Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه وقتی می‌گوییم بی عدالتی در نظام سلامت موج می‌زند در واکسیناسیون نظام سلامت هم مشهود شد و دیدیم گروه خاصی از همکاران نظام سلامت و مشخصا پزشکان سهمیه اختصاصی گرفتند اما هنوز پرستارانی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شعار ملی روز جهانی پرستار مبنی بر «هویت و همدلی حرفه‌ای، رفع موانع خدمتی و تامین سلامت اجتماعی»، گفت: این روز مصادف با تولد فلورانس نایتینگل است که به عنوان روز جهانی پرستار نامگذاری شده است. شعار جهانی این روز نیز « پرستاران صدایی پیشرو، چشم اندازی برای آینده مراقبت های سلامتی» است.

وی درباره مشکلات فعلی جامعه پرستاری، اظهار کرد: اصلی ترین مانع خدمتی پرستاران در حال حاضر کمبود نیروی انسانی است. برای نسبت پرستار به جمعیت و نسبت پرستار به تخت استانداردی وجود دارد که متاسفانه رعایت نمی‌شود و ما فاصله زیادی با این اعداد داریم. زمانی که این مشکل حل نشود به عنوان یک مانع خدمتی از آن یاد می‌شود که بر عملکرد همکارانمان تاثیر می‌گذارد و شاید آن خدمتی که در شان مردم است به آنها نرسد.

وی افزود: پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و همکاران ما انتظار دارند مطابق قانون مشاغل سخت با آنها برخورد شود و بازنشستگی مطابق آن داشته باشند. بنابراین طبق قانون همکاران پرستار باید با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند اما همین معضل کمبود شدید نیرو در اجرای این قانون هم مشکلاتی ایجاد کرده است.

عزیزی ادامه داد: سال قبل وزارت بهداشت اعلام کرد که بیش از ۵۰ هزار نفر برای جذب و استخدام درنظر گرفته و این اقدام را بی سابقه خواند، در بهمن ماه آزمون استخدامی برگزار شد و اسامی افراد منتخب اعلام شد اما تا این لحظه هیچ کدام از این افراد به کارگیری نشدند و تصور میکنم مسوولان در حال خریدن زمان و تعلل هستند تا این موضوع بر دوش دولت بعدی گذاشته شود. این عدم به کارگیری نیروها با مشکلات فعلی نظام سلامت در بحران کرونا و امواج شدید بیماری همخوانی ندارد و به نظر میرسد کم لطفی صورت می‌گیرد.

وی درباره تعداد مبتلایان و شهدای پرستاری، تصریح کرد: آمار شهدا جامعه پرستاری حدود ۱۲۰ نفر و ابتلا حدود یکصد هزار نفر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری درباره آخرین پرداختی‌ها به پرستاران، بیان کرد: همکاران ما توقع داشتند پس از اینکه در روز پرستار مقام معظم رهبری بر اجرای تعرفه‌گذاری خدمات تاکید کردند، این دستور سال قبل اجرایی شود اما متاسفانه نه وزارت بهداشت و نه مجلس شورای اسلامی با این موضوع همراهی نکردند و در شرایط خاص کرونا که همه جامعه به پرستاران لطف داشتند توقع داشتیم رفتار دولتمردان نیز به این شکل باشد. از طرفی کرونا نیز تاثیر زیادی بر اقتصاد سلامت داشت و همه شاهد بودیم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافت و کارانه و دستمزد همکاران هم کاهش یافت. سال قبل با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت معوقات حدود یک سال و نیم را به حدود ۳ یا ۴ ماه رساندند. البته درست است که زمان معوقات کاهش یافت اما مبلغش هم کم شد که توقع داشتیم این موضوع به سمت اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات برود. امیدواریم با جلساتی که با شورای عالی بیمه برگزار می‌شود و تلاش ما بتوانیم تعرفه گذاری را در چندماه آینده اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی درباره روند واکسیناسیون پرستاران علیه کرونا تاکید کرد: متاسفانه وقتی می‌گوییم بی عدالتی در نظام سلامت موج می‌زند در واکسیناسیون نظام سلامت هم مشهود شد و دیدیم گروه خاصی از همکاران نظام سلامت و مشخصا پزشکان سهمیه اختصاصی گرفتند و حتی همکاران پزشک محترم بازنشسته که مطب فعال هم نداشتند و اعضای نظام پزشکی، منشی مطب‌ها و... واکسینه شدند اما هنوز پرستارانی هستند که در خط اول دفاع بودند بویژه کسانی که در بخش غیردولتی بودند و هنوز واکسن نزدند.

با اعتراضاتی که صورت گرفت در طول هفته جاری روند واکسیناسیون کادر درمان اندکی سرعت گرفت. اما همانگونه که گفتم، رفتار دوگانه و بی عدالتی بین کادر درمان مشاهده شده و این بی عدالتی حتی به انتخاب نوع واکسن هم رسید.

کد خبر 600558 برچسب‌ها كرونا در ايران نظام پرستاری واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران نظام پرستاری واکسن کرونا نظام سلامت بی عدالتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

محمدتقی جهان‌پور با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم، اظهار کرد: «برآورد‌های سازمان نظام پرستاری در ارتباط با نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری بیانگر این است که با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم. سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند.»

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جذب نیروی پرستاری گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که این تعداد فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در امر استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند.

وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است. سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیرو‌هایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم