ماهشهر و اجرای آتش با بالگردهای کبرا و شلیک موشک ماوریک و موشک‌های «تاو» و راکت، درخواست‌های فرماندهان واحدهای آفندی خود را اجابت می­‌نمودند. از روز اول عملیات تا روز آخر که به آزادسازی خرمشهر و 5400 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران انجامید، بالگردهای هوانیروز با انجام 5180 ساعت پرواز ضربات جبران‌ناپذیری بر ارتش بعثی وارد کردند و آن‌ها را متحمل تلفات فراوانی نمودند.

با پرواز هر بالگرد در منطقه، نیروهای خودی روحیه مضاعف می‌گرفتند و با ایثار و ازخودگذشتگی به مواضع نیروهای عراقی حمله می‌نمودند. با توجه به شکل منطقه که به‌صورت بیابانی، هموار و مسطح بود تانک­‌ها، نفربرها و دیگر ادوات خودروئی دشمن به‌وضوح قابل رویت و شکار شدن بودندکه با شجاعت و دلاورمردی خلبانان بالگردهای کبرا تک تک آن‌ها شکار و با شلیک موشک‌های تاو و راکت و در برخی مواقع با شلیک موشک مأوریک تعداد بسیار زیادی تانک نفربر زرهی، خودرو، برج دیده بانی و سنگرهای انفرادی و اجتماعی دشمن مورد اصابت قرار گرفت و منهدم گردید. در مجموع سه مرحله این عملیات بالگردهای هوانیروز با تخلیه 7820 مجروح و ترابری و هلی برن 3561 نفر رزمنده و حمل 101 تن بار و مهمات یکی از اصلی­ترین ارکان پیروزی در عملیات بیت‌المقدس محسوب می‌گردید.

در این عملیات و در جهت انهدام نیروهای عراقی، تعداد 39 فروند موشک تاو و 1480 عدد راکت و 2 فروند موشک ماوریک و 7850 گلوله توپ 20 میلیمتری مورد استفاده خلبانان بالگرد کبرا قرار گرفت.

در عملیات بیت‌المقدس هوانیروز با تقدیم 4 شهید: شهید ستوان علیرضا حراف، شهید ستوان قدرت الله خدادادی، شهید ستوانیار نصرالله تفضلی و شهید ستوانیار نصیر رادفرکه از دلاورمردان و خلبانان شجاع هوانیروز بودند، ایثار و از خود گذشتگی پرسنل خود را بار دیگر به منصه ظهور گذاشت، روحشان شاد و یاد گرامی باد.

نتیجه عملیات بیت المقدس:

1-خرمشهر و 5400 کیلومتر از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آزاد گردید.

2-خطوط مرزی از خرمشهر تا شلمچه و شمال طلائیه تامین شد.

3-پادگان حمید و محور اهواز و خرمشهر به تصرف نیروهای خودی درآمد و شهر هویزه آزاد گردید.

4-لشگر عراق کاما منهدم گردید و  لشگر نیز از 20 تا 60 درصد متحمل آسیب جدی شد.

5- بیش از 16000 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و 19414 نفر نیز به اسارت درآمدند.

6- 550دستگاه تانک و نفربر، 50 دستگاه خودرو و ده‌ها عراده توپ و مقادیر زیادی از انواع جنگ افزار و مهمات به همراه سرنگونی 53 فروند هواپیما و 3 فروند بالگرد از ضایعات لجستیکی دشمن به شمار می‌آید.

در پایان یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه 48 هزار شهید ارتش و شهدای عملیات غرورآفرین بیت­المقدس را گرامی می‌داریم و امیدواریم که رهروان صدیق و شایسته­ای برای آنان باشیم. انشاء..
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس عملیات بیت المقدس پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان عملیات بیت المقدس جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی عمومی تخلیه مجروح خلبانان خود هلی برن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران سلاح به کرانه باختری ارسال می‌کند | تل‌آویو یکی از این محموله‌ها را توقیف کرده است

به گزارش همشهری آنلاین از "الجزیره انگلیسی"ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ادعا کرد که ایران در چند ماه گذشته تلاش کرده سلاح به کرانه باختری اشغالی ارسال کند و تلاویو یکی از این محموله ها را توقیف کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با نشان دادن تصاویری از اسلحه‌ها و مهمات ادعا کرد که این محموله شامل انواع مختلفی از مواد منفجره و مین‌های ضدتانک، سلاح تهاجمی، آرپی‌جی، نارنجک‌های دستی و تپانچه می‌شود.

ارتش رژیم اسرائیل ادعا کرد که با آژانس امنیت داخلی موسوم به شین بت در این عملیات همکاری کرده و متوجه شده است که دو واحد از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یکی از آنها در سوریه فعالیت می کند، در این عملیات ارسال سلاح به کرانه باختری اشغالی نقش داشته اند.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود.

در پی تصویب این قطعنامه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این باره اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.

دفتر نتانیاهو در این بیانیه‌ اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت.

در ادامه بیانیه، ادعا شده است: این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

کد خبر 840801 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تجاوزات صهیونیست ها توسط رسانه های غربی و آمریکایی پشتیبانی می شود
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • دومین حمله عراقی‌ها به پایگاه‌های صهیونیستی درکمتر از۲۴ساعت
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به دو پایگاه ارتش صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان
  • ادعا‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران در پی تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه
  • ایران سلاح به کرانه باختری ارسال می‌کند | تل‌آویو یکی از این محموله‌ها را توقیف کرده است
  • بازدید فرمانده پدافند هوایی شمال غرب ارتش از سایت رادار زرینه رود
  • جزییات جدیدترین سلاح های هوانیروز ارتش + عکس‌ها