Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با توجه به نقش کلیدی نفت و گاز در تامین انرژی و افزایش روز افزون تقاضای محصولات پتروشیمی، احداث شرکت پتروشیمی در استان ایلام با هدف توسعه و ارتقای شرایط از اهمیت بالایی برای مردم استان برخوردار بود.

 صنایع پتروشیمی استان ایلام در منطقه‌ای قرار گرفت که مشرف به زیستگاه اصلی انسان‌ها و اکوسیستم است که همین امر موجب شد بیش‌تر از اینکه شاهد توسعه‌ی استان باشیم، شاهد انتشار اخباری بودیم که حکایت از نارضایتی مردم شهرستان چوار در خصوص مضرات آلودگی پتروشیمی بر زیست بوم و رهاسازی فاضلاب صنعتی مجتمع پتروشیمی در محل رودخانه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا نیز در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سالجاری، با حضور کارشناسان پس از اینکه از خروجی تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی تا محل تلاقی ورود پساب پالایشگاه به طول تقریبی ۵/۵ کیلومتر مورد نمونه برداری و پایش قرار گرفت، مشخص شد بر اثر آلودگی آب ناشی از پساب مجتمع، بیش از چندین هزار قطعه انواع ماهیان و سایر آبزیان تلف شده‌اند.

از سوی دیگر نیز پس از احداث فلر در یک سال گذشته صدای آزار دهنده و بوی بد آن، یکی دیگر از عواملی بود که موجب افزایش معضلات مردم این منطقه شد. 

گله‌مندی مردم شهرستان ایوان

اما در ادامه علاوه بر شهرستان چوار صدای نارضایتی مردم در دیگر مناطق نزدیک به پتروشیمی از جمله ایوان که در چند کیلومتری پتروشیمی زندگی می‌کنند نیز به گوش رسیده شد که حکایت از گله مندی مردم این شهرستان در خصوص عدم رسیدگی به درخواست‌های مکررشان جهت رفع آلودگی پتروشیمی و جلوگیری از مضرات آن در طول زمان داشت. 

جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی

علی‌اصغر محبی از ساکنان شهرستان ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: این سوخت‌ها که می‌سوزند و دودش به چشم محیط ‌زیست و مردم می‌رود سرمایه ملی است که باید از هدر رفتن آنها جلوگیری شد.

وی افزود: تا کنون درخواست‌های زیادی برای جلوگیری از این آلودگی در شهرستان چوار و ایوان و روستا‌های اطراف ارسال شده که هیچ پاسخی از سوی مسوولین مربوطه دریافت نشده است.

احداث واحد فلر آلاینده‌ها را چند برابر کرده است

مهدی‌ ناصری از دیگر شهروندان ایوانی به خبرنگار فارس گفت: ممکن است آلاینده‌ها مستقیما سبب بروز بیماری نشوند بلکه از طریق تغییرات بیولوژیکی که در بدن اعمال می‌کنند، ریسک ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه با وجود آلودگی‌های ایجاد شده، اقدامی از سوی نهادهای مربوط انجام نشده است و طی ماه‌های گذشته پس از احداث واحد فلر، آلاینده‌های تولید شده توسط پتروشیمی افزایش چشم‌گیری داشته است.

هدر رفتن منابع طبیعی در استان

به دنبال بررسی عامل موثر آلودگی پتروشیمی دریافتیم که به علت عدم تجهیزات کافی در پتروشیمی تنها مقداری میعانات و سوخت در شرکت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی، توسط فلر میسوزد که نه‌تنها منابع طبیعی استان به هدر می‌رود، بلکه تاثیرات مخربی نیز بر اکوسیستم دارد.

به گفته‌ی منابع آگاه شرکت پتروشیمی با در اختیار گذاشتن درصدی از میعانات به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند می‌تواند قدم چشم گیری در زمینه‌ی کاهش آلودگی بردارد.

این در حالیست که اخیرا شاهد تعطیلی شرکت آریان تجارت مانا بودیم که البته طی اخباری قرار بوده که درصدی از میعانات پالایشگاه به این شرکت اختصاص داده شود تا مانع از بیکاری کارکنان شوند که دست‌های پشت برده به علت سودجویی خود مانع از تحقق این امر شدند.

