Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:48:48 GMT

۲ بهار در قاب اردیبهشت کردستان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۰۱۳۹

۲ بهار در قاب اردیبهشت کردستان

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۸۸ است و از همان روزهای ابتدایی شور و نشاطی در کردستان دیده می شود، همه از اردیبهشت معطر سخن می گویند، همه شهرها رنگ و بوی دیگری گرفته است، بر در و دیوار شهر نوشته اند: مهمان داریم...

انتظار به سر می آید و اردیبهشت معطر فرا می رسد، ۲۲ اردیبهشت رهبر انقلاب وارد سنندج می شوند، سفری که آغازگر توسعه فرهنگی و عمرانی برای کردستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لحظه به لحظه آن روز تاریخی در ذهن مردم حک شده است، مسیری که کاروان مهمان کردستان از آن می گذشت، انگار کوتاهتر از هر زمان دیگری شده بود، مسیری که جمع بزرگ دف‌نوازان صف بسته بودند تا به رسم کردها خوش‌آمد بگویند.

مردم پیاده به دنبال کاروان، شاخه‌های گل و صلوات و اشک و لبخند را فرش راه مهمان کرده بودند، دنیا از این همه دلبستگی انگشت حیرت به دهان گرفته بود و هیچ دوربینی یارای به تصویر کشیدن خیل جمعیت را نداشت.

چند صد برابر استقبال کنندگان در مسیر، جمعیت در میدان آزادی ایستاده بود و و مردم مؤمن، غیور، با فرهنگ و با محبت این دیار، در حماسه‌ای که در تاریخ کردستان بی‌نظیر بود، وحدت پر برکت شیعه و سُنی را در دفاع از آرمان‌های انقلابی و ملی، به زیباترین شکل ممکن متجلی ساختند.

کلاس بصیرت در همه جای کردستان برپا و میدان آزادی سنندج میعادگاه همه آنهایی شد که آمده بودند تا وفاداری خود را به ولایت فقیه و رهبری دینی حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان دهند.

رهبر معظم انقلاب در مقابل این همه شکوه فرمودند: «کردستان سرزمین فداکاری های بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است؛ سرزمین صفا و وفاداری است، سرزمین مردمِ وفاداری است که در حساسترین سال های عمر این نظام و این کشور با مردانگی و رشادت خود، توطئه های بزرگی را خنثی کردند».

«سرزمین مردم با رشادت و آگاهی است که توطئه دشمن را در لحظات حساس تشخیص دادند و با فداکاری خود فتنه بزرگی را خاموش کردند، پیش از آنکه آن فتنه بتواند به هدف های شوم خود برسد؛ این از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی، نشان افتخاری را با خود حمل می کند که در کمتر استانی نظیر آن را می شود دید». یک ماه پس از این سفر که برکات زیادی برای کردستان به همراه داشت، کشور وارد فتنه پیچیده‌ای شد و ماه ها درگیری آن بود.

اما در کردستان خبری جز آرامش نبود، شاید این به واسطه همان واحد بصیرتی بود که کُردها بارها در برهه های مختلف زمان آن را با موفقیت پاس کرده بودند و آخرین بار هم پای کلاس بزرگ بصیرتی نشستند که مدرس بزرگ آن رهبر انقلاب بود و برایشان هم از فتنه ها گفتند و هم از راه‌های عبور از فتنه.

۱۲ سال از روزی که خاک کردستان میزبان رهبر معظم انقلاب بود می‌گذرد، سفری که لحظه به لحظه‌اش برای کردها مهمان‌نواز خاطره شده است، هرچند رهبر انقلاب مهمان نبودند، صاحب‌خانه بودند چرا که این خصلت کردهاست که وقتی مهمانی برایشان می رسد، خود را میزبان نمی‌دانند و همین ویژگی بود که باعث شد تا رهبر معظم انقلاب طولانی‌ترین سفر استانی خود را در کردستان بگذارند و بی هیچ تشریفاتی در ۲۵ اردیبهشت در آبیدر و کنار مردم همانند یک فرد عادی قدم بزند تا به دنیا بگوید، مرز کردستان حالا دیگر امنیتی نیست.

مهمترین دستاورد و پیام سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان کردستان تاکید بر وحدت و همچنین نشان دادن امنیت این خطه از ایران اسلامی بود و معظم له با هشت روز اقامت در این استان پیام وجود امنیت پایدار را در این منطقه از کشور به سراسر جهان اعلام کردند و امروز همین دستاورد عظیم، زمینه را برای تقویت زیرساخت های توسعه همه جانبه در کردستان فراهم کرده است.

 رفع دیدگاه‌ها و ذهنیت‌های منفی و امنیتی نسبت به کردستان، پخش اذان اهل سنت از شبکه استانی رسانه ملی، اختصاص بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و آبادانی استان، افزایش قابل توجه مسافران و گردشگران ورودی به کردستان بعد از این سفر و هزاران مورد دیگر از برکات و دستاوردی سفر مبارک رهبر معظم انقلاب به کردستان است که هنوز هم برکات آن در این استان استمرار دارد.

مصوب شدن یک هزار و ۲۵۸ پروژه در جریان سفر رهبری به کردستان

در سفر ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ رهبری به کردستان، طرح‌های مهم عمرانی، فرهنگی و گردشگری در استان مصوب شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اظهار داشت: در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به استان یک‌ هزار و ۲۵۸ پروژه با مبلغ اولیه هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوب شد و بعدها اعتبارات بیشتری به این پروژه ها تزریق شد و اعتبار تخصیص یافته به استان در بخش های مختلف افزایش قابل توجهی یافت.

