Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:20:48 GMT

«آفاق حقیقت در سپهر شریعت»

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۹۹۸۹

«آفاق حقیقت در سپهر شریعت»

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حامد زارع نویسنده و تدوین‌گر کتاب پیش‌رو، در قالبی مشابه از سال ۹۳ چاپ کتاب‌های گفتگو با چهره‌های فلسفه ایرانی اسلامی را با همکاری انتشارات ققنوس در دستور کار قرار داده و به‌ترتیب کتاب‌های آفاق حکمت در سپهر سنت (گفتگو با سید حسین نصر) در سال ۹۳،‌ آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ (گفتگو با رضا داوری اردکانی) در سال ۹۵، آفاق معرفت در سپهر معنویت (گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی) در سال ۹۶ و آفاق فکرت در سپهر فطرت (گفتگو با غلامرضا اعوانی) را در سال ۹۸ منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مصطفی محقق احمدآبادی معروف به محقق داماد، (زادهٔ ۱۳۲۴ خورشیدی) مجتهد، حقوق‌دان، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه است.

او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده‌است و همچنین از سال ۱۳۷۴ تاکنون عضو و رئیس شورای تولیت و هیئت‌مدیره و عضو هیئت گزینش کتاب و جایزهٔ بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی است.

محقق داماد که دانش آموختهٔ حوزهٔ علمیهٔ قم، دانشگاه تهران و دانشگاه کاتولیک لوون است، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و بیش از ده سال مدیریت گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس را به عهده داشت. وی علاوه بر بهره‌گیری از دو نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، تسلط به زبان‌های عربی، زبان انگلیسی و فارسی و آشنایی با زبان فرانسه دارد. همچنین آثار مختلف و متعددی در حوزهٔ فقه و حقوق از وی منتشر شده‌است.

زارع این کتاب را ترجمان چندین سال مراوده، مکاتبه و مصاحبۀ خود با سیدمصطفی محقق داماد معرفی می کند که رویه و سویۀ علمی آن مبتنی بر ارائه پاسخی اصولی و فقهی به بحران های دوران کنونی است؛ پاسخ هایی که دکتر محقق داماد با بیانی ساده و زبانی شیرین در قالب پاسخ به پرسش هایی کوتاه اما عمیق، پیشروترین دریافت‌های نوگرایانه از علم اصول و دانش فقه را بیرون از محوطۀ پرآشوب روشنفکری دینی و درون یک چهارچوب معنادار و روشمند شرعی ارائه می دهد.

زارع عقیده دارد که محقق داماد متفکری اهل عمل است و نه از آن دست متفکرانی که فقط در خانه و کتابخانه نشسته اند و فکر می کنند بلکه متفکری است که در حوزه عمل و تفکر جاری در نظامات اجتماعی و سیاسی ما فعال است، متفکری اندیشمند و نگران که ضمن تفکر اهل درد هم است. او متفکری است که دائما برای یافتن تتازه هایی از متون و برای قراردادن آنها در بدنه اندیشه و تفکر دانشی که می تواند نوعی انفتاح و گشایش را در بن بست های جاری در پی داشته باشد، تلاش می کند.

در بخشی از این کتاب و در پاسخ محقق داماد به این پرسش که چرا روی علم اصول تاکید می کند، مگر وظیفۀ این علم چیست؟ آمده است:

برای این که وظیفه ای بنیادین را برعهده دارد. در یک نگاه تطبیقی می توان گفت همان گونه که وظیفه فلسفه حقوق این است که برای مفاهیم اساسی علم حقوق پشتوانه نظری فراهم کند، علم اصول نیز تلاش می کند تا برای مفاهیمی که در دانش فقهی مطرح می شود، پشتیبان فکری ایجاد کند. هرچند به نظر من امروزه علم اصول فقه یکی از مهمترین علومی است که بیش از آن که در حکم مقدمه ای برای علم باشد، در کنار علومی نظیر فلسفه حقوق، فلسفۀ الفاظ و فلسفۀ تحلیلی در جهان امروز رتبه بندی می شود. اگر حکمت به طورکلی جایگاه ادراکات حقیقی باشد، علم اصول فقه به بیان علامه طباطبایی جایگاه ادراکات اعتباری و نتایج مترتب بر آن به چه میزان در حل مسائل ما می تواند مشابه باشد (ص.۹۰).

این‌کتاب ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «زندگی و کارنامه فکری»، «فقه و اصول»، «تاریخ اندیشه»، «اندیشه معاصر»، «فلسفه اسلامی» و «معارف دینی». به جز این‌فصول، «مقدمه» به قلم حامد زارع، «درباره سیدمصطفی محقق داماد» نوشته رسول جعفریان و «پیشگفتار» به قلم محقق داماد،‌ از دیگر بخش‌های مختلف این‌کتاب هستند.

این‌کتاب با ۱۹۱ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها آیت الله العظمی محقق داماد نقد کتاب سید حسین نصر نهاد كتابخانه های عمومی کشور حامد زارع رسول جعفریان غلامحسین ابراهیمی دینانی رضا داوری اردکانی کتاب انتشارات ققنوس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله العظمی محقق داماد نقد کتاب سید حسین نصر آیت الله العظمی محقق داماد نقد کتاب سید حسین نصر نهاد كتابخانه های عمومی کشور حامد زارع رسول جعفریان غلامحسین ابراهیمی دینانی رضا داوری اردکانی کتاب انتشارات ققنوس اخبار کنکور محقق داماد علم اصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است