تاثیر شرکت آریان تجارت مانا بر کاهش آلودگی

علی‌فراهانی مدیر عامل شرکت آریان تجارت مانا در همین راستا به خبرنگار فارس گفت: پس از اینکه قرار داد ما با وزارت نفت در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ به پایان رسید به پتروشیمی اعلام آمادگی کردیم که اگر تجهیزات در اختیار ما قرار داده شود توان احداث پالایشگاه کوچک جهت تولید نفت و گاز را داریم که هیچ گونه پاسخی به این تقاضا داده نشد.

وی با بیان اینکه آریان تجارت مانا تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی دارد، افزود: در مواقعی که خطوط لوله و مخازن نشتی داشته باشند آلودگی شدت می‌یابد که اگر میعانات توسط شرکت ما تصفیه شود از این امر جلوگیری می‌شود و لازم به ذکر است این مهم مورد تایید محیط زیست نیز بوده است.

تلاش مسولین پتروشیمی برای به حداقل رساندن آلودگی

امید‌علی سبزی فرماندار شهرستان ایوان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پتروشیمی ایلام با توجه به اینکه موجب پیشرفت استان می‌شود طبیعی است دود و آلایندگی نیز داشته باشد که طبق پیگیری‌های انجام شده مسولین پتروشیمی بیان کردند در تلاشند که آلودگی پتروشیمی را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه آلودگی در ایوان مقطع است و دائمی نبوده، افزود: قبل از اینکه درخواستی از سوی مردم ایوان به دستم برسد پیگیر آلودگی پتروشیمی در ماه‌های گذشته شده‌ام و خوشبختانه هم اکنون آلودگی چندانی در هوای ایوان مشاهده نمی‌شود و امید است مسوولین پتروشیمی نیز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورند تا دیگر شاهد هیچ‌گونه اعتراضی از سوی مردم نباشیم.

اخطاریه‌ای مبنی بر آلودگی پتروشیمی تا سال ۹۸ دریافت نکردیم

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام در نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا که در فرمانداری چوار برگزار شد، گفت: در سال ۹۷ پتروشیمی ایلام موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشور شده است و در سال ۹۸ نیز هیچ گونه اخطاریه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی پتروشیمی ایلام دریافت نشده است.

وی افزود: دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است و فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت شرایط راه‌اندازی الفین، تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.

صحبت‌های این مسوول در حالی است که طبق گفته‌ی منبع آگاه تا ماه‌های آینده فلر دیگری نیز علی‌رغم موثر بودن در تولید آلودگی در پتروشیمی احداث شود.

پساب پتروشیمی عامل مرگ آبزیان در چوار شد

غلامرضا ابدالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در گفت‌وگو با خبر نگار فارس گفت: طی چند روز گذشته مشخص شد پساب پتروشیمی باعث تلفات آبزیان در روستای پایین دست شده است که پس از بررسی‌های انجام شده پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.

وی افزود: در گذشته نیز در خصوص  اقداماتی صورت گرفته در زمینه‌ی آلودگی پتروشیمی و پالایشگاه در هوا که اگر از حد مجاز عبور کند با آنها برخورد می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه تا کنون  چند مورد برخورد قانونی با پتروشیمی و پالایشگاه داشته‌‌ایم تصریح کرد: مسوولین پتروشیمی و پالایشگاه هم اکنون موظف به پرداخت عوارض آلاینده‌ها هستند.

اما سوال اینجاست اگر اقدامات لازمه صورت می‌گیرد چرا هنوز اعتراض مردم به آلودگی‌های پتروشیمی بیشتر می‌شود؟

اثرات جبران‌ناپذیر آلاینده‌های پتروشیمی

در سال‌های اخیر استقرار صنایع مرتبط با پتروشیمی را در اقصی نقاط کشور شاهد بودیم زیرا محصولات حاصل از این صنایع نقش مؤثری در زندگی مردم دارند.

 این صنایع انواع مختلفی از آلاینده‌ها به‌صورت گاز، ذرات، لجن و پساب مایع در محیط‌ زیست منتشر می‌کنند که ممکن است اثرات سو، جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم، محیط‌زیست و سلامت انسان داشته باشند.

از این رو لازم است مسوولین مربوطه قدمی چشم گیر در راستای عملی سازی وعده‌های خود انجام دهند تا در آینده شاهد پیامدهای مخرب ناشی از آلودگی پتروشیمی از جمله سرطان، سقط جنین، سردرد شدید و... نباشیم.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام آلودگی پتروشیمی ایران تلفات آبزیان آلایندگی ها آلودگی پتروشیمی پتروشیمی ایلام آلاینده ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج امکانات وآمادگی کامل مدیریت بحران سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، محمد کرمی در نشست ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: استان با توجه به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در آماده‌ باش ۱۰۰ درصد قرار دارد و همه فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان آماده خدمات رسانی هستند.
وی گفت: از روز‌های گذشته با هماهنگی، تمام تدابیر برای مقابله با مشکلات احتمالی اندیشیده شده است وعلاوه بر آماده باش تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدارس سد‌های جنوب استان به اندازه کافی تخلیه شده است تا ظرفیت پذیرش بارندگی جدید را دراین مدت داشته باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به حجم بارندگی‌های ۱۲۰ میلی متری به ویژه در سواحل استان و متفاوت بودن آن و عدم امکان جابجایی افراد از امروز تا فردا به فرمانداران و کادر بهداشت و درمان تاکید شده است اقدامات لازم را برای بیماران بدحال و خانم‌هایی که نزدیک زایمان آنهاست انجام دهند تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.
کرمی آگاه سازی، آموزش و فرهنگ سازی مردم در مواقع بحران را ضروری دانست و گفت: مردم به اطلاعیه ها، هشدار‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی توجه و از تردد در مسیر رودخانه‌های محلی به شدت خودداری کنند.

 

اطلاعیه ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در پی هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شد.

در این اطلاعیه آمده است؛ به استناد هشدار هواشناسی سطح قرمز شماره ۱ مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ اداره کل هواشناسی استان بر اساس آخرین الگوهای پیش یابی شرایط جوی به شرح ذیل پیش بینی می شود:
زمان شروع توصیف سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی و خسارت گسترده عصر امروز و زمان پایان:عصر فردا اعلام شده است.
نوع مخاطره:رگبار سنگین باران و تگرگ در مدت زمان کوتاه، رعد و برق شدید، وزش باد شدید موقتی
منطقه اثر: شهرستان‌های زرآباد، فنوج، کنارک، لاشار،قصر قند، چابهار، دشتیاری، نیکشهر، دلگان، جنوب ایرانشهر، بمپور، راسک،سرباز، سیب و سوران،مهرستان، سراوان، گلشن،جنوب خاش
اثر مخاطره: رگبار سنگین باران و تگرگ در مدت زمان کوتاه رعد و برق شدید، وزش باد شدید موقتی، آبگرفتگی گسترده معابر،سیلاب شدید شهری و روستایی، خیزش موقتی گرد و خاک و خسارت در اثر وزش باد خیلی شدید، خسارت به محصولات کشاورزی و باغات و زیرساخت‌ها،طغیان رودخانه‌ها و سرریز شدن سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، توصیه: آمادگی حداکثری دستگاه‌های اجرایی و امدادی، خودداری از اسکان و تردد در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، عدم چرای دام در ارتفاعات منع فعالیت‌های کوهنوردی و دریایی محافظت از محصولات کشاورزی مدیریت سدها و ...
توصیه: خودداری از تردد در حاشیه و بستر مسیلها و رودخانه‌ها، مدیریت سدها، محافظت از محصولات کشاورزی، احتیاط در ترددهای دریایی، آمادگی فرمانداری‌ها و سازمان‌های امدادی و کمک رسان از جمله هلال احمر، راهداری‌ها، شهرداری‌ها و ...

دیگر خبرها

  • طرح تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد طبق زمان‌بندی تکمیل شود
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • خطر مرگ؛ این گیاهان را دیگر نخورید
  • رگبار باران و باد شدید در ۹ استان | ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده
  • زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند
  • کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین المللی در مازندران
  • جین بلای جان زمین
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند
  • رانش‌زمین در این کشور قربانی گرفت
  • بسیج امکانات وآمادگی کامل مدیریت بحران سیستان وبلوچستان