بهرام نصرالهی‌زاده با بیان اینکه تزریق این اعتبار به پروژه های در دست اجرا همچنان ادامه دارد، افزود: در سال مالی جاری ۸۰۰ میلیارد ریال به پروژه جاده سنندج - مریوان و ۸۰ میلیارد ریال هم به پروژه دارالقرآن بین المللی سنندج اختصاص یافته است.

وی گفت: از سال ۱۳۸۸ تاکنون تزریق اعتبار از دفتر معظم مقام معظم رهبری به استان کردستان برای اجرای طرح‌های عمرانی همچنان تداوم داشته است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: توجه رهبر معظم انقلاب به استان کردستان ویژه بوده و در بیشتر سفرهای استانی تزریق اعتبار، حداکثر ۲ تا سه سال بعد از سفر ادامه داشته است ولی در کردستان این تزریق اعتبار همچنان ادامه دارد و بعد از ۱۲ سال همچنان از عنایت رهبر معظم انقلاب به استان برخوردار هستیم.

نصرالهی‌زاده با اشاره به اینکه در یازدهمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به کردستان از یک‌ هزار و ۲۵۸ طرح مصوب، پنج طرح تا تکمیل نهایی باقی مانده بود، افزود: دانشکده علوم قرآنی سنندج تکمیل شده و پروژه سنندج - مریوان هم ظرف یک ماه آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: دارالقرآن بین المللی سنندج با پیشرفت مناسب در دست اجرا است و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به وضعیت سالن ورزشی یک هزار و ۲۰۰ نفری بانه نیز اشاره کرد و گفت: علت تعویق در اجرای این طرح وجود معارض بود و در فرآیند اجرای آن خلل ایجاد شد اما بر اساس آخرین بررسی‌ها، این مشکلات حل شده و این طرح نیز در سال جاری به بهره برداری می رسد.

نصرالهی زاده یکی دیگر از طرح های اقتصادی در دست اجرا را هتل پارسیان سنندج اعلام کرد و افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و بنیاد مستضعفان در دست اجرا است و تنها طرحی است که اجرای آن به کندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه سفر مقام معظم رهبری به کردستان موجب جهش در توسعه زیرساخت‌ها، اقتصاد و اشتغال استان شد، اضافه کرد: این سفر در بخش‌های مختلف توسعه و عمران دستاوردهای بسیار خوبی داشته است که به عنوان نمونه در حوزه بهداشت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کوثر سنندج، در حوزه عمران روستایی گازرسانی به ۴۰۰ روستای استان،  احداث سد عباس آباد بانه و آبرسانی به شهر سقز در حوزه منابع آب، اجرای طرح هادی روستایی و احداث مسکن محرومان و صدها طرح اقتصادی دیگر نقطه عطفی در مسیر حرکت و تحول زیرساخت های استان بود که مردم استان همچنان از برکات و خیر جاری این سفر برخوردار هستند.

فرهنگی نامیدن کردستان شاخصی برای نگاه نو

رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاکید بر فرهنگی بودن کردستان از سوی رهبر معظم انقلاب از شاخص ترین محورهای سفر ایشان بود که نگاه‌های نویی به سمت ظرفیت‌های ناشناخته استان را موجب شد.

 مهدی فتحی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فداکاری  مردم کردستان، افزود: اشاره به رشادت مردم این خطه در طول هشت سال دفاع مقدس، وحدت و انسجام را مستحکم‌تر کرد.

وی با اشاره به برکات پایان ناپذیر این سفر، افزود: تاثیرات فرهنگی این سفر در کنار جهش توسعه، عمران و آبادانی کردستان باعث شد تا این استان دیگر زیر بار نگاه امنیتی نباشد.

عطر یک سفر

بیش از یک دهه از سفر رهبرمعظم انقلاب به کردستان می گذرد، سفری که عطر آن هنوز هر اردیبهشت مشام کردستانی‌ها را می نوازد.

پایان این سفر با تقدیر دفتر رهبر انقلاب از مردم کردستان همراه بود و آغاز راهی برای مسوولان کردستان از سال ۱۳۸۸ تا کنون و آینده.

کُردها نشان داده اند هر زمان لازم باشد در صحنه هستند و پای آرمان های انقلاب ایستاده اند، آنها فرزند غیور این آب و خاک هستند که در همه عرصه ها بر پیوند خود با ایران اسلامی تاکید دارند و امسال بعد از اردیبهشت معطر منتظر خرداد هستند تا حماسه‌ای دیگر را برای کشورشان رقم بزنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به کردستان سفر کردند و به مدت هشت روز از ۲۲ تا ۳۰ همان ماه در استان اقامت داشتند و در این سفر اقشار مختلف مردم، روحانیون، نخبگان، اساتید دانشگاهی و دیگر اقشار جامعه با معظم له دیدار کردند.

۲۲ اردیبهشت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان به ۲۲ گولان مشهور است؛ در تقویم کُردی گولان مصادف با ماه اردیبهشت بوده و به معنای ماه گل‌ها است.

امروز هم به مناسبت سالروز سفر رهبری به کردستان، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی عرفانی ذکر و دف در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود.

برچسب‌ها کردستان مقام معظم رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان مقام معظم رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کردستان مقام معظم رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنندج اخبار کنکور رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری رهبری به کردستان انقلاب اسلامی رهبر انقلاب دست اجرا سفر رهبر سال ۱۳۸۸ هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/بازنمایی سروده رهبر معظم انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور

حسن روح الامین، نقاش برجسته کشور که آثار مذهبی او بسیار مورد توجه قرار گرفته است با در نظر گرفتن سروده رهبر انقلاب پستی در فضای مجازی با بیتی از این شعر منتشر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها